» عمومی » ورزشی » با مغز،قلب و تمام وجودم ایران را انتخاب کردم/اینجا امن ترین است
ورزشی

با مغز،قلب و تمام وجودم ایران را انتخاب کردم/اینجا امن ترین است

فروردین 12, 1395 0012

مربی دروازه‌بانان تیم ملی فوتبال ایران با بیان اینکه ماجراجو، کنجکاو و اهل خطر کردن است، گفت جایی را امن تر از ایران در طول دوران کاری خود ندیده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، فوتبال می‌تواند کارهای خارق‌العاده‌ای انجام دهد. این مورد در خصوص مربی دروازه‌بانان تیم ملی ایران، دن‌ گاسپار، رخ داده است. فوتبال بچه‌ای را که در ساوث گلستنبری متولد شد را با خود برد و دنیا را به وی نشان داد.

گاسپار از سال ۱۹۹۳ دستیار کارلوس کی‌روش بوده است و با مربی پیشین تیم فوتبال منچستر یونایتد در ژاپن، پرتغال، آفریقای جنوبی و در کشورش آمریکا کار کرده است.

آخرین فصل زندگی این مربی آمریکایی کمک به ایران بود تا به دور سوم رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه راه پیدا کند.

تیم ملی دور دوم رقابت‌های مقدماتی جام جهانی را با دو پیروزی قاطع در تهران مقابل تیم‌های هند و عمان به پایان رساند و در ۸ مسابقه‌ای که انجام داد تنها ۳ گل دریافت کرد.

اکنون سئوال اینجاست چه چیزی باعث شد این مربی ۵ سال قبل پیشنهاد ایران را بپذیرد.

گاسپار در گفتگوی اختصاصی با سایت فیفا در این خصوص گفت: «من از اعتماد کارلوس کی‌روش و اینکه می‌توانم در پروژه‌ای منحصربه فرد به او کمک کنم تشکر می‌کنم. برای اینکه تصمیم بگیرم ابتدا با مغزم فکر می‌کنم، سپس آن را با قلبم احساس می‌کنم و پس از آن با تمام وجودم نسبت به آن اقدام می‌کنم و به همین خاطر به ایران رفتم.»

ایران یکی از قدرت‌های برتر فوتبال آسیاست که سه بار قهرمان جام ملت‌های آسیا شده و چهار بار به رقابت‌های جام جهانی راه پیدا کرده است و هوادارانش جزو پراحساس‌ترین‌ها هستند. این ایده که یک کشور دیگر را به جام جهانی ببرد برای دن گاسپار کفایت می‌کرد تا سال ۲۰۱۱ به تیم ملی ایران بپیوندد. وی در سال ۲۰۱۰ با تیم ملی پرتغال در جام جهانی آفریقای جنوبی شرکت کرد.

گاسپار در خصوص تجربه‌ای که از آن رقابت‌ها برایش ایجاد شده، گفت: «آن یک تجربه فوق‌العاده بود و بیان آن در خصوص آنکه چه نوع مزیتی نصیب شما می‌شود در حرف نمی‌گنجد. وقتی که پیشنهاد ایران به من ارائه شد، فکر کردم که این می‌تواند موقعیت دیگری برای حضور در جام جهانی باشد و اینکه به یک کشور کمک کنم تا به آن دست پیدا کند.»

و گاسپار این کار را انجام داد. ایران به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل صعود کرد و نمایش سرشار از احترامی را از خود نشان داد. اگر چه آنها نتوانستند از مرحله گروهی صعود کنند اما با احترام از جانب دنیا به خانه بازگشتند. به ویژه پس از بازی خوب مقابل آرژانتین و آن هم در حالی که لیونل مسی در وقت‌های اضافه توانست دروازه این تیم را باز کند.

گاسپار در این خصوص گفت: «بهترین بازیکن زمین در آن بازی دروازه‌بان آرژانتین بود. چه کسی می‌توانست تصور کند که ما بتوانیم چنین فشاری را روی دروازه‌بان آنها وارد کنیم؟ من احترام زیادی برای بازیکنان تیم ایران قائلم، چرا که آنها برای افتخار و برای کشورشان بازی کردند و برای عشق به مردم و ورزش فوتبال.»

ایران در دور دوم رقابت‌های مقدماتی جام جهانی از گروه D با افتخار و غروری که به میراث مانده از بازیکنان دهه ۶۰ میلادی فوتبال این کشور بود، به دور بعد صعود کردند. بازی مقابل تیم‌های عمان، ترکمنستان، گوام و هند بر روی ورق ممکن است که برای تیم ملی ایران ساده باشد، اما هزاران مایل سفر و شرایط متعدد ساده نیست.

گاسپار گفت: «مشکل بود چون ما گاهی اوقات با شرایط محیطی متفاوتی مواجه بودیم. در گوام ما بر روی چمن مصنوعی بازی کردیم و این جزیره‌ای است که منابع زیادی ندارد، اما مهمان‌نوازی آنها فوق‌العاده بود. ما بر این شرایط غلبه کردیم و بازیکنان ما هرگز تسلیم نشدند.»

تیم ایران در آن بازی ۶ بر صفر برنده شد که این از توانایی بازیکنان ایران برای انطباق با  شرایط حکایت می‌کند و آنها در بالاترین سطح بازی کردند.

مربی دروازه‌بانان تیم ملی ایران افزود: «ایران در بسیاری از سال‌ها با مشکلات فراوانی مواجه بوده است. این فوق‌العاده است که آنها چطور این مشکلات را پشت سر گذاشته‌اند. وقتی شما از یک فرهنگ دیگر از آمریکا یا اروپا یعنی جایی که همه چیز صاحب ساختار است به جایی می‌آیید که باید هر چیزی به خاطر سنت‌هایی که در این کشور وجود دارد در لحظه حل شود، دشوار است.»

عادت کردن به شرایط، خود مساله ای است اما این چیزی است گاسپار در تمام زندگی اش با آن مواجه بوده است.

وی گفت: «شما تصمیمات خود را به چالش می‌کشید. آیا من تصمیم درستی گرفته‌ام؟ آیا من در قبال خانواده‌ام مسئول هستم؟ در فرهنگی که من در آن متولد شده ام هرگز چنین چیزهایی نبوده اما تمام مسائل به تطبیق پذیری بازمی گردد. من در هیچ جای دنیا اینقدر که در ایران احساس امنیت، آرامش و احترام می کنم، چنین حسی را نداشته ام.

گاسپار ۵ سال است که در ایران کار می‌کند و این بیشترین زمانی بوده است که در دوران فعالیتش در یک کشور حضور داشته است. تیم ملی ایران به دور سوم رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه راه پیدا کرده است و آنها اکنون این شانس را دارند که برای پنجمین بار به جام جهانی راه پیدا کنند و این طولانی‌ترین ماجراجویی حرفه‌ای زندگی او خواهد بود.

گاسپار در پایان گفت: گاهی اوقات می‌پرسم این تصمیم درستی بود. من این تصمیم را بر اساس تجارب واقعی زندگی ام اتخاد کردم و می دانم این ماجراجویی را در صورت پیش آمدن مجدد شرایط، قبول می کنم.

http://media.mehrnews.com/d/2016/03/31/4/2036146.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×