» عمومی » علمی آموزشی » ۳ سیاره مهم را در آسمان شب ببینیم
علمی آموزشی

۳ سیاره مهم را در آسمان شب ببینیم

خرداد 11, 1395 0034

این شب ها سیاره های زحل، مشتری و مریخ طوری در آسمان قرار گرفته اند که می توان آنها را با چشم غیر مسلح در هر جایی از دنیا مشاهده کرد.

خسرو جعفر زاده،  رئیس مرکز نجوم اهواز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این شبها می توان سیاره های زحل، مشتری و مریخ را در آسمان شب به راحتی و با چشم غیر مسلح دید.

وی با بیان اینکه از هم اکنون تا ۵ ماه دیگر این ۳ سیاره قابل مشاهده هستند، افزود: با وجود اینکه هر یک از این سیاره ها در حال حرکت هستند و وضعیت کنونی آنها همواره در حال تغییر است، اما می توان آنها را در همین وضعیت نیز مشاهده کرد.

جعفرزاده در خصوص سیاره مشتری که بزرگترین سیاره منظومه شمسی است، گفت: این سیاره را می توان دقیقا یک ساعت بعد از غروب خورشید مشاهده کرد؛ به طوریکه اگر به بالای سر خود (سرسو) نگاه کنیم، سیاره مشتری را مانند یک ستاره پرنور سفید رنگ می بینیم.

به گفته وی، قطر سیاره مشتری یازده برابر زمین است  که می تواند به اندازه ۱۳۰۰ کره زمین را در خود جای دهد.

رئیس مرکز نجوم اهواز با تاکید بر اینکه سیاره مشتری در واقع نجات دهنده زمین در برابر شهاب سنگ ها، دنباله دار ها و… است، گفت: یکی از برکات زمین، سیاره مشتری  محسوب می شود.

جعفر زاده اظهار داشت: سیاره مشتری کاملا از گاز پوشیده شده است و با چشم غیر مسلح در این شب ها همانند یک جسم نورانی نمایان می شود. اگر بخواهیم این سیاره را واضح ببینیم می توانیم با ابزار رصدی دوربین دو یا یک چشمی یا تلسکوپ آن را مشاهده کنیم.

به گفته وی، در کنار سیاره مشتری می توانیم ۴ جسم نورانی کوچک را مشاهده کنیم که اینها ۴ قمر مشتری هستند. البته این اقمار دور سیاره مشتری می چرخند و هر شب به یک شکل در آسمان دیده می شوند.

وی در خصوص زحل گفت: همچنین سیاره دیگری که می توان در آسمان دید، زحل است، که به شکل یک ستاره پرنور قرمز رنگ نمایان می شود.

جعفرزاده ادامه داد: در کنار سیاره مشتری (ستاره سفید رنگ) و سیاره زحل (ستاره قرمز رنگ)، سیاره مریخ دیده می شود که به شکل یک ستاره زرد رنگ قابل مشاهده است.

http://media.mehrnews.com/d/2016/04/17/4/2051663.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×