» عمومی » مذهبی و حماسی » شب و روز ماه شعبان با عبادت رسول خدا(ص) زينت یافته است
مذهبی و حماسی

شب و روز ماه شعبان با عبادت رسول خدا(ص) زينت یافته است

اردیبهشت 20, 1395 0030

ماه شعبان را باید ماهی آراستۀ به اخلاق نبوی نفسیر نمود، ماهی که در روایات صراحتاّ به نبیّ مکرم اسلام تعلق دارد .

به گزارش خبرگزاری مهر، ماه شعبان را باید ماهی آراستۀ به اخلاق نبوی نفسیر نمود. ماهی که در روایات صراحتاّ به نبیّ مکرم اسلام تعلق دارد و اکرام و اطعام یتیم، عیادت مریض، تشییع جنازه و درود و صلوات بر محمدو آل طاهرینش گوشه ای از یاری رساندن به خاتم الانبیاء محسوب می شود.

صاحب تفسیر تسنیم آیت الله جوادی آملی در جلسات مختلفی به فضیلت این ماه فرخنده اشاره داشته تا اندیشه و انگیزه در نهاد انسان سالک تبلور پیدا نموده و راه پیش رو را به زیبایی طی کند.

آيت الله جوادی آملی در درس اخلاق خود به بیان نکات اخلاقی صلوات شعبانیه امام سجاد(ع) و نیز اهمیت و عظمت این ماه فرخنده  پرداخته و گفت:شب و روز ماه شعبان با عبادت پيغمبر(ص) زينت گرفت، يعني سنّت او و عادت مستمرّ او اين بود كه شب‌ها را زنده‌ می داشت و روزها را روزه می گرفت، و لذا این پیامبر است که اين ماه را ماه رحمت كرده است.
آیت الله جوادی آملی در ادامه با اشاره به فرازهایی از صلوات شعبانیه که در آن بندگان از درگاه خداوند همراهی و تبعیت از وجود مبارک پیامبر رحمت(ص) را می خواهند، بیان داشت:در همين دعاي نوراني، وجود مبارك امام سجاد(ع) به ما آموخت كه بگوييم خدايا اولاً ما را همراه و در كنار پیامبر قرار بده، ثانیاً نبوّت، رسالت و وحي او را براي من يك طريق باز قرار بده كه من اگر بخواهم آن را بپیمایم هيچ كسي مزاحم من نباشد.

وی افزود: در صلوات شعبانیه، انسان خود را در سايه رحمت بي‌انتهايي كه خدا نصيب پيامبر مي‌كند مشمول ادعيه سِعه رحمت ذات اقدس الهي مي‌نماید. در این دعا به خداوند عرض می کنیم که پیامبر (ص) را شفيع ما قرار بده؛ «وَاجْعَلْهُ لي‌ شَفيعاً مُشَفَّعاً وَطَريقاً اِلَيْكَ مَهيَعاً»، در اين جمله حضرت سجاد (ع) به خدا عرض مي‌كند: خدایا اين ماه ماه پیامبر و صدر و ذيل این ماه، رحمت است و رحمت بودنِ صدر و ذيل این ماه براي اين است كه نبيّ رحمت شب‌ها را به نماز و روزها را به روزه مي‌گذراند. يعني اين زمان را اين متزمّن پربركت كرد، همان‌طوري كه مكان را اين متمكّن پربركت مي‌كند.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه خدمت به وحی و نبوت بهترین راه رسیدن به مقصد الهی است، گفت:اگر كسي واقعاً در خدمت وحي و نبوّت بود اين شخص يك طريق مهيعه و راحت دارد، که نه بيراهه مي‌رود نه راه كسي را مي‌بندد و اگر ـ خداي ناكرده ـ مشكلي داشت اين راه بسته می شود و اين راهِ بسته به مقصد نمي‌رسد همان كه فرمود: ﴿فَهُمْ فِي رَيْبِهِمْ يَتَرَدَّدُونَ﴾؛ شك و ترديد باعث عجز است، ولي اگر انسان وارد يك طريق مهيعه شد مرتب بدون مزاحمت به مقصد مي‌رسد.

وی با بیان اینکه انسان در این ماه شایستگی آنرا دارد که هم مهمان خدا شده و هم مهماندار او گردد، ابراز داشت:اين دعاهاي ماه رجب و شعبان براي آن است كه انسان را هم شايسته كند كه مهمان خدا بشود هم شايسته كند كه مهماندار خدا بشود؛ در اين معامله سود كلا مال انسان است چون گاهي خداي سبحان مبايعه مي‌كند خريد و فروش مي‌كند و با انسان گفتگو دارد چه اينكه در مناجات شعبانيه همين است. اما خدا مهمان ما باشد يعني چه؟ ما چه داريم كه او را مهمان كنيم يك و چه وقت او مهمان ما مي‌شود دو!؟ اين در حديث قدسي آمده است که «انا عند المنكسرة قلوبهم» يعني خداي سبحان مهمان دلهاي شكسته است و آن انكسار را آن فقر را آن خضوع را آن خشوع را آن بندگي خالص را خدا مي‌پذيرد اين «انا عند المنكسرة قلوبهم» جزء مصاديق مهمان شدن خدا نسبت به دلها است.

اين ماهي است كه شبش، روزش، سحرش، بين‌‌الطّلوعينش، صبحش، عصرش، ظهرش محفوف به رحمت است «شَعْبانُ الَّذي‌ حَفَفْتَهُ مِنْكَ بِالرَّحْمَةِ وَالرِّضْوانِ» اگر چيزي را آدم بپيچد اين از هر طرف پوشيده و پيچيده رحمت است. در همين صلوات عندالزوال مي‌خوانيم و وجود مبارك امام سجاد(ع) به ما آموخت اين ماه محفوف به رحمت است پيچيده است به رحمت؛ از هر طرف يك رحمت است صبحش رحمت، عصرش رحمت، ظهرش رحمت، سحرش رحمت ماه شعبان تقريباً نشانه بسط است گرچه ماه رجب ماه پربركت است آن با قبض همراه است اين با بسط همراه است؛ آثار رحمت در اين شهر هست خيلي هم نمانده به ماه مبارك رمضان طرزي خودمان را در اين ايام آماده كنيم كه خدا ما را به عنوان مهماني بپذيرد.

ماه شعبان مده از دست قدح كاين خورشيد ٭٭٭ از نظر تا شبِ عيد رمضان خواهد شد

http://media.mehrnews.com/d/2016/01/29/4/1981665.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×