» عمومی » فرهنگی ادبی » سام درخشانی: خودم هم نمی‌دانم آخر «آوای باران» چه می‌شود
فرهنگی ادبی

سام درخشانی: خودم هم نمی‌دانم آخر «آوای باران» چه می‌شود

بهمن 8, 1392 0011

سام درخشانی که این روزها او را با شخصیت نادر در سریال «آوای باران» می‌بینیم، درخصوص اینکه چرا برخی این سریال را مشابه کارهای هندی می‌دانند، اظهار کرد: نمی‌دانم کار را می‌سازی نگیرد می‌گویند هنری است، اگر هم بگیرد می‌گویند هندی است، در حالی که این تعریف یک تعریف کاملا گمی است.

 

به گزارش سایت شمس شهرستان مبارکه و به نقل از ایسنا، درخصوص سریال «آوای باران» گفت: «آوای باران» سریالی است که برای تلویزیون پخش می‌شود و یک درصد زیادی از مردم این کار را می‌بینند که اصلا شهرنشین نیستند. برای مردم خوراکی را در نظر گرفته‌ایم که یک سریال قصه‌گو است تا مردم سرگرم شوند. حال می‌توانید به آن انگ هندی بودن بزنید یا هر چیز دیگر.

 

او در ادامه تأکید کرد: در سینما، تئاتر و تلویزیون هر کسی دوست دارد کارش پربیننده باشد اما وقتی نمی‌تواند کارش را پربیننده کند، می‌گوید هنری است، وقتی هم که کاری پربیننده باشد و خود سازنده راضی باشد یکسری دیگر می‌گویند کارشان هندی است در صورتی که وقتی کار می‌گیرد نشان‌دهنده‌ی این است که به سلیقه مردم و مخاطب احترام گذاشته‌ای.

 

این بازیگر درخصوص پایان قصه «آوای باران» که چهارشنبه، نهم بهمن‌ ماه پخش می‌شود، گفت: حسین سهیلی‌زاده اخلاقی دارد که قسمت‌های آخر سریال را به بازیگران نمی‌دهد و ما نیز سکانس به سکانس می‌فهمیم که چه اتفاقی افتاده است؛ البته خود بنده اصلا علاقه‌ای ندارم که بدانم آخر قصه چه می‌شود، اما تلاشم را می‌کنم تا زندگی نادر برگردد و به سر و سامان برسد،‌ اما اینکه چه اتفاقی برایش پیش بیاید نمی‌دانم.

 

 

درخشانی در ادامه نقاط قوت سریال «آوای باران» را جذب تماشاگر دانست و گفت: در شرایطی که خیلی‌ها با تلویزیون قهر بودند و خیلی‌ها ادای روشن‌فکری دارند و می‌گویند ما اصلا تلویزیون نمی‌بینیم، «آوای باران» دیده شد. حالا این همه نقد می‌کنند، پس سریال‌های ترکیه‌ای هم که پخش می‌شود همه هندی است. اگر یک بار آن‌ها را نگاه کنیم ته قصه را متوجه می‌شویم، پس چرا هیچ‌کس نمی‌گوید که هندی است؟ در حالی که به جای اینکه بگویند دمتان گرم که سریالی مثل «آوای باران» ساختید و آن خوراکی که مردم دوست داشتند را دادید، این‌گونه نظر می‌دهند. ما ابتدا باید به مخاطبان خوراکی که دوست دارند بدهیم و بعد سطح سلیقه‌شان را بالا ببریم. وقتی کسی نگاه نکند سطح سلیقه چه کسی را بالا بکشیم؟!

 

او به پیچیدگی‌های نقش نادر و زیور نیز اشاره کرد و گفت: از همان روز اول زمانی که بخش‌های ابتدایی فیلمنامه را خواندم، مشخص بود که نقش زیور و نادر بسیار پیچیده و خاص است، نقش‌هایی که جای کار زیادی دارد. به ویژه اینکه زمانی که سناریو را خواندم گفتم که نقش زیور چه نقش سختی است و برایم سوال شده بود که چه کسی قرار است این نقش را بازی کند. زمانی که الهام چرخنده، بازیگر نقش زیور انتخاب شد با توجه به اینکه چند سالی کار نکرده بود و من کاری از او ندیده بودم نمی‌دانستم قرار است چه بشود و از بابت ایفای نقش او زیاد مطمئن نبودم، اما بعد از اولین دورخوانی که انجام دادیم دیدم که او انتخاب خوبی است و انگیزه زیادی برای نقش خود دارد و از هیچ کاری دریغ نمی‌کند.

 

این بازیگر در پاسخ به اینکه آیا ریسک نکرد که دو مقطع زمانی را برای ایفای نقشش انتخاب کرد و در نقشی 20 سال بزرگتر از سنش مقابل دوربین حاضر شد؟ گفت: زمانی که این نقش به من پیشنهاد شد، از جهت اینکه منفی بود، ترسیده بودم تا اینکه با خود آقای سهیلی‌زاده این مطلب را در میان گذاشتم که دوست دارم با او کار کنم و اکنون نیز که این فرصت پیش آمده است دوست ندارم این نقش را رد کنم اما دو مشکل بزرگ وجود دارد؛ یکی اینکه نقش منفی است و اینکه آیا وقتش است که نقش منفی‌ای را بازی کنم یا نه؟ و دیگری اینکه با توجه به اینکه قرار بود «پژمان» هم پخش شود و می‌دانستم که قطعا می‌گیرد.

 

او ادامه داد: چون در دو مقطع زمانی قصه پیش می‌رفت به کارگردان گفتم که آیا خوب است ایفاگر نقشی بالاتر از سن خود باشم و تصویری از خودم به جای بگذارم که پا به سن گذاشته است و او نیز پیرو همین صحبت‌ها گفت، این اتفاق یک نقطه قوت است با توجه به اینکه در «پژمان» نیز نقش شیرینی داشته‌ای این اتفاق خوب است که می‌تواند نقش متفاوتی باشد.

 

درخشانی همچنین به این نکته اشاره کرد که اولین بار است که در مجموعه‌ای دختر و پسر 25 و 26 ساله دارد.

 

او از حساسیت‌هایی که این روزها در انتخاب نقش‌هایش دارد گفت و توضیح داد: این روزها دقت نظرم بیشتر شده است و نمی‌خواهم کاری را شروع کنم که خروجی خوبی نداشته باشد. نمی‌خواهم کسانی که به من اعتماد می‌کنند این اعتماد آن‌ها نسبت به من سلب شود. دوست ندارم مخاطبانم گمراه شوند و کاری را از من ببینند که دوست ندارند.

 

بازیگر «آوای باران» در پاسخ به اینکه آیا از گریم خود در دوره‌ی زمانی دوم قصه و اینکه 20 سال بزرگتر از سن خودش است، راضی است؟ گفت: سریال‌هایی که به صورت روتین پخش می‌شوند و هم‌زمان با پخش نیز ساخته می‌شوند، حجم کاری بالاست. در نتیجه وقتی حجم کاری بالا برود، یکسری ریزه‌کاری‌ها و دقت‌نظرها نمی‌تواند وجود داشته باشد. شما در نظر بگیرید سریال «مختارنامه» هشت سال تولید می‌شود که در آن روزی پنج ساعت کار می‌کنند در نتیجه چهار – پنج ساعت نیز برای گریم بازیگران صرف می‌شود در حالی که وقتی تایم آن نیم ساعت است باید حداقل چیزی که وجود دارد را ایجاد کند.

 

او افزود: بیشتر کار ما باید عملیاتی باشد که قطعا سرعت جایگزین دقت می‌شود. اما از لحاظ حرفه‌ای صلاح نمی‌دانم به حوزه گریم وارد شوم و اظهارنظر کنم.

 

سام درخشانی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود درخصوص ارتباطش با قصه «آوای باران» و به ویژه کودکان کار گفت:‌ این سیاست درستی است که بیاییم یکسری درام‌های جذاب را انتخاب کنیم و آن‌ها را بسازیم. در کنار آن‌ها نیز یکسری معضلات را به نمایش بگذاریم که بتواند خوراک خوبی برای مخاطب باشد. اگر شما صرفا یک سریالی درخصوص کودکان کار و تکدی‌گری بسازید، ممکن است مخاطب استقبال نکند در حالی که اگر در قالب یک درام و قصه خوب این معضل را به تصویر بکشید که بخش تکدی‌گری هم در کنارش دیده شود، موفق بوده‌اید.

 

این بازیگر درخصوص این معضل اجتماعی که سریال «آوای باران» نیز به آن اشاره کرده است، گفت: متأسفانه این معضل یک معضل اجتماعی است که همه گریبان‌گیر آن هستند. کافی است از خانه بیرون بیایی و انواع و اقسام این بچه‌ها را ببینی و متأسفانه چیزی که هست این است که یک شبکه تکدی‌گری وجود دارد و بچه‌هایی که در خیابان می‌بینید تکدی‌گری و کار می‌کنند اما عملا چیزی برای خودشان و خانواده‌شان وجود ندارد و همه پول‌ها در اصل به جیب رییسشان که در سریال «آوای باران» هم به عنوان شکیب وجود دارد، می‌رود. اما این سریال نماد یک آگاهی‌رسانی است که باید حتما در قبال مردم انجام بشود که حداقل بشود این معضل اجتماعی را کنترل کرد.

 

درخشانی در عین حال درخصوص نقاط ضعف سریال «آوای باران» نیز اظهار کرد: ترجیج می‌دهم وقتی که یک کاری اینگونه مورد استقبال قرار می‌گیرد درباره نقاط ضعفش صحبت نکنم هر چند هر کاری دچار مشکلاتی است.

 

 

او درخصوص بازخورد مخاطبان نسبت به قصه «آوای باران» اظهار کرد: فکر نمی‌کردم بعد از سریال «پژمان» سریالی پخش شود که پربیننده باشد اما به گفته مسئولان، آمار مخاطبان بالاتر از «پژمان» هم بوده است.

 

سام درخشانی در پایان از همه عوامل و کارگردان مجموعه «آوای باران» تشکر کرد به خاطر اینکه او و بازیگران دیگر به عنوان ویترین کار خوب دیده شدند. همچنین از سید محمد هاشمی اصل، تهیه‌کننده سریال نیز با وجود اینکه پول در تلویزیون نیست تشکر کرد که پای این کار تا آخر ایستاده است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سعید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×