» عمومی » خانواده » پول خود را با خرید مکمل‌ها دور نریزید
خانواده

پول خود را با خرید مکمل‌ها دور نریزید

بهمن 7, 1392 009

اخیرا شواهد و مدارک پزشکی علیه استفاده غیرضروری از ویتامین‌ها و مکمل‌ها رو به افزایش است و هر روز اخبار جدیدی از بی‌تاثیر بودن ویتامین‌ها و مکمل‌ها برای سلامت انسان به گوش می‌رسد.

 

به گزارش سایت شمس شهرستان مبارکه و به نقل از ایسنا ، نتایج دو مطالعه جدید که به تازگی در مجله تخصصی لانست منتشر شده نشان می‌دهد که اکثر افرادی که با مشکل کمبود ویتامین مواجه نیستند در واقع با خرید غیرضروری ویتامین‌ها و مکمل‌ها پول خود را دور می‌ریزند.

 

برای مثال در یکی از این مطالعات، «فیلیپ اوتیر» و همکارانش با بازبینی 450 مطالعه قبلی به این نتیجه رسیدند که مصرف ویتامین D هیچ تاثیری بر بیماری‌ها ندارد. بی‌تاثیر بودن مکمل ویتامین D در پیشگیری از بیماری، شدت مریضی و طول دوره درمان منجر به شکل‌گیری این فرضیه شد که نوسان در مقدار ویتامین D دربدن علت یک بیماری نیست بلکه پیامد بیماری است. بنابراین به نظر می‌رسد ما دست‌کم درباره ویتامین D علت و معلول را اشتباه گرفته‌ایم.

 

اوتیر با در نظر گرفتن نارسایی‌های غیراسکلتی نظیر بیماری قلبی، افزایش وزن، اختلالات مزاجی، ام اس و ناراحتی‌های گوارشی که همگی آنها به کمبود ویتامین D ارتباط دارند، پس از آزمایشات مکرر دریافت مکمل ویتامین D هیچ تاثیر مثبتی بر این بیماری‌ها ندارد. وی نهایتا نتیجه گرفت که رابطه بین ویتامین D و نارسایی‌های جسمی جدی نیست بلکه پایین بودن سطح ویتامین D در بدن می‌تواند به دلیل فرآیندهای التهابی در طول بیماری‌ها رخ دهد.

 

در عوض پزشکان با مطالعات مکرر دریافتند که پایین بودن سطح ویتامین D در بدن پیامد بهداشت و سلامت ضعیف است اما عامل بیماری نیست.

 

با این حال اوتیر در این تحقیق فایده اصلی ویتامین D را که مقابله با پوکی استخوان است مورد بررسی قرار نداده است.

 

از سوی دیگر در همین شماره نشریه لانست، «یان راید» همراه با همکارانش این موضوع را نیز بررسی کردند. آنها با بازبینی 23 مطالعه با موضوع تاثیر ویتامین D بر استحکام استخوان‌ها دریافتند که مصرف زیاد این ویتامین هیچ کمکی به استحکام استخوان‌ها نمی‌کند.

 

این متخصصان دریافتند که مصرف زیاد ویتامین D برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان در میان افراد بالغ جامعه که خطر کمبود ویتامین D آنها را تهدید نمی‌کند، غیرضروری است. در واقع مصرف مکمل‌های ویتامین D دور ریختن پول است. به علاوه افرادی که از ابتلا به پوکی استخوان ترس دارند باید بدانند مصرف مداوم داروی «فوزاماکس» نیز تنها 5 درصد سبب افزایش تراکم استخوانی در آنها می‌شود اما از سوی دیگر مصرف زیاد این دارو عوارض سوئی نیز به دنبال دارد.

 

پزشکان معتقدند تامین ویتامین D مورد نیاز بدن از راه رژیم غذایی معمولی بسیار راحت‌تر است. به گفته آنها با تنها 10 دقیقه قرار گرفتن در معرض نور خورشید، بدن شما چهار برابر میزان مورد نیازش ویتامین D تولید می‌کند.

 

به گزارش ایسنا به نقل از فوربس، این متخصصان تاکید دارند که با توجه به مطالعات فوق، شش ویتامینی که شاید هرگز نیاز نباشد برای تامین آنها هزینه‌های گزافی بپردازید عبارتند از:

 

– ویتامین C

– ویتامین A و بتاکاروتن

– ویتامین E

– ویتامین B6

– مولتی ویتامین‌ها

– ویتامین D

 

پس در صورتی که از کمبود ویتامین رنج نمی‌برید به هیچ وجه نیازی نیست که از مکمل‌های ویتامین استفاده کنید و پول خود را با خرید مکمل‌های غیرضروری و البته گرانقیمت دور بریزید.

 

بسیاری از مکمل‌ها از بیماری‌های مزمن و مرگ جلوگیری نمی‌کنند و استفاده از آنها نیز توجیهی ندارد. پس پول خود را پس‌انداز کنید یا این که اگر قصد دارید پول خود را خرج کنید با آن میوه‌های تازه بخرید چون قطعا با این شیوه سالم‌تر باقی می‌مانید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سعید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×