» اخبار ایران و جهان » سامانه موشکی آمریکا در رومانی تهدیدی مستقیم برای ایران نیست
اخبار ایران و جهان

سامانه موشکی آمریکا در رومانی تهدیدی مستقیم برای ایران نیست

خرداد 9, 1395 0010

معاون سابق شورای روابط خارجی شیکاگو با تشریح علت ایجاد سپر موشکی آمریکا در رومانی این اقدام غرب را در وهله اول حرکتی دیپلماتیک و بازدارنده خواند.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل – پیمان یزدانی: بعد از گذشت یک دهه از طرح آمریکا برای مقابله با تهدیدات موشکی ایران و با وجود تهدیدات روسیه روز پنج شنبه سپر موشکی آمریکا در اروپا راه اندازی شد.

بعد از میلیاردها دلار سرمایه گذاری و سال ها تلاش و برنامه ریزی برای رفع نگرانی های روسیه، مقامات آمریکایی و ناتو اجرایی شدن این طرح را اعلام کردند.

رابرت بل نماینده وزیر دفاع آمریکا در ناتو با بیان اینکه اکنون ما قابلیت دفاع از اروپا را داریم مدعی شد: ایرانی ها در حال افزایش توان موشکی خود هستند ما هم باید جلوتر از آنها باشیم.

وی گفت: هدف این سپر موشکی روسیه نیست و به زودی این سیستم تحویل ناتو خواهد شد.

این سپر موشکی در منطقه دور افتاده ای از رومانی قرار دارد و روز جمعه آمریکا ساخت دومین سیستم سپر موشکی را در لهستان آغاز کرد که قرار است تا سال ۲۰۱۸ به بهره برداری برسد.

بر خلاف ادعای آمریکا روسیه هدف این سپرهای موشکی آمریکا را بی تاثیر کردن تسلیحات اتمی روسیه می داند تا در صورت درگیری هسته ای بین دو طرف این امکان را به آمریکا بدهد که بتواند اولین استفاده کننده از موشک اتمی علیه روسیه باشد.

دکتر «آرتور سایر» استاد اقتصاد سیاسی و معاون سابق شورای روابط خارجی شیکاگو درباره انگیزه آمریکا از ایجاد سپر موشکی در رومانی گفت: نظر شخصی خود من این است که استقرار سپر موشکی در داخل و اطراف اروپا در وهله اول یک حرکت دیپلماتیک و بازدارنده است که در پی اقدامات روسیه در کریمه، اوکراین و پیشتر در گرجستان صورت می گیرد.

وی همچنین درباره تاثیر احتمالی این سپر موشکی بر امنیت ملی ایران و روسیه گفت: این سلاح ها جنبه دفاعی دارند لذا بطور مستقیم تهدیدی برای امنیت ایران و روسیه یا هر کس دیگری نیستند.

استاد اقتصاد سیاسی درباره تاثیرات و تبعات احتمالی خروج انگلستان از اتحادیه اروپا بر ناتو نیز گفت: در خصوص خروج انگلستان از اتحادیه اروپا هم باید بگویم که چنین اقدامی از سوی انگلستان موجب خواهد شد تا اهمیت ناتو بار دیگر مورد توجه مستقیم قرار گیرد.

این استاد دانشگاه در پایان تصریح کرد: همچنین خروج انگلیس از ناتو موجب تقویت نفوذ دیپلماتیک و استراتژیک رو به رشد آلمان و روسیه می شود.

http://media.mehrnews.com/old/Original/1393/04/08/IMG18231554.jpg

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×