» اخبار ایران و جهان » اخبار ورزشی » فساد نظام را تهدید می‌کند نه تحریم ها
اخبار ورزشی

فساد نظام را تهدید می‌کند نه تحریم ها

اردیبهشت 22, 1395 0012

نماینده مردم تهران در مجلس، گفت: به‌رغم پیام صریح و پیگیری‌های رهبر انقلاب کاهش حساسیت مسئولان نسبت به فساد که عمدتاً از رواج خوی کاخ‌نشینی سرچشمه می‌گیرد، این تصور غیرواقعی را در مردم برانگیخته که این بیماری مهلک شیوع عام دارد و قبح فساد را در نزد قاطبه مردم ریخته است.

به گزارش پایگاه خبری شمس، احمد توکلی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس (۲۰ اردیبهشت ۹۵) بابیان اینکه ستاد سیاسی و سوءاستفاده از قدرت عمومی برای مقاصد خصوصی گفته می‌شود، گفت: امروزه فساد سیاسی در همه دنیا وجود دارد، از این حیث بین کشورها، کشورهای توسعه‌یافته صنعتی، کشورهای در حال توسعه و کشورهای توسعه نیافته تفاوتی نیست.

وی ادامه داد: تفاوت در نوع برخورد حاکمیت با زمینه‌های فسادخیز و مفسدان است. در تلقی مردم از فساد، مفسد عمدتاً تحت تأثیر رفتار حاکمان شکل می‌گیرد، در میزان آزادی رسانه‌ها و تعهد آنها به مسائل ملی و تحملی که حاکمان از خود نشان می‌دهند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هرچه دولت‌ها از شفافیت بیش‌تر حمایت کنند و بسترهای فسادخیز را بیش‌تر حذف کنند و نقششان در اقتصاد محدودتر و مشارکت مردم بیش‌تر باشد و برخورد با فساد قاطعانه‌تر و بی‌تبعیضانه‌تر باشد، قبح و زشتی فساد نزد مردم بالاتر می‌رود و هرچه رسانه‌ها در کشف و افشای فساد آزادتر باشند، با صرف نظر از جناح‌بندی‌های سیاسی در مبارزه با فساد مصالح ملی را بیش‌تر در نظر بگیرند و تحمل مسئولان در برابر این آزادی بیش‌تر باشد، آن دولت پاک‌تر است و بالعکس.

توکلی خاطرنشان کرد: ما در کشورمان مدیر و صاحب سهام یک بانک خصوصی را به‌عنوان ریاست بانک مرکزی می‌پذیریم و از سوی دیگر در ارتباط مؤسسات فاسد و قانون‌شکن مانند پردیس‌بان و پدیده در صداوسیما برایشان تبلیغ می‌شود و وقتی فساد این مؤسسات آشکار می‌شود، دریغ از یک عذرخواهی صداوسیما و توضیح قانع‌کننده مسئولان ذی‌ربط پس از گذشت یک سال و نیم.

وی افزود: مؤسسات جنایتکاری مانند میزان و ثامن‌الحجج سال‌ها تحت عنوان دروغین تحت نظارت بانک مرکزی و نشان قوه قضائیه به اغوا و تاراج منابع مردم مشغول بودند بدون آنکه برخوردی با این مردم‌فریبی تحت لوای حاکمیت صورت پذیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: به‌رغم پیام صریح و پیگیری‌های رهبر انقلاب کاهش حساسیت مسئولان نسبت به فساد که عمدتاً از رواج خوی کاخ‌نشینی سرچشمه می‌گیرد، این تصور غیرواقعی را در مردم برانگیخته که این بیماری مهلک شیوع عام دارد و قبح فساد را در نزد قاطبه مردم ریخته است و چون رسانه‌ها نیز به‌قدر لازم آزادی ندارند و یا بعضاً نمک‌گیر فاسدان شده‌اند، جامعه دارد به‌نوعی به هم‌زیستی مسالمت‌آمیز با فساد و مفسدان تن می‌دهد.

توکلی اضافه کرد: در این وضعی افراد سعی می‌کنند که هزینه این هم‌‌زیستی را برای خود شخصاً به حداقل برسانند و فاسدان در تلاش شبکه‌ای هستند که هزینه مبارزه را برای نظام به حداکثر برسانند.

وی افزود: امروز از حیث گسترده و عمق فساد به مرحله خطیری رسیده‌ایم. در ادبیات اقتصاد سیاسی به این مرحله سیستمی می‌گویند، یعنی اینکه دستگاه‌های متصدی نظارت و برخورد با مفاسد خود به درجاتی از فساد آلوده می‌شوند و در شکل جدی‌تر فاسدان و یا افراد موردحمایت‌شان در مجاری تصمیم‌گیری نفوذ می‌کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بدون آنکه بتوانیم از تمام موارد تأیید یا رد صلاحیت نمایندگان دفاع کنیم، می‌توان گفت که حتماً برخی از رد صلاحیت‌ها در این ارتباط بوده و برخی از تأییدها بدون توجه کافی به این مهم انجام شده است. وقتی سرمایه‌داران فاسد برای خرید رأی پول در اختیار بعضی نمایندگان می‌گذارند در حال پیش‌خرید نفوذ هستند.

توکلی خاطرنشان کرد: وقتی رئیس قوه قضائیه برای محاکمه یک سال قدرت باید قاضی پرونده را دو بار عوض کند، و در یک اقدام قاطعانه ۱۷۰ قاضی عزل می‌شوند و یا در نیروی انتظامی اقدامات مشابه رخ می‌دهد، به این معناست که ما در مرحله فساد سیستمی هستیم.

وی افزود: البته سیستمی شدن فساد به معنای بر باد رفتن همه ظرفیت‌ها نیست، به‌عنوان‌مثال پالودن قوه قضائیه از قضات ناپاک و محاکم صاحبان ثروت و قدرت در طول سال‌های اخیر نشانه وجود قضات سالم و وجود عزم مبارزه با فساد و مدیریت قوه قضائیه است و یا تصویب قوانین شفاف‌ساز و فسادستیزی مانند قانون آزادی انتشار و دسترسی به اطلاعات، قانون مبارزه با پول‌شویی، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و… در ۲-۳ دوره اخیر مجلس و استقبال دولت یازدهم از بستن راه فساد و رانت‌خواری و خودداری از خارج کردن محصولات پتروشیمی از بورس کالا و پیگیری حقوق‌های افسانه‌ای مدیران و استقبال از اصلاح موارد فساد در ارتباط با قراردادهای نفتی از ظرفیت‌های موجود مبارزه با فساد در سه قوه است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: اگرچه در دولت قبل با پدیده نامیمون خط قرمز روبه‌رو بودیم، ولی لوایح اکثر مصوبات ضد فساد اخیرالذکر را دولت قبل به مجلس تقدیم کرده بود.

توکلی خاطرنشان کرد: در این مرحله مفسدان معلول شرایط فسادخیز نیستند، بلکه خود تبدیل به بخشی از علت اصلی می‌شوند. درست است که سیاست‌های نادرست و ساختارهای نامناسب علت و موجبه رشد سرپرستان فاسد است، ولی وقتی به مرحله سیستمی می‌رسیم، سرپرستان فاسد، خود علت فساد موجود هستند، زیرا اصلاح ساختارها و روش‌ها با مقاومت و دسیسه‌های آنها به‌سختی به نتیجه مطلوب می‌رسد.

وی افزود: این فضای نامناسب باعث شده است که قضاوت عمومی تقریباً نسبت به همه منفی باشد، متأسفانه این قضاوت اغراق‌آمیز، مشروعیت اعتقادی نظام و مشروعیت قانونی نظام را زیر سؤال می‌برد و چون فساد بر اساس تمامی مطالبات عمیق و وسیع علمی ضد بهره‌وری، سرمایه‌گذاری،  تولید و توزیع منصفانه درآمد است، ازاین‌رو مشروعیت ناشی از کارآمدی نظام را نیز از بین می‌‌برد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: ‌آنچه در آینده نظام را تهدید می‌کند نه حمله نظامی، نه تحریم، نه تجاوز خارجی و نه انقلاب مخملی است، بلکه فساد به شکل فعلی خطر اصلی برای نظام است و علاوه‌بر عوامل اعتقادی، تمام دلایل و شواهد علمی و تجربی ما را در معرض خطر جدی نشان می‌دهد.

توکلی خاطرنشان کرد: از حیث حکومتی تشکیل یک نهاد ویژه و جمع کردن عناصر خوش‌نام و مصمم برای مبارزه با فساد است و این افراد باید اختیارات خاص داشته باشند و با حمایت مقامات بالا پرونده‌های سنگین را تشکیل، رسیدگی و به پایان برسانند. همه موظف به همراهی باشند و طبق گفته رهبر انقلاب هیچ خط قرمزی نشناسند و حتی دفتر رهبری را خط قرمز ندانند.

وی در پایان گفت: در سطح مردم تشکیل یک سازمان مردم‌نهاد است که وظیفه‌اش دفاع از شفافیت، حقوق شهروندی، حاکمیت قانون و مبارزه با مصادیق فساد و ساختارها و روش‌های فسادزا باشد. قدرت این نهادها از افکار عمومی و اختیارات منبعث از قوانین و مقررات قانونی نشأت می‌گیرد. قدرت این ثمن‌ها در مقررات ذی‌ربط بسیار است، ازجمله مهم‌ترین آنها قدرت اعلام جرم در موضوعشان بر اساس قانون جدید آیین دادرسی کیفری است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

ryh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×