» اخبار ایران و جهان » قدرت های جهانی به آغاز تجارت با ایران چراغ سبز نشان دادند
اخبار ایران و جهان

قدرت های جهانی به آغاز تجارت با ایران چراغ سبز نشان دادند

اردیبهشت 31, 1395 0010

نشست بروکسل که با حضور اتحادیه اروپا و چهار قدرت جهانی برگزار شد، با صدور بیانه ای که تضمین کننده بلامانع بودن مراودات تجاری با ایران در چارچوب برجام است، پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس پرس، آمریکا و شرکای اروپاییش امروز جمعه در راستای شفاف سازی روند از سرگیری روابط مالی و تجاری با ایران طبق آنچه که در برجام آمده است، اعلام کردند که بانک ها و شرکت های تجاری خارجی نباید از داد و ستد قانونی با این کشور پرهیزی داشته باشند.

در بیانه مشترکی که پس از نشست دیروز پنجشنبه بروکسل صادر شد؛ آمریکا، اتحادیه اروپا، فرانسه، انگلستان و آلمان در صدد برآمدند تا به شرکت های خارجی این تضمین را بدهند که بعد از توافق هسته ای ایران، برخی از اشکال تجارت با این کشور بلامانع است.

در این بیانه به نقل از اتحادیه اروپا و چهار قدرت جهانی آمده است: ما مانعی بر سر راه فعالیت های تجاری مجاز با ایران نخواهیم بود و به همان نسبت نیز مانع شرکت های بین المللی یا موسسات مالی برای داد و ستد با این کشور مادامیکه از همه قوانین موجود پیروی کنند، نخواهیم شد.

لازم به یادآوری است که طبق توافق هسته ای ایران که از ماه فوریه سال میلادی جاری (۲۰۱۶) به مرحله اجرا درآمد، بسیاری از تحریم های بین المللی علیه این کشور لغو شد، حال آنکه شعب بانک های اروپایی مستقر درآمریکا که اغلب از این کشور تسهیلات ویژه ای دریافت می کنند، از بیم کارشکنی های واشنگتن، با تردید به از سرگیری مراوده با ایران می نگریستند.

اما بیانیه مشترک اخیر به منزله چراغ سبزی برای آغاز فرایند تجارت و معامله با ایران به حساب می آید.

مطابق با بیانیه قدرت های جهانی، اروپایی ها و دیگر شرکت های فراملیتی  منافع کلانی را در ایران دنبال می کنند.

این بیانیه همچنین می افزاید: این به نفع ما و جامعه بین الملل است که به طرقی از جمله ارائه مزایا به مردم ایران، کارآمدی برجام را برای همه طرفین تضمین کنیم.

http://media.mehrnews.com/d/2016/05/20/4/2081922.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×