» اخبار ایران و جهان » روایت مردم از عملکرد نوروزی بانک‌ها/ خودپردازها هم تعطیل بودند!
اخبار ایران و جهان

روایت مردم از عملکرد نوروزی بانک‌ها/ خودپردازها هم تعطیل بودند!

فروردین 14, 1395 0015

مردم می‌گویند عابر بانک‌های خالی از وجه نقد در نوروز به ویژه در شهرستان‌ها از دغدغه‌های آنها بوده تا جایی که در مواردی مجبور شده‌اند برای دریافت پول مورد نیاز خود به چندین خودپرداز سر بزنند.

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از مهم‌ترین نیازهای مردم در ایام نوروز و تعطیلات دریافت خدمات بانکی است، اما با وجود وعده های متعدد بانک ها مبنی بر ارائه سرویس های مناسب و خدمات رسانی به موقع، این قول ها باز هم محقق نشد و در بسیاری از موارد مسافران نوروزی نتوانستند خدمات مناسبی را از شبکه بانکی کشور دریافت کنند.

این در حالی است که شبکه بانکی کشور در واپسین روزهای سال گذشته خبر از آمادگی بانک ها برای ارائه خدمات نوروزی به مردم می دادند. همچنین بانک مرکزی نیز در همان ایام از بانک ها درخواست کرده بود سرویس های مورد نیاز مردم را به موقع ارائه نمایند.

یکی از نیازهای اساسی مردم در ایام نوروز و به ویژه در روزهای تعطیل سال پُر بودن دستگاه های خودپرداز بانکی از اسکناس است. گرچه این برنامه و خدمت بانکی در شهرهای بزرگ مانند تهران بهتر از سایر شهرها صورت می گیرد، اما بررسی ها نشان می دهد شهرهای کوچک فاقد چنین خدمات رسانی به موقع بودند و بانک ها رسیدگی مناسبی به نیازهای مشتریان در شهرستان ها نداشته اند و حجم بیشتر خدمات خود را در تهران متمرکز کرده بودند.

عابر بانک‌هایی که بی‌پول بودند

با وجود اینکه مهم ترین دلیل مراجعه مردم در مسافرت ها و ایام نوروز دریافت وجه نقد از دستگاه های خودپرداز بانکی است، اما مشاهدات و بررسی های میدانی خبرنگار مهر از وضعیت ارائه خدمات بانکی و پُر کردن دستگاه های خودپرداز از اسکناس در ایام تعطیلات که یکی از ابتدایی ترین و بدیهی ترین خدمات مورد نیاز مردم است، حاکی از این بود که بانک ها نتوانستند چندان به این نیاز ابتدایی مردم پاسخ مثبت دهند و در اکثر موارد دستگاه های عابر بانک به ویژه در شهرستان ها خالی از اسکناس بودند.

این وضعیت باعث سرگردانی مردم به ویژه در مراکز خرید، شهرهای با حجم مسافران نوروزی بالا و خلاصه مناطق با درصد زیاد گردشگر شده بود و خالی ماندن بسیاری از عابر بانک ها از اسکناس باعث می شد که مردم برای دریافت وجوه مورد نظر خود بین عابر بانک های مختلف شهرها سرگردان و بلاتکلیف باشند، این امر یکی از موثرترین مباحث تاثیر گذار در دیدگاه های مردم نسبت به عملکرد بانک ها و همچنین اعتماد به دریافت خدمات به موقع از شبکه بانکی است.

به صورت کلی اختلال در دریافت خدمات الکترونیک از خودپردازهای بانکی و خرید از پایانه های فروشگاهی در ایام نوروز در برخی مناطق کشور مشهود بود. احتمالا بسیاری از مسافران و گردشگران نوروزی با پاسخ منفی خودپردازها برای دریافت وجه نقد مواجه شده اند و این مسائل می تواند در دیدگاه مردم برای استفاده هرچه بیشتر از خدمات الکترونیک بانک ها تاثیر منفی داشته باشد.

یکی از مسافران نوروزی و مراجعه کنندگان به دستگاه های عابر بانک که برای دریافت وجه نقد از دستگاه های خودپرداز سرگردان شده بود به خبرنگار مهر گفت: بانک ها در حالی که می دانند میزان برداشت وجه نقد از سوی مردم در ایام نوروز چند برابر می شود، اما باز هم با خودپردازهای خالی از اسکناس مواجه می شویم و برای دریافت وجه مورد نیازمان مجبور می شویم نصف شهر را بگردیم.

مردم چه گفتند؟

این مسافر نوروزی که از این رفتار بانک ها دلخور بود، افزود: بیشتر از آنکه به نظر برسد بانک ها در ایام تعطیلات و نوروز اشتیاق به خدمات رسانی به مردم داشته باشند، به نظر می رسد علاقه مندند خودپردازهایشان خالی بماند و یا خارج از سرویس شوند؛ در حالی که این مسئله باعث نارضایتی مشتریان و دید منفی مردم به آن بانک ها می شود.

شهروند دیگری که چند دستگاه خودپرداز را برای دریافت وجه نقد بررسی کرده بود به خبرنگار مهر گفت: دریافت پول از عابر بانک ها به نوعی نگرانی بین مردم به ویژه در شهرهای کوچک تبدیل شده و با وجود اینکه برخی مناطق کشور هر ساله میزبان میلیون ها گردشگر و مسافر نوروزی است، باز هم می بینیم که بانک ها خدمات مناسبی را به مردم ارائه نمی دهند و معمولا افراد نگران این هستند که شاید نتوانند در زمان مناسب وجه مورد نیاز را از خودپردازها دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد: این وضعیت در شهرهای کوچک کشور که اتفاقا مسافر پذیر هم هستند و مردم بسیاری به آنجا سفر می کنند هم مشاهده می شود. نکته جالب اینکه بیشتر بانک ها چه دولتی و چه خصوصی به این وضعیت مبتلا هستند، در صورتی که بانک مرکزی تاکید داشت بانک ها موظف هستند که طی ۲۴ ساعت شبانه روز در هر نقطه ای از کشور دستگاه های خودپرداز را پُر از اسکناس نگه دارند.

در چنین شرایطی، برخی از بانک ها اقدام به افزایش سقف دریافت اسکناس از خودپردازها در هر شبانه روز از ۲۰۰ هزار تومان به ۵۰۰ هزار تومان برای ایام نوروز کرده بودند. به نظر می رسد برخی بانک ها به دستور نوروزی بانک مرکزی در زمینه خدمات رسانی به موقع به مردم در تعطیلات بی توجهی نشان داده اند اما بانک مرکزی، بانک ها را موظف به پاسخگویی به مردم در صورت عدم ارائه سرویس های مناسب کرده بود.

بانک مرکزی به بانک ها اعلام کرده بود که کشیک ویژه و مراکز پاسخگویی داشته باشند. تمامی بانک ها موظف بودند که برای ایام نوروز شعب کشیک داشته باشد. همچنین دستگاه های خودپرداز به صورت مرتب کنترل شود تا نقدینگی مورد نیاز مردم تأمین شود.

در سال های گذشته اگر بانک ها تا ۹۵ درصد تراکنش هایشان موفق بود خسارتی به بانک مرکزی پرداخت نمی کردند اما امسال این عدد به ۹۷.۵ درصد ارتقاء پیدا کرده، یعنی بانک ها تنها مجاز هستند که ۲.۵ درصد تراکنش ناموفق داشته باشند. حال مشخص نیست بانک هایی که خودپردازهای خود را بدون اسکناس نگه داشته و مرتبا با درخواست مردم برای دریافت وجه مواجه شده اند، چگونه جریمه خواهند شد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×