» عمومی » ورزشی » مرور اتفاقات یکسال پرسپولیس/ ابتدای فصل تیم ما را مسخره می‌کردند
ورزشی

مرور اتفاقات یکسال پرسپولیس/ ابتدای فصل تیم ما را مسخره می‌کردند

اسفند 28, 1394 0013

سرپرست باشگاه پرسپولیس با مرور اتفاقاتی که در طول یکسال گذشته رخ داد به اهداف بلند مدت تیمش با برانکو اشاره کرد و گفت: می خواهیم دو سال دیگر در فینال جام باشگاه های جهان باشیم.

به گزارش خبرنگار مهر، باشگاه پرسپولیس امسال فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرد آن هم با مدیر غیرفوتبالی که خیلی‌ها در ابتدا معتقد بودند که با این مدیریت پرسپولیس نمی‌تواند امسال هم به جایگاه مناسبی دست پیدا کند.

سرخپوشان از ابتدای فصل مشکلات زیادی را تجربه کرده بودند، از درگذشت کاپیتان و بازداشت دروازه‌بان این تیم گرفته تا اشتباهات مکرر داوری و محکومیت‌های پیاپی بازیکنان، اما با این حال پرسپولیسی که به اعتقاد سرپرست فعلی این باشگاه برخی‌ها ابتدای فصل با کنایه از جایگاه این تیم پرطرفدار یاد می‌کردند، الان به یکی از مدعیان اصلی قهرمانی تبدیل شده است.

اتفاقاتی که در طول یکسال گذشته رخ داد باعث شد تا خبرنگار مهر با علی اکبر طاهری که هنوز هم سرپرست این باشگاه است گفتگوی ویژه ای داشته باشد.

* خبرگزاری مهر: تحلیل شما به عنوان مسئول باشگاه پرسپولیس از عملکرد سال رو به پایان چگونه است؟
– علی اکبر طاهری: کار ما در باشگاه پرسپولیس از تیرماه آغاز شد. به هر حال باید برای تیم بزرگسالان و تیم‌های پایه در آن مقطع کارهایی انجام می‌شد، هنگامی هم که ما به پرسپولیس آمدیم زمان چندانی تا شروع لیگ باقی نمانده بود و تیم در تدارک حضور در لیگ برتر بود و در همین راستا نیز باید اردوی آماده‌سازی‌اش را برگزار می‌کرد.

* برانکو هم در جریان این مشکلات بود؟
– طبیعتا، همان زمان جلساتی را با برانکو برگزار کردیم و نفراتی که او مدنظر داشت را بررسی و برای جذبشان اقدام کردیم. در آن مقطع از نظر مالی هم در تنگنا بودیم. با این حال توانستیم افراد مورد نظر را جذب کنیم. پرسپولیس پیش از آغاز فصل در شرایط اردوی آماده‌سازی خود را در ترکیه برگزار کرد که تیم کامل نبود و نفرات نیز رفته به رفته اضافه شدند. ما در آن مقطع با وجود اینکه زمان کافی را برای بستن تیم نداشتیم، اما تیم خوبی را روانه مسابقات لیگ کردیم.

* با وجود اینکه تیم خوبی بسته بودید اما نتایج خوبی در شروع لیگ نداشتید؟
– البته با شروع لیگ هم با وجود اینکه تیم عملکرد فنی خوبی داشت، اما نتایج لازم را به خاطر اشتباهات داوری نمی‌گرفتیم. در مقطعی هم تا تیم آمد که روی روند صعودی بیفتد متاسفانه شوکی به ما وارد شد و کاپیتان تیم را از دست دادیم. با وجود همه این اتفاقات توانستیم تیم را مدیریت کنیم که کنترل شرایط یکی از سخت‌ترین کارهای ما در سال ۹۴ بود که خدا را شکر این مسائل را سپری کردیم و به جایی رسیدیم که الان قرار داریم. از طرفی ارتباط ما با بازیکنان ارتباط شفاف و خوبی بود که این مسئله نیز به ما کمک کرد.

* در این مدت چه اقداماتی برای رفع مشکلات باشگاه انجام دادید؟
– یکی دیگر از سخت‌ترین کارهایی که ما انجام دادیم، بحث درآمدزایی بود که از تیرماه سال ۹۴ تاکنون می‌شود گفت که حدود ۲۰ میلیارد درآمدزایی کردیم. البته در همین راستا نیز توانسته‌ایم ارتباط خوبی با هواداران پیدا کنیم و مانند یک باشگاه حرفه‌‌ای از حمایت آنها برخوردار شویم. شاید در ابتدای کار برخی‌ها کارهایی انجام دادند که بدبینی‌هایی را در ذهن هوادار ایجاد کرد، اما وقتی آنها عملکرد خوب تیم را در زمین می‌بینند به تیم نیز اعتقاد پیدا می‌کنند.

* شروع کار شما با انتقادهایی همراه بود که عنوان می شد علی اکبرطاهری مدیر ورزشی نیست و نمی تواند برای پرسپولیس مفید باشد. چطور با این مسئله کنار آمدید؟
– سابقه اجرایی و مدیریتی که من در دوران جنگ تحمیلی و پس از آن داشتم به من علم و تجربه خاصی داد، البته چندان هم با ورزش ناآشنا نبودم، زیرا مقطعی به عنوان رئیس هیات مدیره باشگاه پیکان فعالیت می‌کردم، اما همان‌طور که اشاره کردید سابقه اجرایی چندانی در ورزش نداشتم.

* چطور توانستید بر امور باشگاه پردردسری چون پرسپولیس مسلط شوید؟
– من در پرسپولیس اصول کار مدیریتی که پایه‌های اصلی آن نظم و انضباط است را پیدا کردم، هنگامی هم که نظم و انضباط همراه با اصول کار مدیریتی اجرا شود قطعا نتایجی خواهد داشت. این روش مدیریت را در هر حوزه کاری و بخش از صنعت هم می‌توان به کار برد. به اعتقاد من فوتبال خودش یک صنعت است و نیاز به سازماندهی دارد.

* طبیعتا در شروع با مشکلاتی هم مواجه بودید؟
– بله در ابتدای کار با مشکلاتی هم روبرو بودیم که یکی از مهمترین مسائلی که برای ما مشکل‌ساز شد عدم دسترسی به اسنادی بود که قبلا در پرسپولیس وجود داشت. هر موضوعی که در باشگاه اتفاق می‌افتاد برای ما یک مسئله مبهم بود و نمی‌دانستیم که به ادعاهایی که می‌شود جواب مثبت دهیم یا منفی. هر روز هم درِ این باشگاه زده می‌شد و افراد مختلف با حکم‌های مختلفی می‌آمدند و ادعایی می‌کردند.

* شما درحالی مسئولیت گرفتید که بدهی به بازیکنان را هم پرداخت نکرده بودید؟
– یکی دیگر از موضوعاتی نیز که ما باید به آن عمل می‌کردیم، تعهدمان به بازیکنان بود. ما توانستیم تمام این موضوعات را با نظم خاصی مدیریت کنیم تا مشکلی به وجود نیاید و بعد از ما هم هر کسی به پرسپولیس آمد، به راحتی به اسناد دسترسی داشته باشد تا دیگر موضوع مبهمی باقی نماند.

* مشکلات دیگری هم در باشگاه وجود داشت؟
– در حال حاضر پرسپولیس یک باشگاه دولتی است و طبیعتا باید طبق قوانینی که به شرکت‌های دولتی مرتبط می‌شود حرکت کند، بر همین اساس هم باید گردش مالی در خزانه دولتی صورت بگیرد. این مسائل تا الان مبهم بوده و تبعاتش را الان شاهد هستیم. باشگاه یک شخصیت حقوقی است که ما باید جوابگوی مسائل حقوقی آن نیز باشیم. ما این درخواست را داریم که با مسئولان جلسه‌ای برگزار کنیم تا راهکارهای مناسب را نیز برای مشکلاتی که به وجود می‌آید پیدا کنیم.

* پرسپولیس از آغاز کار مدیریت شما تا اواسط نیم‌فصل اول لیگ اسپانسر نداشت، آن هم در شرایطی که شما در حال آماده‌سازی تیم و جذب بازیکن بودید. در آن مقطع هم صحبت‌هایی مطرح شد مبنی بر اینکه برانکو تا زمانی که مبلغی از قراردادش را نگیرد به ایران بازنخواهد گشت. چطور توانستید با آن شرایط تیم را ببندید و روانه لیگ کنید؟
– من فصل گذشته با توجه به مشکلاتی که برای مدیریت باشگاه پیش آمد مدت کوتاهی را به عنوان سرپرست در پرسپولیس فعالیت داشتم در آن مقطع هم باید تیم را برای نیم‌فصل دوم و حضور در جام باشگاه‌های آسیا آماده می‌کردم. به هرحال بازیکنان شناختی از من پیدا کرده بودند، مدیریت من در آن مقطع نیز در نیم‌فصل به من کمک کرد زیرا بازیکنان شناخت لازم را داشتند که بی‌ربط به کسی قولی نمی‌دهم.

* پیدا کردن یک حامی مالی زمان زیادی برد. ضمن اینکه شما با چند تیم دیگر یک حامی مالی دارید؟
– در ابتدای فصل با وجود اینکه از نظر مالی در تنگنا بودیم، اما بازیکنان با توجه به شناختی که داشتند به من اعتماد کردند. البته ما به شدت چندین ماه روی یک موضوع که پیدا کردن یک همکار مالی است کار کردیم تا توانستیم با یک شرکت شروع به همکاری کنیم. البته این را نیز بگویم که باشگاه‌هایی مانند استقلال، تراکتور و ملوان هم که مثل ما با یک شرکت همکاری مالی را آغاز کرده‌اند از زحمات چندین ماهه ما بهره می‌برند.

* آیا در پرداخت ها توانستید بین بازیکنان تعادل برقرار کنید؟
– یکی از سیاست‌های مدیریتی من شفاف کار کردن است و اینکه هیچ موضوع پنهانی بین ما وجود ندارد. البته به این موضوع نیز هم تاکید داشتم که عدالت در پرداخت‌ها رعایت شود. بر همین اساس بازیکنان به من اعتماد کردند و الان نتایجش را می‌بینیم.

* پیش از آغاز فصل جدید برانکو در کرواسی حضور داشت و مهلت نقل و انتقالات هم رو به پایان بود بر همین اساس خیلی‌ها معتقد بودند که بازیکنان جدید مانند محسن مسلمان، کمال کامیابی‌نیا، رامین رضائیان و … را با نظر خودتان جذب کردید و برانکو در بستن تیم جدید نقش چندانی نداشت. آیا چنین موضوعی صحت دارد یا طبق لیست برانکو بازیکن گرفتید؟
– در ابتدا که برانکو در کرواسی حضور داشت زمانی بود که ما تازه کارمان را در پرسپولیس شروع کرده بودیم. ما به برانکو پیغام دادیم که در چه شرایطی قرار داریم و او هنگامی که به ایران آمد لیستش را به ما داد و پس از حضور ایشان در ایران ما به جذب بازیکنان اقدام کردیم.

* ماجرای جدایی محمد نوری چه بود؟
–  با توجه به قوانین سازمان لیگ، ناچارا باید برخی مسائل را رعایت می‌کردیم و بر همین اساس شاید برخی‌ها از لیست کنار رفتند. البته به این نکته باید اشاره داشته باشم که ما در تلاش بودیم محمد نوری را در پرسپولیس نگه داریم و در همین راستا من چندین جلسه را با این بازیکن برگزار کردم، اما او پیش از حضور ما در پرسپولیس قراردادش را با تیم قطری امضا کرده بود وگرنه خود نوری هم به من گفت که اگر زودتر ما به پرسپولیس می‌آمدیم او هم در تیم باقی می‌ماند.

* برای جانشین نوری چه کردید؟
– با توجه به جدایی نوری ما نیاز به یک هافبک طراح داشتیم، بهترین مهره‌ای هم که در آن زمان در دسترس بود محسن مسلمان بود. البته این را نیز بگویم که او در لیست برانکو نبود، اما با توجه به شرایطی که وجود داشت ما اقدام به جذب این بازیکن کردیم و برانکو به حضور این بازیکن نظر مثبتش را اعلام کرد.

* پرسپولیس را شما بستید یا برانکو؟
– سایر بازیکنان تازه وارد هم در تعامل با خود برانکو جذب کردیم. این موضوع اصلاً این طور نبود که من بخواهم تیم ببندم و از ادبیات حرفه‌ای این کار به دور است. به اعتقاد من در ادبیات فوتبال، این نوعی بی‌احترامی به کادر فنی و دانش آنها است.

* هواداران هم در فصل نقل و انتقالات چندین بار در اعتراض به نحوه یارگیری مقابل باشگاه تجمع کردند و از عدم جذب مهره شاخصی مانند سید جلال حسینی انتقاداتی را وارد کردند.
– سرمربی تیم نظر مستقیم را بر اساس خواسته‌هایش در رابطه با جذب بازیکن می‌دهد. سید جلال حسینی یک بازیکن خوب و فوتبالیست حرفه‌ای است که چندین سال در تیم ملی عملکرد خوبی دارد. از طرفی سید جلال حسینی در لیست برانکو نبود. از طرفی هم با توجه به قوانین سازمان لیگ، دیگر بازیکن بزرگسال نمی‌توانستیم بگیریم.

* پرسپولیس امسال از جوانب مختلف دچار مشکلاتی شد؛ از اشتباهات مکرر داوری گرفته تا فوت کاپیتان تیم. چه کاری با این تیم صورت گرفت که با وجود تمام این مشکلات، سرخپوشان توانستند خود را از تیم‌های پایین جدولی خود را جدا کنند و به چهره یک مدعی قهرمانی تبدیل شوند.
– اصلی‌ترین موضوعی که توانست این شرایط را رقم بزند، نگاه به کار تیمی بود که ما دائماً این موضوع را به بازیکنان دیکته می‌کردیم. به هر حال در یک تیم هم اتفاقاتی رخ می‌دهد و برخی اوقات ممکن است بازیکنان مصدوم و محروم شود اما تیم در راستای هدفش قدم برمی‌دارد. این موضوع باعث شد تا بازیکنان نظم‌شان را از دست ندهند زیرا نگاه ما یک نگاه تیمی بود. در حال حاضر هم نتایج این کار تیمی را می‌بینیم. اعتمادهای متقابلی که میان اعضا وجود دارد، باعث رقم خوردن این نتایج شد؛ وگرنه با این همه مشکل سخت بود که تیم نتواند به این خوبی کار را ادامه دهد. شرایط در ابتدای فصل به نوعی بود که برخی‌ها حتی در برنامه‌های تلویزیونی هم از جایگاه پرسپولیس در جدول با تمسخر و کنایه یاد می‌کردند اما الان خوشحالم که ما توانستیم به خوبی شرایط را مدیریت کنیم و به چهره یک مدعی قهرمانی تبدیل شویم.

* پرسپولیس امسال از اشتباهات داوری هم ضربات سنگینی خورد و حتی به همین خاطر از جام حذفی کنار رفت. با توجه به این مسئله، شما هم چندین بار در اعتراض به نحوه داوری‌ها به فدراسیون نامه زدید، آیا جوابی هم گرفتید؟
– هیچ جوابی به ما داده نشد. در همین راستا حتی برخی اوقات سوت‌هایی علیه ما زده شد که کاملا واضح بود و نیاز به نظر کارشناسی نداشت. کارشناس باید بیاید نوع سوت زدن‌ها و رفتار داور را ببیند و آنگاه متوجه می‌شود که داور در زمین چه کاری را انجام می‌دهد و رفتار او را کارشناسی کند. اینکه توپ به صورت واضح و شفاف به سینه بازیکن ما برخورد کرد و داور آن را خطای هند اعلام کرد، این دیگر نظر کارشناسی نمی‌خواهد. حالا بیایند از زوایای مختلف دوربین بگذارند و صحنه را کارشناسی کنند. این موضوعات، مسائلی است که بارها به آن معترض شده‌ایم اما یک بار از ما نخواستند که به فدراسیون برویم و در مورد این موضوع صحبت کنیم.

* همانطور که اشاره کردید هجمه‌ها علیه پرسپولیس در ابتدای فصل بالا گرفته بود و در مقطعی برانکو هم به این مسئله معترض شده بود که دست‌هایی در کار است تا تیم ضربه بخورد. آیا شما هم چنین اعتقادی داشتید؟
– به هر حال برخی مسائل، شائبه‌هایی را در ذهن ایجاد می‌کند. وقتی اتفاقات سریالی علیه ما صورت می‌گیرد، ناخودآگاه مسائلی در ذهن نقش می‌بندد. البته این موضوع به خود پیکره فوتبال هم ضربه می‌زند. هنگامی که همه می‌بینند که شما زحمت‌تان را کشیده‌اید اما نمی‌توانید نتیجه لازم را ببرید، این موضوع نگاه‌ها را نیز به فوتبال تغییر می‌دهد.

مهر: شما با رایگان کردن بازی‌هایتان بعد از چندین سال هواداران را به ورزشگاه آوردید اما انتقاداتی صورت گرفت و برخی‌ها معتقد بودند که این کار به دور از فوتبال حرفه‌ای است. نظر شما در این خصوص چیست؟
– ما بازی‌هایمان را رایگان نکردیم. ما با حمایت هواداران، باشگاه را اداره می‌کنیم و هوادار پرداختش را پیش از این به ما کرده است. ما هم در قبال کاری که آنها برای ما انجام داده‌اند، بازی‌ها را رایگان کرده‌ایم. سازمان لیگ پول این کار را از باشگاه پرسپولیس می‌گیرد اما با این کاری که ما انجام دادیم. حتی در بازی‌هایی وسط هفته هم شاهد آن بودیم که حدود ۸۰ هزار هوادار به ورزشگاه می‌آمدند.

* پرسپولیس ۹۵ را چطور می‌بینید؟
– به دنبال این هستیم که اقتدار را در پرسپولیس ببینیم. ما قوی و با انسجام تیمی کار را پیش می‌بریم و امید هم داریم که به لیگ قهرمانان آسیا راه پیدا کنیم. هدف ما این است که در هر مسابقاتی که حضور داریم، به موفقیت برسیم.

* سقف آرزوهایتان با پرسپولیس کجاست؟
– من این را به برانکو گفتم که در سال جدید تیم را برای حضور قدرتمند در آسیا می‌بندیم. من به برانکو گفتم که سال بعد قهرمانی آسیا و دو سال دیگر حضور در فینال جام باشگا‌ه‌های جهان را می‌خواهیم.

* یعنی سال ۹۷ و حضور در فینال جام باشگاه‌های جهان با برانکو، این کمی بلندپروازی نیست؟
– من این برنامه را به برانکو داده‌ام و طبق خواسته‌هایم پیش می‌روم و تمام تلاشمان را می‌کنیم تا طبق برنامه‌ریزی‌مان حرکت کنیم.

* برنامه شما برای عید نوروز چیست؟
– ما هم طبق سنت‌های ایرانیان، هر سال با خانواده کنار هم می‌نشینیم و دعای تحویل سال را می‌خوانیم، برای رفتگان، طلب آمرزش و برای سایرین از خداوند متعال، طلب سلامتی می‌کنیم. برای رزمندگان اسلام و مدافعان حرم که از خانواده‌هایشان به دور هستند هم آرزوی سلامتی می‌کنیم تا به موفقیت‌هایی دست پیدا کنیم. آرزوی عاقبت به خیری هم برای تمام جوان‌ها داریم.

* بهترین خاطره شما از عید نوروز چیست؟
– خاطرات خوب که زیاد است. در زمان جنگ تحمیلی در ایام سال نو در کنار دوستانمان حضور داشتیم که این موضوع خیلی لذت‌بخش بود. من معاون فرمانده گروهان بودم و عید را در کنار سربازها می‌گذراندم و لذت خاصی داشت. البته زمانی هم که یاد پدر و مادرم می‌افتم که در ایام نوروز با آنها سر سفره هفت‌سین می‌نشستم هم خاطرات خوبی در ذهنم نقش می‌بندد.

* و بدترین خاطره؟
– من در ایام سال نو پدرم را از دست دادم. همچنین یکی از بهترین دوستانم هم در ایام سال نو در آتش‌سوزی فوت کرد که این از بدترین خاطرات بود.

* از کسی عیدی می‌گیرید و به کسی عیدی می‌دهید؟
– به کوچکترها پول را لابلای صفحات قرآن می‌گذارم و عیدی می‌دهم. بزرگان هم هر کس عیدی بدهد، به عنوان تبرک می‌پذیریم؛ چه اشکالی دارد. برای تمام ایرانیان آرزوی سلامتی می‌کنم و امیدوارم که بتوانیم سال خوبی را تجربه کنیم و ما با موفقیت، دل هواداران را شاد کنیم.

http://media.mehrnews.com/d/2016/03/07/4/2020591.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×