» 1مبارکه » اخبار شهرستان مبارکه » عداد زايمان هاي طبيعي در مباركه 5 درصد افزايش يافت
اخبار شهرستان مبارکه

عداد زايمان هاي طبيعي در مباركه 5 درصد افزايش يافت

اردیبهشت 3, 1395 0012

رئيس مركز بهداشت مباركه گفت: از آغاز برنامه تحول سلامت تاكنون، تعداد زايمان هاي طبيعي در اين شهرستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 5 درصد افزايش يافته است.

دكتر محمدجعفري با بيان اينكه ترويج بيشتر زايمان طبيعي نياز به فرهنگ سازي دارد، افزود: در گذشته حدود 35 درصد از زايمان ها در مباركه بصورت طبيعي و 65 درصد سزارين بود كه با اجراي طرح تحول نظام سلامت، آمار زايمان طبيعي در اين شهرستان به بيش از 40 درصد رسيده است.
جعفري افزود: با اجراي طرح تحول نظام سلامت بسياري از مشكلات شهرستان در زمينه كمبود نيروي انساني، تجهيزات پزشكي و فضاي فيزيكي برطرف شد.
وي گفت: آمار مبتلايان به ديابت در جمعيت شهري و روستايي مباركه حدود پنج هزار نفر است.
جعفري افزود: برنامه هاي هفته سلامت از يكم تا هفتم ارديبهشت با شعار غلبه بر ديابت و حساس سازي مردم نسبت به اين بيماري خطرناك، به اجرا درمي آيد.
وي اضافه كرد: در دنياي امروز بيماري هاي غيرواگير مهمترين عامل به خطر افتادن سلامت انسانهاست و علاوه بر عوارض سنگين، درمان يا كنترل آنها هزينه زيادي را متوجه خانواده ها مي كند در حالي كه فرهنگ سازي براي پيشگيري از اين بيماري ها مي تواند بسيار كم هزينه و كم عوارض باشد.
رئيس مركز بهداشت شهرستان مباركه گفت:هدف از برگزاري هفته سلامت، فرهنگ سازي و اطلاع رساني در راستاي ارتقاي سلامت و تاكيد بر اصلاح روش هاي زندگي براي تامين سلامت مردم بويژه با موضوع شعار سال، تبيين اهميت سلامت در برقراري توسعه پايدار و تبيين شعار انسان سالم، محور توسعه پايدار است.
وي بيان كرد: همچنين در اين هفته ايستگاه هاي سلامت در ميدان شهرداري داير و با حضور پزشك و پرستار از عموم مردم بصورت رايگان تست قند خون و فشار خون انجام مي شود.
هفته اول ارديبهشت ماه به عنوان هفته سلامت نامگذاري شده است.
به گزارش ايرنا، ديابت يا بيماري قند، نوعي اختلال متابوليك در بدن است كه در آن توانايي توليد انسولين در بدن از بين مي‌رود يا بدن در برابر توليد انسولين مقاوم شده و نمي تواند عملكرد طبيعي خود را انجام دهد و در نهايت قند خون افزايش مي‌يابد.
وجود مقدار فراوان قند در خون نيز در درازمدت به بخش‌هاي مختلف بدن آسيب مي رساند كه آسيب به قلب، رگ‌هاي خوني،‌ كليه‌ها، ‌دستگاه تناسلي و دستگاه عصبي و بينايي از آن جمله است.
بر اساس برآوردها، در سال 2008 در جهان حدود 350 ميليون نفر به اين بيماري مبتلا بوده‌اند و شيوع اين بيماري بويژه در كشورهاي فقير و در حال توسعه در حال افزايش است.
در سال 2012 ديابت علت مرگ حدود 1.5 ميليون نفر در دنيا بود كه بيش از 80 درصد آن در كشورهاي فقير و در حال‌ توسعه رخ‌ داده است و برآوردها نشان مي‌دهد كه اين بيماري به هفتمين علت مرگ تا سال 2030 تبديل خواهد شد.
ديابت دو نوع يك و دو دارد كه در نوع يك، نقص توليد انسولين و در نوع دو مقاومت پيش رونده بدن به انسولين مشهود است.
مهمترين عامل ابتلا به ديابت نوع 2 چاقي و كم‌تحركي فرد است.
همه ساله براي روز جهاني بهداشت و هفته سلامت شعارهايي انتخاب مي شود كه از جمله آنها مي توان به ‘ايمني غذا از مزرعه تا سفره’ در سال 94، ‘يك عمر سلامت با خود مراقبتي’ در سال 93، ‘فشار خون را جدي بگيريم’ در سال 92، ‘سالمندي و سلامت’ در سال 91 و ‘مقاومت به داروهاي ضدميكروبي’ در سال 90 اشاره كرد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×