» اخبار ایران و جهان » آغاز انتخابات سوریه با مشارکت ۳۵۰۰ نامزد/ بشار اسد رأی خود را به صندوق انداخت
اخبار ایران و جهان

آغاز انتخابات سوریه با مشارکت ۳۵۰۰ نامزد/ بشار اسد رأی خود را به صندوق انداخت

فروردین 25, 1395 0012

انتخابات پارلمانی سوریه با مشارکت ۳۵۰۰ نامزد برای انتخاب ۲۵۰ نماینده دومین پارلمان پس از تعدیل قانون اساسی در سال ۲۰۱۲ میلادی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری تسنیم از دمشق، بر اساس اعلام مسئولان کمیته برگزاری انتخابات سوریه، تعداد واجدان شرایط رأی دادن، حدود 14 میلیون نفر اعلام شده‌اند که باید 250 نماینده را در انتخابات امروز راهی پارلمان کنند.

درهای تمام حوزه‌های اخذ رأی از ساعت هفت صبح امروز به‌وقت محلی به‌روی شهروندان باز شد؛ رأی‌گیری تا ساعت 19 به‌وقت محلی ادامه دارد و امکان تمدید آن به‌مدت پنج ساعت با تصمیم کمیته عالی قضایی انتخابات وجود دارد. شهروندان هجده سال به بالا حق شرکت در انتخابات پارلمانی را دارند.

خبرها از حضور گسترده مردم و صفوف فشرده و طولانی رأی دهندگان پای صندوق‌های رأی حکایت دارد.

حضور چشمگیر جوانان و رأی‌اولی‌ها

خبرنگار تسنیم همچنین از حضور پرشور شهروندان سوری پای صندوق‌های رأی به‌ویژه جوانان و رأی‌اولی‌ها خبر داد.

بشار اسد رئیس جمهور سوریه به‌همراه همسرش با حضور پای صندوق رأی در دفترش در ریاست جمهوری، رأی خود را به صندوق انداختند.

از صبح روز گذشته هم مرحله سکوت انتخاباتی در سوریه آغاز شد و هیچ‌یک از نامزدهای انتخابات پارلمانی سوریه حق هیچ‌گونه فعالیت تبلیغاتی به هیچ شکلی را نداشتند.

فرمان شماره 63 صادره در سال 2016 میلادی زمان برگزاری دومین دور انتخابات پارلمانی سوریه را سیزدهم آوریل (چهارشنبه بیست و پنجم فروردین) اعلام کرده است.

کمیته‌های قضایی فرعی انتخابات مجلس الشعب در استان‌های سوریه، ششم ماه جاری میلادی کار دریافت درخواست‌های کناره‌گیری نامزدها را به پایان رسانده و آمادگی کامل خود را برای برگزاری موفق انتخابات اعلام کرده بودند.

تعداد مراکز اخذ رأی و تعداد نامزدها

تعداد دقیق مراکز اخذ رأی حدود 7300 مرکز اعلام شده است. بر اساس گزارش خبرنگار تسنیم از دمشق، برای شرکت در انتخابات پارلمانی، 11 هزار نامزد ثبت نام کردند، اما با کناره‌گیری هفت هزار و پانصد نفر، رقابت نهایی میان سه هزار و 500 نفر برگزار خواهد شد.

 

شهروندان هجده سال به بالا حق شرکت در انتخابات پارلمانی را دارند.

درهای تمام حوزه‌های اخذ رأی از ساعت هفت صبح امروز به‌وقت محلی به‌روی شهروندان باز شد؛ رأی‌گیری تا ساعت 19 به‌وقت محلی ادامه دارد و امکان تمدید آن به‌مدت پنج ساعت با تصمیم کمیته عالی قضایی انتخابات وجود دارد.

انتخابات در کجا برگزار نمی‌شود

انتخابات پارلمانی در تمام سوریه به‌استثنای الرقه، ادلب، بخش‌هایی از دیرالزور و بخش‌هایی از حومه حلب که در اشغال گروه‌های تروریستی تکفیری است و به‌خاطر مسائل امنیتی برگزار می‌شود، با این حال برای تمام این استان‌های تحت اشغال، مراکز انتخاباتی ویژه در دیگر استان‌های سوریه در نظر گرفته شده است به‌طوری که مثلاً ساکنان شهر الرقه می‌توانند در مرکز  اختصاص یافته برای آنها در شهر دمشق رأی خود را به صندوق بیندازند.

تعداد مراکز انتخاباتی به‌تفکیک استان‌های سوریه

دمشق و حومه آن

تعداد مراکز اخذ رأی در دمشق و حومه آن به حدود دو هزار مرکز شامل 1468 مرکز در دمشق و 540 مرکز برای آوارگانی که از استان‌های دیرالزور، الرقه،‌ حلب، ادلب و درعا آمده‌‌اند، می‌رسد.

تعداد نامزدهای انتخابات پارلمانی در  دمشق، 220 نفر است که از این حوزه، 19 نفر به پارلمان راه می‌یابند.

حمص

تعداد مراکز انتخاباتی، 661 مرکز و 837 صندوق است، چهار مرکز در تدمر و دو مرکز در القریتین که اخیراً آزاد شده است و یک مرکز برای الدبوسیه و یک مرکز برای جسرتمار (پل تمار) اختصاص یافته است.

 

تعداد نامزدها در استان حمص، 168 نفر است که برای کسب 23 کرسی پارلمانی اختصاص یافته به این استان رقابت می‌کنند.

لاذقیه

تعداد مراکز انتخاباتی در این استان، 990 مرکز برای مردم استان و 57 مرکز برای مردم استان‌های الرقه، ادلب و حلب که مقیم لاذقیه هستند.

حدود 500 نامزد از استان لاذقیه برای کسب 17 کرسی با یکدیگر رقابت می‌کنند.

درعا

در استان درعا،‌ 88 مرکز انتخاباتی در شهرها و مناطق مختلف توزیع شده است و 50 نامزد برای کسب 10 کرسی به رقابت می‌پردازند.

حلب

در استان حلب، تعداد مراکز انتخاباتی در حوزه شهر حلب به 270 مرکز با 280 صندوق رسیده است، تعداد کرسی‌های پارلمانی استان حلب، 52 کرسی است که 20 کرسی اختصاص به شهر حلب و 32 کرسی به مناطق اطراف اختصاص یافته است.

طرطوس

تعداد مراکز انتخاباتی استان طرطرس، 775 مرکز است و 41 مرکز هم مختص آوارگان که از مناطق دیگر به طرطوس آمده‌اند، 13 کرسی به این استان اختصاص یافته است و تعداد واجدان شرایط رأی دادن، 708 هزار و 790 نفر است.

الحسکه

در این استان، 368 مرکز انتخابی قرار دارد که 199 مرکز در الحسکه و 169 مرکز در القامشلی و حومه آن توزیع شده است، همچنین 15 مرکز به ساکنان دیرالزور شامل 11 مرکز در شهر الحسکه و چهار مرکز در القامشلی اختصاص یافته است.

السویداء و القنیطره

تعیین 344 مرکز انتخابی برای مردم استان السویداء و تعداد مراکز انتخابی استان قنیطره هم 110 مرکز است.

مراکزی هم برای رأی دادن شهروندانی که از درعا به السویداء آمده‌اند اختصاص یافته است. 238 نامزد در استان قنیطره با یکدیگر رقابت می‌کنند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×