» عمومی » پزشکی سلامت » دیسک کمر، بیماری بی‌تحرک‌ها
پزشکی سلامت

دیسک کمر، بیماری بی‌تحرک‌ها

بهمن 6, 1392 009

یک متخصص فیزیوتراپی با بیان اینکه دیسک کمر بیماری بی‌تحرک‌ها است، گفت: کارمندان بیشتر از کارگران ساختمانی در معرض ابتلا به دیسک کمر هستند.

 

به گزارش سایت شمس شهرستان مبارکه و به نقل از ایسنا ، دکتر مرتضی عزیزیان، فتق دیسک یا دیسک کمر را یکی از شایعترین صدمات مکانیکال بدن عنوان و تصریح کرد: به صورت طبیعی امکان دارد هر فرد به بیرون زدگی دیسک کمر مبتلا شود.

 

عزیزیان گفت: با افزایش سن و از دست دادن آب بدن می توان شاهد بیرون زدگی دیسک کمر در افراد بود.

 

وی رعایت نکردن مکانیک صحیح بدن به هنگام انجام فعالیت‌های مختلف به ویژه در هنگام نشستن را از جمله شایع‌ترین علل بیرون زدگی دیسک کمر عنوان کرد.

 

این فیزیوتراپ، شایعترین قسمت ایجاد دیسک در بدن را در ناحیه کمر و پس از آن در ناحیه گردن عنوان کرد.

 

عزیزیان، وجود درد مبهم در ناحیه کمر را از جمله علائم ابتلا به دیسک کمر عنوان و تصریح کرد: در صورت شدت بیرون زدگی درد به ترتیب به ناحیه باسن، رانها، ساق پا و حتی انگشتان پا می رسد که هر چه میزان درد به قسمت‌های پایین‌تر بدن سرایت کند، شدت بیرون زدگی بیشتر بوده و درمان فیزیواتراپی آن نیز سخت‌تر خواهد بود.

 

این متخصص فیزیوتراپی یادآور شد: در مراحل اولیه دیسک کمر که هنوز درد در ناحیه کمر احساس می‌شود نباید اقدام به عمل جراحی دیسک کرد و تنها درمان‌های دارویی و نیز فیزیوتراپی برای بیمار کفایت می‌کند.

 

به گفته عزیزیان، در این مرحله استراحت برای بیمار تجویز می‌شود که پس از گذراندن دوران استراحت فرد باید برای بیرون آوردن ستون فقرات از حالت خشکی ناشی از استراحت اقدام به انجام فیزیواتراپی کند، زیرا این خشکی ستون فقرات خود می‌تواند زمینه ساز فتق دیسک شود.

 

وی یادآور شد: تنها در مواردی که شدت بیرون زدگی دیسک به حدی است که فرد نمی تواند روی پاشنه خود راه رفته و پنجه‌های پا را بالا بگیرد و بعد از دو هفته درمان دارویی، استراحت و فیزیوتراپی نیز وضعیت پاهای او به حالت عادی بازنگشت، انجام عمل جراحی توصیه می‌شود.

 

عزیزیان همچنین انجام عمل جراحی را در مواقعی که فرد بر اثر دیسک کمر دچار اختلال در کنترل ادرار و یا بی حسی در ناحیه مقعد شده را توصیه کرد.

 

به گفته این متخصص فیزیوتراپی، بی‌تحرکی بسیار بیشتر از مشاغل پرتحرک زمینه ساز دیسک کمر می‌شود و در همین راستا افراد پشت میزنشین مانند کارمندان بسیار بیشتر از کارگران ساختمانی در معرض خطر ابتلا به دیسک کمر هستند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سعید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×