» 1مبارکه » اخبار شهرستان مبارکه » فولاد مبارکه » تعويض موفقيت آميز پره توربين نيروگاه فولاد مبارکه
فولاد مبارکه

تعويض موفقيت آميز پره توربين نيروگاه فولاد مبارکه

اسفند 17, 1394 009

سيد علي بشاتيان کارشناس تعميرات مکانيک نيروگاه از تعويض توربين واحد شماره يک نيروگاه فولاد مبارکه خبرداد و گفت: با اجراي اين پروژه علاوه بر بالا بردن دانش فني کارکنان، بيش از 3 ميليارد ريال براي فولاد مبارکه صرفه جويي اقتصادي بدست آمد.

وي با بيان اينکه نيروگاه فولاد مبارکه داراي سه توربين بخار 67 مگاواتي است، افزود: بر اساس تعميرات برنامه ريزي شده، مقرر بود تعميرات اساسي توربوژنراتور واحد شماره يک از ابتداي آبان ماه 94 انجام و در اين تعميرات روتور توربين دمونتاژ و تستهاي NDT بر روي آن انجام شود که طي مراحل اجرا مشاهده شد بر روي دو عدد از پره‌هاي رديف 18 توربين ترک و شکستگي وجود دارد.

وي در خصوص ويژگي‌هاي اين پره‌ها يادآور شد: تعويض اين پره‌ها داراي پيچيدگي فني بالايي مي‌باشد زيرا معمولاً باعث ايجاد نابالانسي و در نتيجه ضرورت بالانس مجدد روتور در دور 3000 مي شود که اين امر مستلزم ارسال روتور به کارگاه بيرون از شرکت بود، بنابراين براساس اظهار نظر بسياري از کارشناسان نيروگاه‌هاي مختلف توانير، پيشنهاد ارسال روتور به کارگاه‌هاي مذکور جهت تعمير و بالانس مجدد به علت هزينه حدود 3ميليارد ريال و توقفي حداقل شش ماهه و همچنين ريسکهاي بسياري از قبيل مشکلات حمل و نقل مقرون به صرفه نبود ضمن اينکه قبلاً در دهه هفتاد عمليات تعويض پره در نيروگاه فولاد مبارکه برروي هر سه واحد بخار توسط شرکت سازنده توربين (آنسالدو) و بدون نياز به بالانس مجدد انجام شده بود ، به همين دليل درخواست استفاده از کارشناس خارجي بعمل آمد که ميسر نشد.

کارشناس تعميرات مکانيک نيروگاه در ادامه درخصوص مشکلات اجراي اين پروژه گفت: انجام تعويض پره توربين در محل نيروگاه، داراي ريسک بالايي بود که احتمال دمونتاژ مجدد توربين را به‌همراه داشت. با اين حال با توجه به سوابق قبلي و پيگيري واحد نيروگاه و حمايت مدير ناحيه انرژي و سيالات و همچنين مديرارشد خدمات فني و پشتيباني، با ارزيابي همه ريسک‌ها و احتمالات، تعويض پره در محل نيروگاه در دستورکار گروه‌هاي تعميراتي قرار گرفت.

بشاتيان تصريح کرد: در اين خصوص از ابتدا با انجام کار گروهي و اخذ نظرهاي کارشناسي گروه‌هاي مختلف از جمله دفتر فني تعميرات ناحيه انرژي و سيالات و بازرسي فني ماشين‌هاي دوار، عمليات تعويض پره توسط مجموعه شرکت تابان نيرو به گونه‌اي انجام شود که در مراحل برشکاري شرود رينگ‌ها و دمونتاژ پره‌ها و تايرادها، انتخاب پره‌هاي جايگزين و مونتاژ مجدد، سوراخکاري و تراشکاري شرودرينگها و نهايتاً مونتاژ توربين حداقل تغيير جرم برروي روتور توربين به‌وجود آيد.

وي با اشاره به نظارت فولاد مبارکه در کليه عمليات اجراي اين پروژه، افزود: اين پروژه طي مدت حدود يک ماه به انجام رسيد و خوشبختانه پس از دور دادن توربين تا دور 3000، و انجام آناليز ارتعاشات در دوره هاي مختلف، شرايط ارتعاشي توربين به گونه‌اي بود که نيازي به اضافه کردن وزنه بالانس برروي روتور توربين نبود و تعميرات روتور توربين با موفقيت به پايان رسيد. انجام اين فرآيند علاوه بر افزايش دانش فني نيروي انساني، بيش از 3 ميليارد ريال کاهش هزينه تعميراتي و پنج ماه کاهش زمان توقف تجهيز را نيز به‌همراه داشت.

ايشان در پايان از حمايت مديريت ناحيه انرژي و سيالات، مديرارشد خدمات فني و پشتيباني، دفتر فني تعميرات و بازرسي فني ماشينهاي دوار، زحمات کارکنان تعميرات واحد نيروگاه و شرکت تابان نيرو که در اجراي اين پروژه تلاش نمودند، تشکر کرد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×