» اخبار ایران و جهان » آنچه که باید درباره «سه‌شنبه بزرگ» آمریکا دانست؟
اخبار ایران و جهان

آنچه که باید درباره «سه‌شنبه بزرگ» آمریکا دانست؟

اسفند 11, 1394 008

نامزدهای ورود به رقابت‌های ریاست جمهوری آمریکا، طی مبارزات درون حزبی خود برای غلبه بر حریفان و تصاحب عنوان نامزدی از سوی جمهوری‌خواهان یا دموکرات‌ها، یک روز حساس را در پیش رو دارند، «سه‌شنبه بزرگ»، که تا حدود زیادی مسیر پیش‌روی آن‌ها را مشخص می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پولتیکو، این روزها فضای سیاست داخلی آمریکا پر از مطالب و تحلیل‌هایی درباره «سه‌شنبه بزرگ» یا «سوپر تیوزدی» و اهمیت آن در تعیین نامزد نهایی احزاب برای ورود به رقابت‌های ریاست جمهوری این کشور وجود دارد.

اما واقعا این سه‌شنبه بزرگ چه روزی است؟

«سه‌شنبه بزرگ» که برای امروز (اول ماه مارس) برنامه‌ریزی شده است، به روزی گفته می‌شود که حدود 10 ایالت (و یک سرزمین) انتخابات مقدماتی خود برای تعیین نامزدهای احزاب اصلی این کشور برای ورود به رقابت‌های ریاست‌جمهوری را برگزار می‌کنند. به طور کلی، «سه‌شنبه بزرگ» یک عنوان غیر رسمی برای یک روز سه‌شنبه خاص طی انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری آمریکا است، زمانی که تعداد زیادی از ایالات‌ها انتخابات درون حزبی برای تعیین نامزد مدنظر خود را برگزار می‌کنند.

کدام ایالت‌ها در «سه‌شنبه بزرگ» رأی می‌دهند؟

آلاباما، آرکانزاس، جورجیا، ماساچوست، مینه‌سوتا، اوکلاهما، تنسی، تگزاس، ورمونت و ویرجینیا شاهد برگزاری انتخابات درون حزبی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها خواهند بود. البته جمهوری‌خواهان در آلاسکا نیز رقابت‌های درون حزبی خود را برگزار کرده و دموکرات در ایالت کلرادو. نهایتا اینکه در سرزمین ساموا، که جزئی از خاک آمریکا به حساب می‌آید نیز دموکرات‌ها رقابت‌های خود را برگزار می‌کنند.

رأی‌گیری «سه‌شنبه بزرگ» چه زمانی پایان می‌پذیرد؟

رأی‌گیری طی روز انجام می‌شود، اما مراکز رأی‌گیری در زمان‌های مختلفی بسته می‌شوند. در آلاباما، جورجیا، ورمونت و ویرجینیا در ساعت 7 بعد از ظهر (به وقت ساحل شرقی) رأی گیری پایان می‌پذیرد و در ایالت‌های ماساچوست، اوکلاهما و تنسی در ساعت 8 بعد از ظهر. در اکثر نقاط ایالت تگزاس رأی‌گیری در ساعت 8 بعد از ظهر تمام می‌شود، البته تعدادی از مراکز رأی‌گیری در منطقه غربی این ایالت، رأی‌گیری یک ساعت دیرتر به پایان می‌رسد. در ایالت آرکانزاس، رأی‌گیری در ساعت 8:30 بعد از ظهر تمام می‌شود. همچنین در ایالت مینه‌سوتا رأی‌گیری ساعت 8 صبح آغاز می‌شود و در آلاسکا نیز تا حدود نیمه‌شب رأی‌گیری پایان می‌پذیرد.

رقابت‌های مقدماتی SEC به چه معنایی است؟

رقابت‌های انتخاباتی SEC عنوان مختصر سه‌شنبه بزرگ است و در اصل عنوان «کنفرانس جنوب‌شرقی» است، کنفرانسی که نام اجتماع سالانه ورزشی دانشگاه‌های ایالت‌های جنوب شرقی آمریکا اطلاق می‌شود و از آنجا که روز سه‌شنبه بزرگ اغلب در ایالت‌های جنوب شرقی برگزار می‌شود، این اصطلاح را به عاریه گرفته‌اند.

چه تعداد وکیل انتخاباتی در سه‌شنبه بزرگ انتخاب می‌شوند؟

661 وکیل انتخاباتی جمهوری‌خواه و 856 وکیل انتخاباتی دموکرات برای تعیین نامزد نهایی این احزاب در رقابت‌های ریاست جمهوری آمریکا انتخاب می‌شوند.

وکلای انتخاباتی سه‌شنبه بزرگ با چه نسبتی توزیع می‌شوند؟

براساس قواعد حزبی، در هر ایالتی که پیش از 15 مارس رقابت‌های مقدماتی خود را برگزار کند، فرد برنده نمی‌تواند تمامی وکلا را از آن خود کند، که به معنای این است که تمامی ایالت‌ها وکلای انتخاباتی خود را به شیوه‌ای مشابه تقسیم می‌کنند.

سه‌شنبه بزرگ به چه دلیلی وجود دارد؟

این مفهوم در سال 1988 به دو دلیل به وجود آمد: یکپارچگی رأی‌دهندگان و سازماندهی کارزارها. دموکرات‌های ایالت‌های جنوبی خواهان تأکید بر اهمیت انتخاباتی منطقه خود از طریق همزمان کردن رأی‌گیری در یک روز واحد بودند. این ترتیبات همچنین باعث می‌شود که رقابت‌های مقدماتی کمتر حالت ناحیه‌ای و منطقه‌ای یافته و نامزدها را وادار می‌کند تا در یک افق و گستره ملی کارزار تبلیغاتی خود را سازماندهی کنند.

آیا سه‌شنبه بزرگ در انتخابات اخیر اهمیت داشته است؟

در سال 2012، میت رامنی در تصاحب وکلا در این روز پیشتاز شد و تلاش کرد اعلام کند که رقابت‌ها با پیروزی وی پایان یافته است. در سال 2008، اوباما و هیلاری پس از رقابتی نزدیک و پر از هرج و مرج، هرکدام اعلام پیروزی کردند.

تفاوت سه‌شنبه بزرگ و دیگر ایام رقابت‌های مقدماتی در چیست؟

در هیچ یک از دیگر ایام رقابت‌های انتخاباتی این تعداد وکیل انتخاباتی برگزیده نمی‌شوند و در نتیجه هیچ کدام از روزها به نامزدها چنین شانس بزرگی را برای تعیین وضعیت خود در مقابل رقبا نمی‌دهد. هرچه رقابت‌ها کمتر محلی شوند، برندگان احتمالی جدی‌تر و در سطح نامزدهای ملی خواهند بود. سه‌شنبه بزرگ می‌تواند مسیر رقابت‌ها را تا حد زیادی مشخص کند، به گونه‌ای که هیچ روز دیگری چنین اثری نخواهد داشت.

رقابت‌های مقدماتی بعدی چه زمانی برگزار می‌شوند؟

روز شنبه، 5 مارس، دموکرات‌ها در کانزاس و لوئیزیانا رقابت‌های مقدماتی خود را برگزار می‌کنند. جمهوری‌خواهان همچنین در کنتاکی و ماین انتخابات مقدماتی خواهند داشت در حالی که دموکرات در نبراسکا رقابت‌های مقدماتی خود را برگزار می‌کنند.

http://newsmedia.tasnimnews.com/Tasnim/Uploaded/Image/1394/06/07/139406071021584655980894.png

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×