» اخبار ایران و جهان » رقم مبادلات تجاری ایران و ویتنام به ۲ میلیارد دلار افزایش می یابد
اخبار ایران و جهان

رقم مبادلات تجاری ایران و ویتنام به ۲ میلیارد دلار افزایش می یابد

اسفند 24, 1394 007

رئیس جمهور تاکید کرد: ایران و ویتنام ، تجربیات و منافع مشترکی در سطح منطقه‌ای و جهانی دارند و امروز می‌توانیم این دو مؤلفه را در راستای دستیابی به اهداف مشترک دو کشور هر چه بیشتر فعال کنیم.

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام حسن روحانی در این نشست خبری که روز دوشنبه و پس از پایان نشست هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور برگزار شد، با بیان اینکه مردم ویتنام به عنوان ملتی مقاوم و سختکوش که در برابر تجاوز بیگانگان به خوبی ایستادگی کرده‌اند در افکار عمومی مردم ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند ، ‌اظهار داشت: هر دو کشور دو تجربه تلخ جنگ تحمیلی و تحریم داشتند که هر دو در مقابل آن به خوبی ایستادگی و مقاومت کردند.

رییس‌ جمهور با بیان اینکه تهران و هانوی در خصوص مسایل منطقه‌ای و جهانی از نظرات نزدیک بهم برخوردار هستند و در مجامع بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد و جنبش عدم تعهد همکاری‌های نزدیکی دارند، گفت: این همکاریها بیش از پیش تقویت خواهد شد.

روحانی افزایش همکاری‌های اقتصادی ایران و ویتنام را مورد تأکید قرار داد و گفت: در زمینه مسایل اقتصادی به رغم ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار خوبی که وجود دارد در سال‌های گذشته عمدتاً به دلیل تحریم نتوانستیم از آن استفاده کنیم، لذا امروز مباحث مفصلی در این زمینه انجام داده و تصمیم گرفتیم رقم  مبادلات تجاری خود را طی ۵ سال آینده از ۳۵۰ میلیون دلار کنونی، به ۲ میلیارد دلار افزایش دهیم.

رییس‌ جمهور اضافه کرد: همچنین تصمیم گرفته شد بین بانک مرکزی ایران و ویتنام، تفاهم‌نامه‌ای منعقد شود که این  تفاهم نامه می‌تواند اولین گام برای افزایش سطح همکاری‌های اقتصادی دو کشور باشد.

روحانی خاطر نشان کرد: در زمینه موضوعات مهم اقتصادی از جمله انرژی، صنعت، کشاورزی، گردشگری ، سرمایه‌گذاری  و فناوری ارتباطات، گفتگوهای مفصلی در جلسه مشترک بین دو طرف انجام و توافقاتی حاصل شد.

رییس‌ جمهور اضافه کرد: همکاری‌های فرهنگی بین دو کشور و تبادل استاد و دانشجو و مسایل هنری از دیگر مواردی بود که در جلسه امروز مورد تأکید قرار گرفت.

روحانی به مذاکرات انجام شده در خصوص مبارزه با تروریسم و همکاری‌های دو کشور در این زمینه اشاره کرد و گفت: در جریان مذاکرات امروز  موضوع ضرورت مبارزه با تروریسم و لزوم همکاری و همفکری تهران و هانوی در این عرصه  مورد توجه و تأکید دو طرف قرار گرفت.

وی تأکید کرد: رییس‌ جمهور ویتنام حمایت خود را از قطعنامه پیشنهادی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل در زمینه  ‌جهان عاری از خشونت و افراط گری و اجرایی شدن این قطعنامه مورد تأکید قرار داد.

رییس‌ جمهور خاطر نشان کرد: در این گفتگوها همچنین مسایل شرق آسیا  مورد بررسی قرار گرفت و  بر این نکته اشتراک نظر داشتیم که  رقابت‌ها و تحرکات خطرناکی که کم و بیش در این منطقه به چشم می‌خورد، باید از طریق سیاسی و احترام به مقررات بین‌المللی حل و فصل شود.

روحانی تصریح کرد: مطمئن هستم این سفر آغاز بسیار خوبی برای توسعه روابط دو کشور خواهد بود.

“ترانگ تان سانگ” رییس‌ جمهوری ویتنام نیز در این نشست خبری ، لزوم تقویت و تحکیم همکاری‌های دو جانبه و حمایت از یکدیگر برای پیشرفت و توسعه همه جانبه را مورد تأکید قرار داد.

رییس‌ جمهور ویتنام با اشاره به اینکه سی نفر از جامعه بازرگانی و تجاری ویتنام را به همراه خود به تهران آورده است، تأکید کرد: دو طرف توافق کردیم که اولویت اصلی ما همکاری‌های اقتصادی و تجاری است و توافق کردیم که شرایط مساعد را برای فعالیت بخش خصوصی دو کشور به منظور استفاده از مزیت‌ها و پتانسیل‌های موجود فراهم آوریم.

ترانگ با اشاره به تبادل نظر انجام شده در خصوص مسایل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی تصریح کرد: امروز صلح و ثبات در سطح منطقه و جهان در خطر است و ضرورت دارد همه کشورها برای برقراری صلح در جهان تلاش کنند.

وی تأکید کرد: دو طرف در گفتگوهای خود به این نتیجه رسیدیم که منازعات منطقه‌ای و بین‌المللی باید به صورت صلح‌آمیز و با احترام به مقررات بین‌المللی حل و فصل شود.

http://media.mehrnews.com/d/2016/03/14/4/2028219.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×