» اخبار ایران و جهان » صلیب سرخ آمادگی میانجیگری بی‌طرفانه در بحران قره باغ را دارد
اخبار ایران و جهان

صلیب سرخ آمادگی میانجیگری بی‌طرفانه در بحران قره باغ را دارد

فروردین 21, 1395 1010

 

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل- جواد حیران نیا-مژگان محمد: بحران ناگورنو- قره باغ از روز ۱۴ فروردین رو به وخامت گذاشت و موجب کشته شدن نظامیان و غیر نظامیانی از سوی دو طرف درگیری شد.

 پاتریک ویال، رئیس عملیات کمیته بین المللی صلیب سرخ در منطقه گفته بود که ما آماده ایم تا به کسانی که تحت تأثیر بالا گرفتن شدت درگیری در روزهای اخیر قرار گرفته اند کمک کرده و از آنها پشتیبانی نماییم و نیز به عنوان یک میانجیِ بی طرف عمل کنیم. تمامی طرف های درگیر ملزم هستند که به قواعد حقوق بین المللی بشردوستانه احترام گذارند. بر اساس این قواعد، طرف های درگیر باید تضمین کنند که از زندگی غیرنظامیان و زیرساخت های غیرنظامی حمایت و محافظت شود.

کمیته بین المللی صلیب سرخ از ۱۹۹۲ (۱۳۷۱) در رابطه با درگیری ناگورنو – قره باغ در این منطقه حضور داشته است. این سازمان از طریق دفاتر خود در باکو و ایروان و نیز دفتر فرعی خود در ناگورنو-قره باغ از جوامع محلی که در طول منطقه درگیری و نیز مرز بین المللی بین ارمنستان و آذربایجان زندگی می کنند، حمایت می نماید.

علاوه بر این، کمیته بین المللی صلیب سرخ سعی دارد سرنوشت مفقودان را روشن و به خانواده های آنان کمک کند، از زندان ها بازدید کرده و به عنوان یک میانجی بی طرف روند عبور زندانیانِ دو طرف از خط مرزی و منطقه ی درگیری و بازگشت آنان به کشور خود را تسهیل کند.

در گفتگو با «جنیفرتوبایز» سخنگوی بخش اروپا و آسیای کمیته بین المللی صلیب سرخ به بررسی نقش صلیب سرخ در بحران ناگورنو- قره باغ و طرح موضوع میانجیگری میان طرفین درگیر از سوی این کمیته پرداخته ایم که از نظر می گذرد.

*«پاتریک ویال» رئیس عملیات کمیته صلیب سرخ در منطقه قره باغ نسبت به تبعات انسانی درگیری قره باغ ابراز نگرانی کرده بود. این تبعات دقیقاً چه مواردی هستند؟

با شدت گرفتن درگیری در روزهای اخیر، از هر دو طرف تلفاتی گزارش شده، شامل غیرنظامیان، و تأسیسات درمانی که در حال مداوای مجروحان هستند. در چند روستا در هر دو سوی خط درگیری هم چند خانه ویران و اموال غیرنظامیان تخریب شده است.

از روز شنبه ۱۴ فروردین، بسیاری از کسانی که در مناطق نزدیک به خط درگیری سکونت دارند از خانه های خود گریخته اند. اکثر کسانی که به دلیل شدت گرفتن درگیری آواره شده اند، میهمان خانه های اقوام و دوستان خود هستند. در حالیکه نیازهای اولیه مردم به کمک اقوام، دوستان و یا جوامع میزبان به نظر برآورده شده است، با این حال با ادامه درگیری و شدت گرفتن آن ممکن است به کمکهای امدادی مانند غذا و مواد بهداشتی نیاز پیدا شود.

همچنین یک نگرانی دیگر مربوط به وجود بقایای قابل انفجار جنگی است. نشانه هایی هست که برخی از بمب هایی که در روستا یا مزارع فرود آمده اند عمل نکرده باشند، و در نتیجه خطر سوانح ناشی از مهمات عمل نکرده بالاست.

*چه مواردی از نقض حقوق بین المللی بشردوستانه دراین درگیری گزارش شده است؟

کمیته بین المللی صلیب سرخ در راستای رهیافتی محرمانه و بر اساس رسالت خود برای ترویج و پاسداری از قانون درگیری مسلحانه، به شکل عمومی در مورد ملاحظات و مشاهدات خود در رابطه با رعایت حقوق بین المللی بشردوستانه سخن نمی گوید. در عوض این سازمان هرگونه دغدغه ای را مستند نموده و مستقیماً با طرف یا طرفهای مربوطه در میان می گذارد. اگر کمیته بین المللی صلیب سرخ با مواردی از خطا و قانون شکنی مواجه شود، مانند نقض حقوق بین المللی بشردوستانه، این موارد به شکلی مناسب و فقط به صورت دوجانبه و محرمانه به طرف ذیربط ابلاغ می شوند. این مذاکرات بخشی از گفتگوی منظم، محرمانه و دوجانبه این سازمان بوده، و روشی ریشه دار و جاافتاده است.

*کمیته بین المللی صلیب سرخ برای عمل به عنوان یک میانجی بی طرف در این درگیری اعلام آمادگی کرده است. آیا برای میانجیگری مذاکره ای هم با طرفهای آذربایجانی یا ارمنستانی شده است؟

ما با هر دو طرف در تماس منظم هستیم تا بتوانیم نیازهای بشردوستانه ناشی از شرایط کنونی را ارزیابی نماییم. کمیته بین المللی صلیب سرخ آماده است تا در صورت درخواست طرفین درگیری، به رزمندگان یا غیرنظامیان بازداشتی، اگر کسی بازداشت شود، دسترسی پیدا کند. البته تا این لحظه هیچ گزارش رسمی ای مبنی بر دستگیری نظامیان منتشر نشده است.

ما آماده ایم تا در رابطه با مسائل بشردوستانه به عنوان یک میانجی بی طرف عمل کنیم. برای مثال، اگر تمامی طرفها موافق باشند و از ما خواسته شود، آماده ایم تا روند انتقال اسرای جنگی و زندانیان غیرنظامی، مجروحان، و اجساد را تسهیل نماییم. نقش میانجی بی طرف برای کمیته بین المللی صلیب سرخ در مفاد حقوق بین المللی بشردوستانه بازتاب یافته است. از آنجایی که این سازمان باید برای ایفای این نقش رضایت تمامی طرفها را از قبل جلب نماید، درنتیجه حفظ تماس منظم با طرفین به منظور آمادگی برای ارائه خدمات در زمان لزوم اهمیت بسزایی دارد.

*عمده فعالیت های کمیته بین المللی صلیب سرخ در منطقه قره باغ، به ویژه درطول درگیری اخیر چه بوده است؟

به عنوان تنها سازمان بشردوستانه بین المللی که در دو سوی خط درگیری حضور دارد، ما شرایط را از نزدیک زیر نظر داریم. این سازمان که از سال ۱۳۷۱ در رابطه با درگیری ناگورنو-قره باغ در این منطقه حضور داشته است، موقعیت خوبی برای پاسخگویی به نیازهای جمعیت بومی از دو طرف درگیری دارد. کمیته بین المللی صلیب سرخ یک دفتر نمایندگی با حدود ۱۵ کارمند در ناگورنو-قره باغ و یک دفتر فرعی با حدود ۲۰ کارمند در باردا دارد. ما در حال بالا بردن میزان فعالیتهای خود هستیم تا بتوانیم به پیامدهای انسانی ناشی از افزایش خشونت در طول روزهای گذشته پاسخ گوییم. همچنین با جمعیتهای ملی صلیب سرخ و هلال احمر در ارمنستان و آذربایجان همکاری نزدیکی داریم.

در واکنش به بالا گرفتن درگیری در روزهای اخیر، کمیته بین المللی صلیب سرخ روند ارزیابی نیازهای آوارگانی را که از مناطق جنگ زده آمده اند آغاز کرده است. در ناگورنو-قره باغ، از تعدادی خانواده بازدید شده تا نیازهای فعلی و احتمالی آنها در آینده ارزیابی شوند. در تارتار، اگدم و دیگر مناطق جنگ زده، تیمهای ما در حال ارزیابیِ میزان وجود آب و برق هستند. ما همچنین در تماس منظم با تأسیسات درمانی هستیم تا در صورت لزوم برای کمک رسانی آماده باشیم. در روز ۱۶ فروردین، منابع لازم برای درمان مجروحان جنگی به یک بیمارستان در ناگورنو-قره باغ اهدا شد، و ما همچنان به ارزیابی نیازها ادامه خواهیم داد. کمیته بین المللی صلیب سرخ به دو طرف درگیری پیشنهاد داده است تا درروند جمع آوری و نگهداری موقت اجساد نظامیان کشته شده خدمات ارائه دهد، تا بدین وسیله بعدها بتوان آنها را شناسایی و به خانواده ها تحویل داد.

این مردم ۲۵ سال است که با درگیری و مشکلات ناشی از آن دست و پنجه نرم می کنند، و در نتیجه نسبت به شدت گرفتن آن در روزهای اخیر بسیار آسیب پذیر هستند. کسانی که در نزدیکی خط درگیری زندگی می کنند از قبل هم به طور روزانه با ناامنی و مشکلات اقتصادی روبرو بوده اند، چرا که به دلیل تیراندازی و حضور پستهای نظامی در آن حوالی دسترسی به زمینهای کشاورزی همیشه برای آنها چالشی بوده است.

ما آماده ایم تا هر کاری که از دستمان بر می آید برای حمایت از جمعیت غیرنظامی انجام دهیم تا آلام آنان اندکی کاهش یابد.

http://media.mehrnews.com/d/2016/04/05/4/2040268.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×