» 1مبارکه » شهرستان مبارکه » امام جمعه مبارکه: شهید مهندس حاج رضا نصوحی، لیدر فکری نیروهای مومن و مبارز در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی بود
شهرستان مبارکه - مطالب ویژه

امام جمعه مبارکه: شهید مهندس حاج رضا نصوحی، لیدر فکری نیروهای مومن و مبارز در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی بود

اسفند 26, 1394 0021

در آستانه 23 اسفند روز حماسه و ایثارشهرستان به منظور تجلیل از خانواده خانواده جهادگرشهید حاج رضا نصوحی“مسئول مرکز پشتیبانی جهاد سازندگی خوزستان” جمعی ازاعضای واحد جوانان نمازجمعه شهرمبارکه ،جمعی ازاعضای واحد جوانان و جوانان عاشورائی هیات رزمتدگان اسلام ،جمعی از اعضای پایگاه بسیج مقاومت سلمان محله هشت صفاییه و جمعی ازشورای هیات امنای مسجد جامع مبارکه در معیت حجت الاسلام والمسلمین محمدی (امام جمعه شهرمبارکه) و حجت الاسلام والمسلمین حسینی خراسانی(امام جماعت مسجد جامع مبارکه)باخانواده  ودوستان سردارشهید مهندس حاج رضا نصوحی دیدار کردند.

دراین دیدار ابتدا آقای علیرضا صدقی(از دوستان و همرزمان شهید نصوحی) ضمن سخنانی شهید حاج رضا نصوحی  را به عنوان یکی از طلایه داران انقلاب اسلامی در شهر مبارکه دانست وگفت : این شهید بزرگوار درساماندهی و شکل دهی فعالیتهای ضد رژیم ستمشاهی از سال 54 دردانشگاه جندی شاهپور(شهید چمران) اهواز،نقش مهمی را ایفا و با ارتباطی که با روحانی مجاهد حجت الاسلام گلسرخی داشت ،به مبارزات ضد ستمشاهی خود ادامه داد.
صدقی ادامه داد:شهید نصوحی در سال 1356 که با تعدادی از همرزمانش اعتصابات دانشگاه اهواز را رهبری نمود و پس از این که چهره اش برای گاردی های دانشگاه مشکوک به نظر رسید و ایشان را دستگیر کردند , در بازرسی از کلاسورش قطعنامه 17 ماده ای بر علیه رژیم طاغوت و تعدادی از شماره تلفن های روحانیون قم را یافتند و در همین رابطه ایشان را شکنجه نمودند و در همان موقع نسبت به جا به جابی نوارها و اعلامیه هایش که منزل دامادشان بود ، اقدام شد. پس از آزادی مجددا به پخش اعلامیه و نوار در سطح دانشگاه اقدام نمود.
ایشان در قسمت دیگری از سخنان خود گفت: همزمان باآغاز مبارزات اسلامی مردم به رهبری امام خمینی، شهید نصوحی از این فرصت استفاده نمود و به محله دهنو آمد و سازماندهی مبارزات را در سطح محل و حتی شهر مبارکه را به عهده گرفت و اقدام به برگزاری راهپیمایی ها, پخش اعلامیه, کتاب و نوار, سخنرانی امام و دعوت از روحانیون جهت سخنرانی نمود.
صدقی در خصوص مبارزات شهید نصوحی در شهرستان مبارکه گفت:در شب پنجم محرم (سال 57) مامورین رژیم طاغوت, به  مسجد محله دهنو یورش  برده و در نظر داشتند  شهید نصوحی و روحانی محل را دستگیر کنند که موفق نشدند،، شهید نصوحی در شب تاسوعای57 شعار مرگ بر شاه رابه طول سه متر با سایر همرزمان خود در بر روی کوه  دهنو جهت دید همگان حک نمود . او همچنان با تلاشی خستگی ناپذیر به مبارزات خود ادامه داد تا انقلاب اسلامی پیروز گردید .
علیرضا صدقی در خصوص فعالیت های شهید نصوحی در بعداز انقلاب خاطر نشان کرد: با پیروزی انقلاب ، شهید نصوحی بلافاصله اقدام به تاسیس کتابخانه محل و تشکیل انجمن اسلامی  محله دهنو نمود ،. پس از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه بلافاصله به ندای رهبر کبیر انقلاب در جهت تشکیل جهاد سازندگی لبیک گفت و اولین شعبه جهاد سازندگی را در تیر ماه 58 در مبارکه تشکیل داد.
به گفته علیرضا صدقی ، مدیریت جهاد سازندگی مبارکه , مسئولیت کمیته کشاورزی و عضو یت درشورای جهاد سازندگی لنجان, مسئولیت کمیته کشاورزی و عضویت در شورای جهاد استان اصفهان, مسئولیت کمیته کشاورزی وعضو شورای جهاد سازندگی سمیرم, مسئولیت هیئت اعزامی به کشور یوگسلاوی, عضویت درهیئت آیین نامه اجرایی مراکز خدمات روستایی در جهاد مرکز, مسئولیت روابط عمومی ستاد پشتیبانی منطقه جنگی اهواز, عضویت در شورای بازسازی مناطق جنگی خوزستان ونهایتامسئولیت پشتیبانی جهاد در عملیات های طریق القدس،فتح المبین ، رمضان  و نهایتا خیبررا از جمله مسئولیت های این شهید عزیز بوده است
علیرضا صدقی در قسمت پایانی سخنان خود گفت: شهید نصوحی اغلب روزها را روزه بود و شب ها نماز شب میخواند و به گفته یکی از همرزمان, او را در این اواخردر حالتی دیده بود که گریه میکرد و از خدا آرزوی شهادت مینمود تا این که در تاریخ چهارم اسفند ماه 1362 در عملیات خیبر همراه با چند تن از همرزمانش همچون مولایش امام حسین(ع) سر خود را در راه اسلام داد و به آرزوی دیرینه اش , شهادت در راه خدا نائل گشت.
در ادامه این دیدار حجت الاسلام والمسلمین محمدی نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرمیارکه، ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع اعضای خانواده شهیدحاج رضا نصوحی بیان داشت : اهتزاز پرچم اسلام ، عزت، اقتدار و پیشرفت نظام از مهمترین برکات خون شهدا بوده و آنان الگوی مقاومت در سراسر عالم  بوده  و خواهند بود.
امام جمعه شهرمبارکه با بیان اینکه شهید نصوحی درایجاد جرقه های انقلاب اسلامی نقش آفرین بوده و سهم مهمی در تحولات این دوران در شهرهای اهواز و مبارکه داشته است، گفت : شهید نصوحی از معدود شخصیت های منطقه می باشد که در جبهه و پشت جبهه خدمات شایانی از خود بیادگار گذاشته است .
حجت الاسلام والمسلمین محمدی در قسمت دیگری ازسخنان خود ،شهید مهندس حاج رضا نصوحی را لیدر فکری و سیاسی نیروهای انقلاب اسلامی دانست و بر معرفی این چهره فعال به جامعه اسلامی بویژه نسل جوان تاکید نمود .
درادامه این دیدارآقایان عزیزخانی(جانشین سپاه ناحیه،غلامرضا نصوحی(فرزند شهید نصوحی)،علی ایرانپورو رمضان شجاعی (ازهمرزمان شهید) ضمن بیان مطالبی به ذکر خاطراتی از این شهید بزرگوار پرداختند.
در پایان این دیدارلوح یادبودی از طرف پایگاه بسیج سلمان محله هشت صفاییه و تمثال شهید نصوحی از طرف امام جمعه شهر مبارکه به فرزند برگوار این شهید اهدا گردید.

 

 

photo_2016-03-17_00-45-32 photo_2016-03-17_00-45-36 photo_2016-03-17_00-45-41 photo_2016-03-17_00-45-44 photo_2016-03-17_00-45-47 photo_2016-03-17_00-45-50 photo_2016-03-17_00-45-22 photo_2016-03-17_00-45-29

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×