» اخبار ایران و جهان » ایران از سرمایه گذاری و تبادل دانش با اسلوونی استقبال می کند
اخبار ایران و جهان

ایران از سرمایه گذاری و تبادل دانش با اسلوونی استقبال می کند

اردیبهشت 29, 1395 009

سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلوونی گفت: از سرمایه‌گذاری‌های مشترک و تبادل دانش فنی و تجربیات میان شرکت‌های بزرگ و معتبر اسلوونیایی و همچنین بخش خصوصی و دولتی ایران استقبال می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین کمیته مشترک همکاری های ایران و اسلوونی در حوزه انرژی، روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ با حضور غلامعلی کرمی نیا مشاور معاونت امور برق و انرژی وزارت نیرو کشورمان، آلش کانتاروتی معاون وزیر توسعه اقتصادی و فناوری اسلوونی، کلمان پوتیسِک معاون وزیر زیرساخت اسلوونی و همچنین اعضاء و نمایندگان دولتی و بخش خصوصی کمیته مزبور، در مرکز همایش های بردو واقع در شهر کران اسلوونی، گشایش یافت.

در مراسم افتتاحیه این کمیته مشترک که مرتضی درزی رامندی سفیر جمهوری اسلامی ایران در لوبلیانا نیز حضور داشت، آلش کانتاروتی معاون وزیر توسعه اقتصادی و فناوری اسلوونی و رئیس اسلوونیایی کمیته مشترک همکاریهای جمهوری اسلامی ایران و اسلوونی در حوزه انرژی اظهار داشت: تشکیل این کمیته، اهمیت بسزایی در تحکیم روابط اقتصادی دو کشور داشته و وزارت توسعه اقتصادی و فناوری اسلوونی در نظر دارد از شرکت‌های اسلوونیایی در این راستا حمایت سیاسی و مالی نماید.

سپس مرتضی درزی رامندی سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلوونی طی سخنانی، خرسندی خود را نسبت به برگزاری نخستین نشست کمیته مشترک همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلوونی در حوزه انرژی با حضور نمایندگان بخش خصوصی دو کشور ابراز نمود و گفت: تشکیل کمیته مشترک همکاری و برگزاری اولین نشست آن در کشور اسلوونی بعنوان گام نخست در روند اجرایی شدن یادداشت تفاهم همکاری دو کشور در زمینه برق و انرژی، قطعاً برای ایجاد مکانیزم‌های لازم جهت توسعه همکاری‌ها در حوزه انرژی و زیرساخت، حائز اهمیت می باشد.

سفیر کشورمان افزود: با توجه به پیشینه تاریخی همکاری مشترک اقتصادی ایران و اسلوونی از دوران یوگسلاوی سابق و شناخت نسبتاً خوب دو کشور از ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل یکدیگر، آنچه امروز در مورد توسعه روابط اقتصادی میان ایران و اسلوونی باید مد نظر قرار گیرد، تعیین اولویت ها و استفاده از این ظرفیت های متقابل با توجه به اصل منفعت دو طرفه و در راستای منافع دو کشور و دو ملت می باشد.

وی تأکید کرد: هدف جمهوری اسلامی ایران در توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری با کشورهای جهان و از جمله اسلوونی کاملاً روشن و صریح است. ما از سرمایه‌گذاری‌های مشترک و تبادل دانش فنی و تجربیات میان شرکت‌های بزرگ و معتبر اسلوونیایی و همچنین بخش خصوصی و دولتی ایران استقبال می‌کنیم و در این راستا زمینه‌های قانونی، سیاسی و عملیاتی چنین همکاری را فراهم خواهیم کرد.

رامندی ابراز امیدواری کرد که در پایان جلسات، شاهد کسب نتایج ملموس و مثبتی در راستای توسعه همکاری ها در حوزه انرژی و زیرساخت، بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلوونی باشیم.

در ادامه، غلامعلی کرمی نیا مشاور معاونت امور برق و انرژی وزارت نیرو کشورمان و سرپرست هیأت ایرانی، ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده در راستای برگزاری اولین نشست کمیته مشترک دولتی دو کشور در حوزه انرژی گفت: تلاش امروز ما در راستای طراحی مجدد مسیری جدید به منظور تقویت روابط اقتصادی دو کشور در حوزه برق و انرژی می باشد که با همفکری و اخذ تدابیر هوشمندانه، این مسیر قابل حصول خواهد بود.

وی افزود: این کمیته موظف است با هموارسازی مسیر توسعه همکاری ها از طریق جلب حمایت سایر نهادهای اجرایی، قانون گذاری و مؤسسات مالی و بانکی، نسبت به شناسایی موانع مسیر و ارائه راه کارهای اجرایی اقدام نماید.

کرمی نیا خاطرنشان کرد: ارتقای سطح ساختار کمیته کاری مشترک به کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی میان دو کشور، انتظاری است که باید در دستور کار قرار گیرد و می تواند به عنوان بخشی از توافق نخستین نشست کمیته کاری، تصویب شود.

در پایان، کلمان پوتیسِک معاون وزیر زیرساخت اسلوونی نیز ضمن قدردانی از تلاش های انجام شده جهت تشکیل این کمیته و برگزاری نخستین نشست آن در اسلوونی، توضیحاتی در رابطه با شرایط موجود و توانمندی های اسلوونی در حوزه انرژی ارائه کرد.

گئورگ قره پتیان معاون پژوهشی پژوهشگاه نیرو به همراه سه تن از نمایندگان بخش خصوصی، اعضای هیأت ایرانی را تشکیل می دهند. نمایندگان شرکت های کامیتا، ایسکراتل، ریکو و شرکت برق GEN –I نیز از طرف اسلوونی، در این کمیته کاری حضور دارند.

http://media.mehrnews.com/d/2016/05/18/4/2080448.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×