» عمومی » فرهنگی ادبی » هنری که شیوه تولید آن، از گذشته تاکنون تغییر نکرده است
فرهنگی ادبی

هنری که شیوه تولید آن، از گذشته تاکنون تغییر نکرده است

فروردین 12, 1395 0011

نمدمالی از ابتدایی ترین شیوه‌های نساجی است كه گفته می‌شود ابتدا در آسیای میانه شکل گرفته و شیوه نمد مالی و تهیه نمد از زمان‌های گذشته تا کنون تغییری نکرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، نمد نوعی بافته سنتی است که با پشم تولید و از آن به عنوان زیرانداز استفاده می‌شود.  نمد ساده ترین نوع کف پوش است و در نمد مالی از خاصیت طبیعی پشم یعنی در هم پیچیده شدن الیاف در اثر رطوبت و فشار، استفاده می شود.

نمدهای ایران، در هر منطقه از این سرزمین، رازی سر به مهر دارند كه با شكل‌های تجریدی و نمادین و رنگ‌های برگرفته از طبیعت، بخشی از فرهنگ و هنرهای عامیانه ما را تشكیل می‌دهند.

نمد در آسیا و به‌ویژه در ایران از زمان‌های قدیم به عنوان لباس، كلاه و خیمه و زیرانداز به كار می‌رفته و در شرایطی سخت تولید می‌شده است. تهیه و ساخت نمد در ایران همچنان به‌صورت سنتی صورت می‌گیرد و هنرمند ایرانی با نقش و نگار و دستان توانمند و هنرمندانه خود به آن روح تازه‌ای می‌بخشد.

نمدمالی از ابتدایی ترین شیوه‌های نساجی است كه گفته می‌شود ابتدا در آسیای میانه شکل گرفته و شیوه نمد مالی و تهیه نمد از زمان‌های گذشته تا کنون تغییری نکرده و در نقاط مختلف تقریبا یکسان است اما موادی که به پشم می افزایند، در مناظق مختلف با یکدیگر تفاوت دارد.

نمدمالی در مناطق روستایی علی آباد كتول، سمنان، گنبد كاووس، كلاله، آق قلا گلستان، روستاهای مازندران، سبزوار و قوچان خراسان رضوی و استان لرستان و بندرتركمن رواج دارد.

نمد تركمن از انواع مهم و معروف نمد ایران است كه در تركمن صحرا به آن «كچه» گفته می‌شود. تركمن‌ها به نمدمالی«كچه باسماق» می‌گویند و از آن به جهت پوشش اسب، زین و پوشاندن دیوارهای آلاچیق استفاده می‌كنند. یک ویژگی دیگر هم نمد ترکمن را ممتاز می‌کند و آن نمدمالی توسط زنان است. در دیگر مناطق کار نمدمالی به همت مردان انجام می‌شود چون به قدرت بدنی نیاز دارد.

همچنین قطع واندازه تولیدات نمدی استاندارد نیست و بستگی به درخواست مشتریان دارد. اگر همزمان با نوروز به مازندران و گیلان و چهارمحال و بختیاری و استان گلستان، بندر ترکمن رفتید برای خود زیرانداز و کیف نمدی به ارمغان بیاورید.

http://media.mehrnews.com/d/2015/01/04/4/742120.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×