» اخبار ایران و جهان » گسترش روابط با آسیا و اعضای آ.سه.آن، از سیاستهای ایران است
اخبار ایران و جهان

گسترش روابط با آسیا و اعضای آ.سه.آن، از سیاستهای ایران است

اسفند 24, 1394 008

رئیس جمهور با اشاره به این که سیاست جمهوری اسلامی ایران گسترش همکاری‌ها و مناسبات با کشورهای آسیایی است؛ بر ضرورت توسعه، تحکیم و تقویت روابط همه‌جانبه ایران و ویتنام تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی روز دوشنبه در نشست مشترک هیأت‌های عالیرتبه ایران و ویتنام با بیان این که دو کشور در بسیاری از زمینه‌ها و مسایل سیاسی، منطقه‌ای و بین‌المللی، منافع مشترک و نقطه نظرات نزدیکی دارند، گفت: ظرفیت‌های بسیار خوبی برای توسعه همکاری‌ها و روابط میان تهران و هانوی وجود دارد که باید از آنها در راستای توسعه مناسبات همه‌جانبه و منافع دو ملت استفاده کنیم.

رییس‌ جمهور با اشاره به این که باید کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور فعالتر شده، زمینه‌های گسترش روابط را بررسی و آنها را به اسناد همکاری تبدیل کند، اظهار امیدواری کرد: ایران و ویتنام  می توانند در یک برنامه ۵ ساله رقم مبادلات تجاری خود را به سقف دو میلیارد دلار برسانند.

روحانی با بیان این که سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران، توجه ویژه به گسترش روابط با کشورهای آسیایی و عضو آ.س.آن در کنار بهبود روابط بین المللی است، خاطر نشان کرد: توسعه مناسبات با ویتنام با توجه به جایگاه این کشور در آ.س.آن و منطقه شرق آسیا از اهمیت ویژه‌ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.

رییس‌ جمهور با اشاره به این که در دهه پنجم روابط ایران و ویتنام، این سفر می‌تواند تحرکی برای گسترش همکاری‌ها میان دو کشور باشد، گفت: ایران و ویتنام می‌توانند در تمامی زمینه‌های تجاری و اقتصادی از جمله انرژی، نفت و گاز، کشاورزی، صدور خدمات فنی – مهندسی، صنعت خودرو، شیلات و احداث نیروگاه همکاری‌های خود را ارتقا دهند.

روحانی رفع موانع مالی و بانکی را اولین گام در راستای توسعه روابط تجاری و اقتصادی میان دو کشور برشمرد و با اشاره به ضرورت همکاری بیشتر میان سرمایه‌گذاران و بخش‌های خصوصی دو کشور اظهار امیدواری کرد تا در آینده شاهد گسترش روابط میان بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران دو کشور باشیم.

رییس‌ جمهور همچنین بر ضرورت ارتقاء روابط علمی و فرهنگی ایران و ویتنام اشاره کرد و گفت: انتقال تجربیات، همکاری میان دانشگاه‌های ایران و ویتنام، تبادل استاد و دانشجو و برگزاری جشنواره‌های علمی و فرهنگی مشترک می‌تواند در تقویت روابط مراکز علمی و فرهنگی دو کشور تأثیرگذار باشد.

روحانی با اشاره به ضرورت توسعه همکاری‌های امنیتی و تبادل تجربیات در این زمینه میان دو کشور و از جمله رایزنی، همفکری و همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم، افزود: امروز تروریسم خطری بزرگ برای صلح، امنیت و آرامش در سراسر جهان است و تعدادی از همسایگان و کشورهای منطقه نیز با این معضل درگیر هستند، عده زیادی از مردم این کشورها آواره شده و خسارات فراوانی را متحمل شده‌اند که در این راستا همه باید برای کمک به آوارگان و مبارزه با تروریسم در این کشورها تلاش کند.

رییس‌ جمهور با بیان این که ایران و ویتنام همکاری مشترک خوبی در سازمان‌های بین‌المللی به ویژه جنبش عدم تعهد دارند که باید آن را گسترش دهند، اظهارداشت: وزرای خارجه دو کشور باید در زمینه اهداف مشترک از جمله مبارزه با تروریسم رایزنی‌های بیشتری با هم داشته باشند.

روحانی همچنین بر ضرورت حمایت‌های متقابل ایران و ویتنام در مجامع بین‌المللی از یکدیگر تأکید کرد.

رییس جمهور ویتنام: هانوی به دنبال گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری با تهران است

“ترانگ تان سانگ” رییس جمهوری ویتنام نیز در این نشست ضمن ابراز خرسندی از سفر به جمهوری اسلامی ایران و تقدیر از میهمان نوازی مسئولان کشورمان گفت: موفقیت ایران در مذاکرات هسته‌ای و تعامل سازنده با جهان موجب خوشحالی ملت ویتنام شده است و ما انعطاف و مقاومت مردم ایران را به خاطر مجاهدت‌ در دوران تحریم و نیز موفقیت‌هایی که در سال‌های اخیر بدست آورده‌اند، تحسین می‌کنیم.

رییس جمهور ویتنام تشکیل کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور را موجب تحرک در مسیر گسترش مناسبات فیمابین برشمرد و با تأکید بر ضرورت شناسایی زمینه‌های توسعه همکاری‌ها و تقویت مناسبات خاطرنشان کرد: ویتنام آمادگی دارد تا در زمینه گسترش همه‌جانبه مناسبات و تبادل تجربیات با ایران فعال‌تر از پیش گام بردارد.

رییس جمهور ویتنام افزود: هانوی از ابتکار جمهوری اسلامی ایران که تحت عنوان قطعنامه مبارزه با افراطی گری و خشونت در سازمان ملل متحد تصویب شد و همچنین سیاست های تهران در زمینه مبارزه با تروریسم، خشونت و افراطی گری حمایت می کند و معتقد است ایران و ویتنام نیازمند همکاری بیشتر برای مبارزه با خشونت و افراطی‌گری در جهان هستند.

رییس جمهور ویتنام با اشاره به اینکه هانوی به دنبال گسترش همکاری‌های اقتصادی و تجاری با تهران است، افزود: ما باید از ظرفیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری دو کشور استفاده کرده و بتوانیم در آینده نزدیک حجم مبادلات تجاری خود را بیش از پیش افزایش دهیم.

http://media.mehrnews.com/d/2016/03/14/4/2028252.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×