» عمومی » پزشکی سلامت » سرطان دهان معمولاً در افراد بالای ۴۰ سال ایجاد می‌شود
پزشکی سلامت

سرطان دهان معمولاً در افراد بالای ۴۰ سال ایجاد می‌شود

بهمن 10, 1392 0013

به گزارش سایت شمس شهرستان مبارکه و به نقل از ایمنا ، دکتر شیدا سیمین دندانپزشک ، افزود: سرطان نوعی بیماری است که در آن سلول های غیرطبیعی در بعضی از بافت‌ها یا اعضای بدن خارج از کنترل طبیعی شروع به رشد و افزایش تعداد پیدا می‌کنند.
وی تصریح کرد: سرطان‌هایی که در نواحی لب، لثه، زبان یا مخاط دهان ایجاد می‌شوند، در دسته سرطان دهان قرار می‌گیرند، این سرطان‌ها معمولاً در افراد بالای ۴۰ سال ایجاد می‌شوند و احتمال بروز آنها با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد.
این دندانپزشک اظهارداشت: این سرطان‌ها بیشتر مردان را گرفتار می‌کنند ولی با وجود افزایش استعمال دخانیات در زنان ممکن است این نسبت تغییر یابد. سرطان‌های دهان به‌راحتی قابل تشخیص هستند بطوریکه علایم اولیه سرطان‌ به‌راحتی قابل مشاهده یا لمس است.
دکتر شیدا سیمین ادامه داد: هرگونه زخم یا تورم در دهان یا وجود توده در گردن که بیشتر از دو هفته باقی بماند، باید توسط پزشک مورد بررسی قرار گیرد، گرچه بیشتر این علائم مربوط به سرطان نیستند اما مراجعه به موقع به پزشک می‌تواند باعث نجات جان بیمار شود.
وی با بیان اینکه سرطان‌های دهان در صورتی که در مراحل اولیه تشخیص داده شده و درمان شوند، شانس زیادی برای بهبود کامل دارند، عنوان کرد: گرچه هنوز علت اصلی سرطان‌های دهان شناخته شده نیست، اما تحقیقات نشان داده است که بیشتر این سرطان‌ها توسط عواملی که با روش زندگی ارتباط دارد، ایجاد می‌شوند.
این دندانپزشک تاکید کرد: بیمارانی که زیاد سیگار می‌کشند یا تنباکو می‌جوند و افرادی که مشروبات الکلی مصرف می‌کنند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان‌های دهان هستند. علاوه برآن، افرادی که مدت طولانی در آفتاب می‌مانند، احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان لب دارند.
دکتر شیدا سیمین با بیان اینکه تغییرات مختصر در روش زندگی مثل عدم استعمال دخانیات و مصرف‌ الکل و محافظت از تابش‌های نور آفتاب می‌تواند باعث کاهش احتمال ابتلا به سرطان دهان شود، گفت: همچنین تحریک‌های مزمن توسط دندان‌های خراب در موارد نادری ممکن است به سرطان دهان منجر شود.
وی تصریح کرد: شایع‌ترین محل‌های ایجاد سرطان دهان، لب‌ پایین، زبان، کف دهان و لثه‌ها است. همچنین در نقاطی مثل اطراف لوزه‌ها، غدد بزاقی دهان و سطح داخلی گونه‌ها ممکن است سرطان ایجاد شود.
این دندانپزشک علائم سرطان دهان را شبیه اختلالات معمولی که در دهان پیدا می‌شوند دانست و افزود: این علائم به‌راحتی مشاهده و لمس می‌شوند و اگر این تغییرات در عرض دو هفته بهبود نیابند، باید توسط پزشک معاینه شوند
دکتر شیدا سیمین با بیان اینکه درد به‌ندرت جزء علائم اولیه سرطان دهان است، عنوان کرد: زخم‌های دهان که بهبود نمی‌یابند، زخم یا لکه‌های شبیه زگیل روی لب، گلودرد مداوم، وجود زخم زیر محل قرار گرفتن دندان مصنوعی، توده گردنی، اختلال در جویدن یا بلع، از علائم شاخص این سرطان هستند.
وی با اشاره به اینکه پرتودرمانی، جراحی یا ترکیبی از هر دو درمان اولیه سرطان‌های دهان هستند. خاطرنشان کرد: وقتی سرطان تشخیص داده شد، انتخاب درمان براساس محل تومور و گسترش آن و وضعیت عمومی بیمار صورت می‌گیرد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سعید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×