» 1مبارکه » شهرستان مبارکه » رییس و فرمانده یگان حفاظت محیط زیست شهرستان مبارکه: ۴۴۷ گونه جانوري در استان اصفهان وجود دارد
شهرستان مبارکه - مصاحبه - مطالب ویژه

رییس و فرمانده یگان حفاظت محیط زیست شهرستان مبارکه: ۴۴۷ گونه جانوري در استان اصفهان وجود دارد

اسفند 13, 1394 1011

رییس و فرمانده یگان حفاظت محیط زیست شهرستان مبارکه گفت: ۴۴۷ گونه جانوري در استان اصفهان وجود دارد.

افروز باقری اظهار داشت: ۴۴۷ گونه جانوري در استان اصفهان وجود دارد که اين تعداد گونه شامل پستانداران۶۲ گونه، پرندگان ۲۹۶، خزندگان ۴۰، دوزيستان ۸ و ماهيان ۴۱ گونه است و متاسفانه ۱۸ گونه جانوري مهره دار در استان اصفهان در وضعيت بحراني، در معرض خطر، انقراض و آسيب پذير هستند.
وی افزود: متأسفانه در سال‌ها و ماه‌ها و روزهای اخیر مواردی از شکار غیرمجاز و کشتن وحشیانه جانوران گزارش شده است که نگرانی‌های شدید دوستداران محیط‌زیست و مسائل اجتماعی را به‌دنبال داشته است.
به گفته وی، عامل تهدیدات علیه حیات وحش و بطور کل حیوانات، عدم شناخت و آگاهی نسبت به اهمیت این ذخایر ژنتیکی و زیستی و حقوق حیوانات است.
رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مبارکه اذعان داشت: حیات‌وحش از نظر بوم‌شناسی و زیست‌شناسی بخاطر حفظ نظم اکوسیستم از طریق پایداری بوم‌سازگان و چرخه‌های مواد و انرژی از طریق تنظیم جمعیت‌ها، گرده‌افشانی، پراکنش و کاشت بذرها، کنترل موجودات بیماری‌زا، لاشه‌خواری حیوانات اهلی و وحشی و حفظ پاکیزگی محیط، حفاظت از آب موجود در خاک، بهبود تشکیل و تنظیم هوموس و موادمعدنی، شخم زدن و افزایش هوا دهی خاک و غیره دارای اهمیت است.
باقری تصریح کرد: حیات‌وحش ایران با تهدیدهای فراوانی روبرو هست که مهم‌ترین عامل کاهش و تهدید جمعیت حیات‌وحش، تخریب زیستگاه‌های طبیعی با جاده‌سازی، تبدیل زمین‌های طبیعی به زمین‌های کشاورزی یا خانه، چرای بی‌رویه، اشغال آبشخورها، استخراج معدن و نفت و خشکسالی است.
وی گفت: بگونه ای که فقدان یک گونه منجر به حذف و قطع زنجیره حیات و بهم خوردن تعادل شبکه حیات می شود.
باقری گفت: از دیگر ارزشهای حیات‌وحش می توان به ارزش تفرجی و زیبایی‌شناختی، ارزش اقتصادی، ارزش علمی، فلسفی، آموزشی و پژوهشی، ارزش اجتماعی و فرهنگی، تأمین فرآورده‌های غذایی، شاخص سلامت محیط‌زیست و ارزش اخلاقی اشاره کرد.
رییس و فرمانده یگان حفاظت محیط زیست شهرستان مبارکه گفت: حیات‌وحش ایران با تهدیدهای فراوانی روبرو هست که مهم‌ترین عامل کاهش و تهدید جمعیت حیات‌وحش، تخریب زیستگاه‌های طبیعی با جاده‌سازی، تبدیل زمین‌های طبیعی به زمین‌های کشاورزی یا خانه، چرای بی‌رویه، اشغال آبشخورها، استخراج معدن و نفت و خشکسالی است.
باقری اظهار داشت: علاوه بر تخریب زیستگاه، عوامل مهم تهدیدکننده دیگر عبارتند از: ضعف اجرایی و قانونی، شکار غیرمجاز؛ عدم‌آموزش و آگاهی اقشار مختلف مردم نسبت به اهمیت حیات‌وحش، ترس مردم از جانوران وحشی و نداشتن انگیزه جهت حمایت و حفاظت از آن‌ها کاهش غذا، آلودگی‌های محیط‌زیستی، استفاده از طعمه‌های مسموم و استفاده از انواع تله‌ها و غیره است.
وی، با بیان اینکه یکی از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست حفظ و حراست از زیستگاههای طبیعی و حیات وحش می باشد، تصریح کرد: محافظت از حیات وحش فقط در صورتی موفق و قابل اجرا است که توسط عمل و نه تنها حرف، حمایت شود و برای حفظ گونه های در حال نابودی، باید روش زندگی و تفکرمان را تغییر دهیم.
به گفته وی، در منطقه مبارکه نیز بخاطر قرار گرفتن در مسیر مهاجرت پرندگان مهاجر و همچنین وجود زیستگاههای مناسب خشکی و آبی، گشت و کنترل مستمر توسط ماموران یگان حفاظت محیط زیست انجام می شود و با متخلفین مطابق با قانون برخورد جدی و بدون اغماض انجام می شود.
رییس محیط زیست مبارکه گفت: درحال حاضر هیچگونه مجوزی جهت شکار و صید صادر نمی شود و شکار در کلیه مناطق ممنوع است.
سوم مارس مصادف با 12 اسفند روز جهانی حیات وحش نام گذاری شده و شعار امسال” آینده حیات وحش در دستان ماست” اعلام شده است.
به لحاظ اهمیت و ارزش بسیار زیاد این موضوع، از کلیه مردم فهیم مبارکه درخواست همکاری با این اداره در تحقق حفظ و حراست از محیط زیست شهرستان دارم تا بعنوان بازوی موثر این ارگان ضمن همکاری و همکوشی نسبت به ارائه گزارش موارد تخلف مشاهده شده، ماموران یگان حفاظت محیط زیست را یاری نمایند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

  • ×