» اخبار ایران و جهان » اخبار ورزشی » پیشنهاد: عید سفر کجا بریم؟
اخبار ورزشی

پیشنهاد: عید سفر کجا بریم؟

اسفند 27, 1394 0013

اگر اهل سفر هستید پس چمدان ها را ببندید و با هواپیما و کشتی و خودروی شخصی و قطار و حتی پای پیاده راهی شوید که نوروز، زمان بکری برای سفر در دل سرزمینی با قدمتی چند هزار ساله چون ایران است.

مجله مهر: ایران چهار فصل با آب و هوایی متفاوت و جاذبه های دیدنی و تاریخی بی شمار. حالا که مقصد ایرانگردی است آن هم به بهانه بهار پس روی پیشنهادهای ما هم فکر کنید شاید مسافر یکی از همین نقاط شدید.

هرمز گرد؛ دیار‌  سرخ خاک

اگر هوای جزیره گردی  به سر دارید هرمز پیشنهاد ما به شماست. نگینی درخشان و الماس گونه در قلب خلیج همیشه فارس. این جزیره کوچک از توابع شهرستان قشم است و هر مسافری که به دیدن قشم بیاید ۵/۵ کیلومتر سفر می کند و می رسد به هرمز. اینجا معروف است به سرزمین خاک های سرخ و همه ساله گردشگران زیادی جهت دیدن این جاذبه دیدنی قصد هرمز می کنند.

خاک و آفتاب و رنگ میزبان همیشگی مسافران این نقطه دیدنی است البته دلفین های مهمان نواز را از قلم نیندازید.اما قلعه پرتغالی ها را هم نباید فراموش کنید؛ وقتی خط ساحلی جزیره را دور می زنید، به این قلعه قدیمی می رسید. البته پرتغالی ها تعداد بسیاری قلعه در جنوب ساخته اند که این یکی از همان هاست.

همیشه همه از روزهای کم سفر می گویند و جاذبه های ندیده ولی یکی از مزیت های هرمز کوچکی آن است. با حدود ۳ ساعت پیاده‌روی دوباره به همان جای آغاز بر خواهید گشت. البته می توانید دوچرخه اجاره کنید و این مسیر را رکاب بزنید به یاد کودکی.

نشستن در ساحل و تماشای آب آرام و آبی خلیج فارس هم که جای خود دارد. راستی قلیه ماهی و میگو پلو و ماهی های جنوب  را نچشیده برنگردید.

 سمنان گردی؛ دیار ماندگار

اگر دلتان برای طبیعت دست نخورده ،کویر، جنگل و چشمه های آب معدنی تنگ شده حتما سری به سمنان بزنید. رصد ستارگان در آسمان بکر این منطقه هم خود دیدنی است و کافی است سری به سمت آسمان بگردانید و تماشا کنید. طبیعت این منطقه بسیار بکر است پس مراقبش باشید چرا که کویر، جنگل، مناطق خشک و بیابانی، مناطق سر سبز و جمیع اضداد طبیعت را یکجا می‌توان در مسافتی به ابعاد ۲۰ کیلومتر مربع در این استان مشاهده کرد.

سمنان دوست داشتنی شهری با سابقه تاریخی چند هزار ساله است، که دارای آثار باستانی متعدد و دیدنی مربوط به دوره های مختلف تاریخ است؛ از جمله گنبد زنگوله،تپه باستانی سنگ چخماق،کاروانسرای قصر بهرام،پارک ملی کویر، کهنه دژ، حمام حضرت و فروان آثار تاریخی و طبیعی دیگر با این تفاسیر باید چند روزی مسافر اینجا باشید و خوب بگردید و خاطره بسازید.

جنگل اولنگ در ۸۵ کیلومتری شمال شاهرود با درختان جنگلی متنوع و تنوع جانوری بیشمار را هم حتما جزو بازدید های خود قرار دهید و البته زیستگاه توران که محل نگه داری نادرترین گونه ها مانند یوزپلنگ آسیایی، گورخر ایرانی و پرندگانی همچون زاغ بور و هوبره است.

مجموعه توران از سه سمت پارک ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده تشکیل شده است. این منطقه در قسمت جنوبی جاده تهران – مشهد و در قسمت شمال شرقی دشت کویر قرار دارد. نان های سنتی و گردو و پسته، سوغات فراموش نشود.

کردستان گردی؛ دیار پهلوانان

موسیقی کردیش بی نظیر است و گوش نواز که یکی از بارزترین ویژگی های فرهنگی قوم کرد است. از طرفی

جنگل‌های بلوط، آبشارها و رودخانه‌های خروشان، چشمه‌های طبیعی و کوه‌های سر به فلک کشیده کردستان یکی از زیباترین جلوه‌های گردشگری طبیعی کردستان است. استانی سرسبز و خرم با وسعتی معادل ۲۸ هزار و ۲۰۳ کیلومتر مربع است که در غرب ایران و در مجاورت بخش شرقی کشور عراق.

اگر مسافر کردستان شدید حتما به عمارت آصف یا خانه کرد سربزنید که موزه مردم شناسی مناطق کردنشین و بزرگترین موزه مردم شناسی مربوط به یک قوم در ایران است. منطقه اورامان یا همان هزار ماسوله هم که جای خود دارد. حیاط هر خانه بام خانه‌اى دیگر است، اما با وسعتى بیشتر.

دیدار از غار باستانی کرفتو را هم در لیست بازدیدهای خود قرار دهید. اینجا یکی از دیدنی‌ترین آثار بجا مانده از روزگاران پیشین است. این غار بر بالای یک کوه واقع است. غار کرفتو بخشی توسط طبیعت و بخشی توسط انسان ساخته شده است. این غار دارای دهلیزهای بسیار تو در تو و اتاقهایی دست ساز در چندین طبقه است که بسیار دیدنی است.

تماشای تخت سلیمان، آبشار بل،دریاچه زریوار و روستای پالنگان را هم فراموش نکنید، نمی شود که کردستان بروید و این نقاط دیدنی را ندیده برگردید. دوربین عکاسی فراموش نشود.

چهارمحال و بختیاری گردی؛ دیارآبهای روان

وقتی صحبت از چهارمحال و بختیاری است بی شک سرزمین آبهای روان ایران  در ذهن تداعی می شود. سرزمین چشمه ساران زاگرس و فلات مرکزی ایران، سرزمین خروشنده و خروشان کارون و زاینده رود و تالاب های جاودان که نامشان با نام این منطقه گره خورده است.

استان چهارمحال و بختیاری ۱۶ هزار و ۵۳۳ کیلومتر مربع مساحت دارد و طبیعت و آب و هوایش بی نظیر است و اگر سفر به این مکان باصفا را دارید باید برنامه ریزی دقیقی کنید تا بتوانید اکثر نقاط دیدنی آن را از میان ۲۵۰جاذبه شناخته شده  تماشا کنید.

آبشار دره عشق، گردشگاه سیاسرد، پل تاریخی زمانخان و تونل کوهرنگ را حتما در لیست تماشایی های خود قرار دهید که به تمام معنا بی نظیرند.

مثلا پل زمانخان یکی از بناهای با ارزش و قدیمی شهرستان سامان است که دارای دو دهانه ، ۳۰ متر طول و ارتفاع ۱۲ متر است. پل زمانخان بر روی رودخانه زاینده رود بر روی سه پایه سنگی طبیعی بنا شده و در ۲۲ کیلومتری شهرکرد قرار دارد که بسیار باصفاست یا دشت لاله‌های واژگون که در ۱۲ کیلومتری چلگرد کوهرنگ واقع شده است و سَه هزار و ۴۰۰ هکتار وسعت دارد.

این منطقه پوشش گیاهی بسیار زیبا و ارزشمندی دارد، لاله‌های واژگون در دو نوع قرمز و زرد که یکی از بی نظیرترین های چهارمحال است. فقط باید قول دهید که گلی نچینید و به آنها آسیبی نزنید که طبیعت در دست ما امانت است.

راستی از کباب بختیاری، حلیم برنجی، گوش گندم، گوش نخود لوبیا و تاس کباب هم غافل نشوید که هیچ کس نمی تواند دست پخت خانم های این منطقه را دست کم بگیرد.

گلستان گردی؛ دیار اقوام

اقوام متعددی در استان گلستان زندگی می کننداز جمله  ترکمنها، فارسی زبانان، سیستانیها، بلوچها، ترکها (آذربایجانی و قزلباش)، مازندرانی ها و قزاقها خلاصه اینجا دیار اقوام است. منطقه ای آکنده از جاذبه‌های طبیعی اعم از پارک‌ها، تالاب‌ها، آبشارها، جنگل‌ها، سدها و روستاهای جذاب و دیدنی که طبق شواهد موجود از بیشترین جاذبه‌های توریستی در بخش‌های طبیعی، جنگلی و اکوتوریستی برخوردار است و از این لحاظ می‌تواند قطب اکوتوریسم شمال باشد.

پارك ملي گلستان، پارك جنگلي النگ دره، آبشار لوه و روستا و آبشار زیارت از جمله دیدنی های این منطقه است. اگر عازم گلستان شدید حتما به غار حمام خدایی هم سر بزنید که دیدنش خالی از لطف نیست. در قدیم به دلیل شکل خاص غار، مردم روستای پنو در زمستان برای استحمام از آب داخل غار و در تابستان از آب موجود در مقابل غار استفاده می‌کردند در شرق روستای پنو و در کنار راه فرعی روستای پنو به دوزین، دهانه بزرگ این غار به خوبی در کنار دره کم عمقی که اهالی محل به آن اریبی می‌گویند، مشخص است. شاید شما هم هوس کردید و دستی به آب زدید.

نمی شود سفر رفت و سوغات نخرید پس حتما جاجیم، حلوا اماج، نون عیدی (کلمبو)، قطاب، پادرازی، حلوا گردویی و نان کاک را در لیست خریدهای خود بگذارید. البته اگر بندر ترکمن هم فرصت شد و سری زدید که حتما از صنایع دستی ترکمنی سوغاتی خواهید خرید که در آن ها زندگی موج می زند و محصول دستان هنرمند زنان و مردان ترکمن است.

کرمان گردی؛ دیارنگین شرق

کرمان با در بر گرفتن بیش از ۱۱ درصد از وسعت ایران از لحاظ وسعت خاکی بزرگترین استان وبا در نظر گرفتن مرز آبی بعد از سیستان و بلوچستان دومین استان پهناور ایران است.

استان کرمان داراي آب و هواي متنوعي است.مثلاً در قسمت‌هاي شمالي که نزديک کوير است، آب و هواي خشک و کويري، و در قسمت جنوبي آب و هوايي معتدل و دلپذير دارد. مناطق ديدني و توريستي شهر کرمان بيشتر مناطق تاريخي و فرهنگي است

قلعه دختر و قلعه اردشير از يادگارهاي هنر معماري پيش از اسلامي است که قديمي ترين آثار تاريخي در کرمان به شمار مي‌روند و بقاياي آن اعجاب بينندگان را بر مي‌انگيزد و حتما از دیدن آنها لذت خواهید برد ارگ راین و ارگ بم هم که جای خود دارد. مخصوصا حالا که قسمت عظیم ارگ بم بازسازی شده و دوباره سر پا شده است.

پارک جنگلی قائم با درختان انبوه کاج و آبشار‌هاي مصنوعي در اطراف آن و مسيرکوه پيمايي بر کوه‌هاي صاحب الزمان که در شب نيز روشن است وپارک‌ها و حوض‌هاي متعدد، از تفرجگاه‌هاي مردم کرمان است که می توانید یک شب شام خود را در این پارک جنگلی صرف کنید و در دل طبیعت کرمان نفس تازه کنید.

از آتشکده و موزه زرتشتيان هم دیدن کنید البته تا یادمان نرفته کویر نرفته برنگردید که یکی از جاذبه های توریستی اصلی کرمان همین مورد است. شتر سواری و موتور سواری و شن گردی هم از جمله مزایای این تماشاست.

به هر نقطه ای که سفر کردید به شما و هم سفرانتان خوش بگذرد. اگر هم سفر نرفتید حتما شهر محل سکونت خودتان را خوب بگردید بی گمان در طول سال وقت نکرده اید که گشتی در اطراف خود بزنید؛ واقعا مقصد مهم نیست، مسافر شوید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×