» عمومی » پزشکی سلامت » صبحانه پروتئینه بخورید تا قندی نشوید
پزشکی سلامت

صبحانه پروتئینه بخورید تا قندی نشوید

مهر 21, 1392 0012

مصرف یک صبحانه‌ی سرشار از پروتئین و چربی، گرسنگی را کاهش داده و به کنترل قند خون کمک می‌کند.

نتایج پژوهشی که در کنگره‌ی European Association for the Study of Diabetes ارائه شد نشان می‌دهد که مصرف صبحانه‌ی حاوی پروتئین و چربی باعث می‌شود که افراد دیابتی بهتر بتوانند گرسنگی و میزان قند خونشان را کنترل کنند.

صبحانه یک وعده‌ی غذایی مهم و ضروری محسوب می‌شود. اگر یک صبحانه‌ی خوب و کامل میل کنید احتمال گرسنگی و ریزه‌خواری در طول روز را کاهش داده‌اید. در حالت کلی توصیه می‌شود که برای کاهش وزن و لاغری بهتر است که صبح‌ها بیشتر و شب‌ها کمتر غذا میل کنید.

محققان پیش از این به اثبات رسانده‌اند شاخص توده‌ی بدنی افرادی که به طور منظم صبحانه می‌خورند کمتر از افرادی است که از این وعده‌ی غذایی صرف‌نظر می‌کنند. با علم به این موضوع محققان به بررسی ارتباط بین مصرف صبحانه و کنترل قند خون پرداختند.

برای این منظور هم 59 نفر دچار اضافه‌وزن یا چاقی مفرط و افرادی که به دیابت نوع دو مبتلا بودند را مورد بررسی قرار دادند. این افراد به دو گروه تقسیم شدند. گروه اول صبحانه‌ای مصرف کردند که یک سوم کالری روزانه‌شان را تامین می‌کرد. گروه دوم صبحانه‌ای سبک‌تر خوردند که 12.5 درصد انرژی روزانه‌شان را تامین می‌کرد. میزان پروتئین و چربی در صبحانه‌ی گروه اول بیشتر بود.

نتایج بررسی‌ها نشان داد قند خون گروه اول که به مدت 3 ماه صبحانه‌ی سنگین‌تری خورده‌اند افزایش کمتری نسبت به گروه دوم داشته است و حدود یک سوم این افراد توانسته‌اند که مصرف دارویشان را کمتر کنند. در این بین میزان داروهای ضد دیابت در 17 درصد افرادی که صبحانه‌ی سبکی خورده‌اند نیز افزایش یافت.

محققان مشاهده کردند افرادی که صبحانه‌ی سرشار از پروتئین و چربی خورده‌اند در طول روز کمتر احساس گرسنگی داشتند و فشارخونشان نیز با کاهش بیشتری روبه رو بوده است.

محققان بر این باور هستند که پروتئین صبحانه می‌تواند به کنترل قند خون کمک کند. در واقع مواد غذایی سرشار از پروتئین مانند تخم‌مرغ، ماهی، ماست و غیره حاوی شاخص گلیسمی پایینی است. در عوض غلات صبحانه، نان، مربا و غیره شاخص گلیسمی بالایی دارند و با سرعت زیادی تجمع گلوکز (قند) در خون را بالا می‌برند.

توصیه می‌کنیم صبحانه را کامل و سرشار از پروتئین میل کنید تا خطر چاقی و دیابت نوع 2 را کاهش دهید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×