» اخبار ایران و جهان » آماده هرگونه همکاری برای تقویت امنیت و توسعه افغانستان هستیم
اخبار ایران و جهان

آماده هرگونه همکاری برای تقویت امنیت و توسعه افغانستان هستیم

خرداد 3, 1395 007

روسای جمهور ایران و افغانستان راه‌ها و موانع توسعه همه جانبه روابط دو کشور را مورد بررسی و تبادل‌نظر قرار داده و بر ایجاد شتاب در تعمیق و گسترش روابط برادرانه تهران – کابل تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام حسن روحانی رییس‌ جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در دیدار “اشرف غنی”، با اشاره به اشتراکات دینی، فرهنگی و تاریخی دو ملت ایران و افغانستان، گفت:‌ برای جمهوری اسلامی ایران ثبات، امنیت و توسعه افغانستان از اهمیت بسزایی برخوردار است و در این راستا آماده هر گونه همکاری با کشور دوست و همسایه خود هستیم.

روحانی، لزوم پیشبرد طرح های  توسعه ای در افغانستان را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: بدون تردید یأس و ناامیدی یکی از عوامل و ریشه‌های بروز و تقویت تروریسم است و اگر جامعه به آینده امیدوار شود، می‌توان مانع بزرگی در برابر گسترش و اشاعه تروریست و تولید و توزیع مواد مخدر ایجاد کرد. از این‌رو توسعه افغانستان می‌تواند در ایجاد ثبات و امنیت در این کشور بسیار مؤثر باشد.

رییس‌ جمهور با ابراز ناراحتی و تأثر از حوادث تروریستی اخیر در افغانستان گفت: هر کجای افغانستان که حادثه‌ای رخ داده و فرد بی‌گناهی کشته می‌شود، موجب تاثر ما است چرا که همه اعضای یک پیکر و از یک خاستگاه فرهنگی، سرزمینی و تمدنی هستیم.

روحانی ادعای جنایتکاران تروریست، مبنی بر مسلمان بودن را موجب تأسف شدید دانست و اظهار داشت: آنها در حالی ادعای اسلام می‌کنند که پیامبر عظیم‌الشأن اسلام (ص) دین را موجب محبت و عشق‌ورزیدن بر دیگران معنا کرده است، بنابراین آنهایی که خون بی‌گناهی را بر زمین می‌ریزند، نمی‌توانند ادعای مسلمانی و حتی اعتقاد به خدا داشته باشند.

رییس‌ جمهور در ادامه توسعه روز افزون روابط تهران – کابل را مورد تأکید قرار داد و گفت: امیدوارم با اراده جدی دو طرف شاهد تحول مثبت و گسترده‌ای در روابط دو کشور باشیم.

روحانی همچنین با اشاره به امضاء موافقتنامه ترانزیتی و تجاری سه جانبه چابهار، گفت: سندی که امروز بین ایران، هند و افغانستان امضاء خواهد شد، نه تنها زمینه‌ساز توسعه هر سه کشور بلکه منطقه خواهد بود.

اشرف غنی رییس‌ جمهوری اسلامی افغانستان نیز در این دیدار با اظهار خوشحالی از پیشرفت و توسعه ایران در عرصه‌های مختلف گفت: همواره ثبات، امنیت و ترقی ایران موجب ثبات،‌امنیت و ترقی افغانستان بوده از این‌رو به دنبال توسعه روابط دو جانبه و چندجانبه با ایران هستیم.

رییس‌ جمهوری اسلامی افغانستان همکاری‌های منطقه‌ای را برای افغانستان حیاتی دانست و گفت: افغانستان به دنبال توسعه همکاری‌های منطقه‌ای با ایران در قالب دوجانبه و چندجانبه است.

وی با اشاره به امضاء موافقتنامه سه جانبه ترانزیتی چابهار، اظهار داشت: امروز گام بزرگی در روابط و همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای سه کشور برداشته می‌شود و این خط ترانزیتی تأثیر بزرگی در همکاری‌های منطقه‌ای خواهد داشت.

http://media.mehrnews.com/d/2016/05/23/4/2084892.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×