» عمومی » ورزشی » راهکارهای اجرای اقتصاد مقاومتی در ورزش/چاره‌ای جز خصوصی‌سازی نیست
ورزشی

راهکارهای اجرای اقتصاد مقاومتی در ورزش/چاره‌ای جز خصوصی‌سازی نیست

فروردین 6, 1395 0012

درحالی که ورزش ایران سال‌هاست چشم به جیب دولت دارد، نامگذاری سال ۹۵ با عنوان «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» می‌تواند بهترین فرصت برای حرکت به سمت خصوصی‌سازی و خارج شدن از ورزش دولتی باشد.

خبرگزاری مهر – گروه ورزشی – رضا خسروی: «خصوصی کردن ورزش» اصطلاحی است که به گوش بسیاری از اهالی ورزش آشنا و البته تکراری است چرا که در سال های گذشته بارها موضوع این موضوع خصوصا در مورد تیم‌های فوتبال در نهادها و سازمان های مختلف مطرح شده اما هر بار به خاطر ندانم کاری ها و منفعت طلبی هایی که پشت ماجرا وجود داشته محقق نشده و ورزش اندر خم یک کوچه باقی مانده است.

ورزش دولتی و جیب های خالی
بنای ورزش ایران از ابتدا براساس جیب دولت نهاده شده و در شرایطی که بسیاری از رشته های ورزشی ایران در دنیا حرف اول را می زنند و سال ها از فعالیت شان می گذرد اما نحوه اداره کردن این فدراسیون ها همچنان سنتی باقی مانده و کیلومترها با استاندارهای جهانی فاصله دارد. فدراسیون های ورزشی ایران هنوز چشم به جیب دولت دارند و اگر سالی بودجه ای از سوی دولت نرسد جیب همه خالی خواهد بود و ناکامی ها پشت سرهم رقم خواهد خورد.

اجبار برای حرکت به سمت خصوصی شدن ورزش
فرمایشات مقام معظم رهبری در پیام نوروزی و تاکید بر نقش اقتصاد مقاومتی در همه عرصه ها نشان می دهد که در ورزش هم چاره ای جز حرکت به سمت ورزش خصوصی و فاصله گرفتن با ورزش دولتی وجود ندارد. این بار مسئولان ورزش باید جدی تر از گذشته به فکر واگذاری ورزش به بخش های خصوصی باشند و از زیر بار مسئولیتی که روی دوششان قرار گرفته است شانه خالی نکنند.

بهترین راهکار انضباط مالی است
بدون شک وزارت ورزش و جوانان که متولی ورزش کشور است می تواند در این راه قدم های بزرگی بردارد. عبدالحمید احمدی معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش وزارت ورزش و جوانان در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد شعار سال و راهکار تحقق آن در ورزش می گوید: بهترین کار در این زمینه انضباط مالی است. اگر بتوانیم انضباط مالی را در همه بخش هایی که با بودجه و هزینه سروکار دارند حاکم کنیم قطعا در جهت اقتصاد مقاومتی گام عملی برداشته ایم.

مسائل مالی نقطه ضعف ورزش است
احمدی با بیان اینکه از وقتی ورزش حرفه ای شده یکی از نقاط ضعف آن شفافیت مالی بوده است خاطرنشان کرد: باید پولی که وارد سیستم می شود ورودی و خروجی مشخصی داشته باشد و هزینه ها براساس منافع باشگاه ها و فدراسیون ها صورت بگیرد نه براساس منافع اشخاص. باید همه مدیران و بخش ها این تعهد را داشته باشند که منضبط عمل کنند و شفافیت مالی داشته باشند.

باید به مردم اعتماد کنیم
کیومرث هاشمی رئیس کمیته ملی المپیک در گفتگو با خبرنگار مهر به مورد دیگری اشاره می کند و می گوید: اعتقاد بنده این است که اگر به مردم اعتماد کنیم و کار ورزش را به دست مردم بدهیم قطعا نتایج مثبتی خواهیم گرفت. در همه کشورهای دنیا ورزش قهرمانی در اختیار بخش های خصوصی است و باشگاه ها به طور واقعی خصوصی شده اند.

بدنه ورزش را باید چابک کرد
هاشمی در ادامه گفتگویش با خبرنگار مهر پیشنهاد دیگری را هم مطرح می کند: بدنه ورزش ایران سنگین است. باید این بدنه چابک شود. اگر می خواهیم اقتصاد مقاومتی را در ورزش داشته باشیم باید کار به مردم سپرده شود. البته آنجایی که منافع ملی است مثل رفتن به المپیک و جام جهانی باید دولت حمایت خاص خودش را داشته باشد اما در بخش های دیگر باید کار را به بخش خصوصی واگذار کرد.

باشگاه ها واگذار شوند اما با نظارت
رئیس کمیته ملی المپیک ادامه داد: استانداردهای ورزش دنیا به این سمت حرکت کرده است که باشگاه ها به بخش های خصوصی واگذار شده اند. در کشور ما هم باید باشگاه ها به بخش خصوصی واگذار شود اما طبیعتا باید نظارت دقیق و کاملی بر عملکرد آنها وجود داشته باشد تا مشکلی ایجاد نشود. شاید الان بگویند باشگاه های ما خصوصی هستند اما واقعیت این است که این باشگاه ها بالاخره به منابع دولتی وصل هستند و هنوز خصوصی نشده اند.

بار ورزش از روی دوش دولت برداشته شود
محمد علیپور عضو هیات اجرایی کمیته ملی المپیک در گفتگو با خبرنگار مهر در این مورد می گوید: راهکار اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی این است که باید ورزش را خصوصی کنیم. با خصوصی شدن ورزش طبیعتا بار مالی زیادی از روی دوش دولت برداشته خواهد شد. مشکل ورزش ما این است که دولتی است. باید از وضعیت فعلی خارج شویم و ورزش را دست مردم بسپاریم.

با همین بودجه باید بیشترین بهره را ببریم
علیپور ادامه می دهد: نکته دیگری که باید مد نظر قرار بدهیم این است که با همین بودجه و پولی که در اختیار داریم باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که بیشترین بهره وری را داشته باشیم. نمونه این مدل را ما در فدراسیون انجمن های ورزشی اجرا کرده ایم و با همین بودجه کم بیشترین کارایی را داشته ایم. طبیعتا می توان این امر را در ورزش هم اجرایی کرد.

استفاده بیشتر از بازیکنان و مربیان داخلی
به گزارش خبرنگار مهر، در طول سال هزینه سنگینی برای حضور بازیکنان و مربیان خارجی در رشته های مختلف پرداخت می شود که طبیعتا رقم بالایی برای ورزش خواهد بود. یکی از مواردی که باید در اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گیرد استفاده بیشتر از بازیکنان و مربیان داخلی در همه رشته هاست تا هزینه های ورزش کاهش پیدا کند.

http://media.mehrnews.com/d/2016/03/15/4/2029196.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×