» اخبار ایران و جهان » روحانی: ایران از توسعه مناسبات با سوییس استقبال می کند
اخبار ایران و جهان

روحانی: ایران از توسعه مناسبات با سوییس استقبال می کند

اسفند 8, 1394 0012

رییس‌ جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران از توسعه مناسبات و تقویت دوستی‌ها با سوئیس استقبال می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، حجت‌الاسلام حسن روحانی روز شنبه در نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و سوئیس با بیان اینکه روابط دو کشور بسیار باسابقه، دوستانه و دارای قدمتی ۱۴۰ ساله است، گفت: امروز در فضای پسابرجام و پساتحریم، فرصت خوبی برای توسعه همه جانبه روابط و همکاری‌ها با یکدیگر داریم که باید در این راستا بیشتر تلاش کنیم.

رییس‌ جمهور ضمن اظهار امیدواری که این سفر آغازی نوین برای گسترش و تحکیم روابط میان دو کشور باشد، افزود: جمهوری اسلامی ایران از توسعه مناسبات و تقویت دوستی‌ها با سوئیس استقبال می کند.

روحانی با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های گوناگون سوئیس، افزود: در طول مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵، سوئیس در مقاطع مختلف به خوبی نقش میزبانی و سازنده خود را ایفا کرده است.

رییس‌ جمهور با بیان اینکه امروز و در فضای پسابرجام فرصت برای عضویت دایم ایران در سازمان تجارت جهانی (WTO) بوجود آمده، خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به ظرفیتهای بزرگ منطقه ای و اقتصادی، می‌تواند نقش سازنده‌ای را در این سازمان ایفا کند.

روحانی با اشاره به اینکه دو کشور باید در راستای به نتیجه رسیدن توافقات تجاری مشترک تلاش کنند، اظهار داشت: هموار شدن مسیر همکاری‌های بانکی میان بانک‌های ایران و سوئیس، اقدامی جدی در راستای توسعه همکاری‌ها و مناسبات دو کشور خواهد بود که امیدواریم با فعال شدن همکاری‌های بانکی و بیمه‌های صادراتی حجم مبادلات تجاری دو کشور افزایش یابد.

رییس‌ جمهور با بیان اینکه ایران و سوئیس ظرفیت‌های فراوانی در بخش‌های گوناگون از جمله صنعت، کشاورزی، حمل و نقل و راه‌آهن دارند که باید از این ظرفیت‌ها در مسیر توسعه مناسبات و همکاری‌ها بهره‌برداری کنیم، خاطر نشان کرد: ایران و سوئیس از دیرباز در دیگر زمینه‌ها از جمله داروسازی با هم مراودات خوبی داشتند که باید آنها را نیز توسعه دهیم.

روحانی با اشاره به ضرورت همکاری‌های علمی و فناوری میان ایران و سوئیس بر توسعه روابط دانشگاهی و نزدیکی مراکز علمی، دانشگاه‌ها و دانشجویان دو کشور تأکید کرد.

رییس‌ جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ایران و سوئیس باید در زمینه حل و فصل مسایل منطقه‌ای رایزنی‌های بیشتری با هم داشته باشند، گفت: برای تقویت ثبات و امنیت در سراسر جهان بویژه در منطقه خاورمیانه و مبارزه با گروههای خطرناک تروریستی، همه کشورها باید تلاش کنند.

روحانی افزود: امروز تروریست‌ها در منطقه، مدرن‌ترین تسلیحات را دریافت می‌کنند و نفت سرزمینی را که اشغال کرده‌اند، استخراج کرده و آشکارا آن را به کشوری دیگر منتقل می‌کنند.

رییس‌ جمهور اولین گام مبارزه با تروریست‌ها را ممانعت از کمک‌های مالی، تسلیحاتی و جذب نیروی انسانی به آنها برشمرد و گفت: باید تلاش کنیم تا جوانان کشورهای جهان با علاقمندی به مفاهیم درست و انسانی، جذب تروریست‌ها نشوند.

روحانی با بیان اینکه تردیدی نداریم تروریست‌هایی که امروز به خطری بزرگ برای کشورهای منطقه تبدیل شده‌اند در آینده برای سایر کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی هم خطرناک خواهند بود، گفت: باید برای توقف تروریست‌ها در هر نقطه‌ای از جهان تلاش و همکاری کنیم.

رییس‌ جمهور با تأکید بر لزوم کمک‌های انسان‌دوستانه، دارویی و غذایی به آوارگان و مردم کشورهای منطقه که دچار معضل تروریسم شده‌اند، گفت: ایران و سوئیس باید راه‌های ارایه کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم منطقه را بررسی و در این راستا گام‌های مثبتی بردارند.

روحانی ادامه داد: امیدوارم با تلاش برای اجرای قطعنامه جهان عاری از خشونت و افراطی گری معروف به wave بتوانیم گام های مثبتی برای جلوگیری از خشونت و افراطی گری برداریم.

رییس‌ جمهور اظهار امیدواری کرد که سفر رییس‌ جمهوری سوئیس به تهران آغازی برای ایجاد تحرک در روابط دو کشور و مناسبات منطقه‌ای باشد.

«یوهان اشنایدر آمان» رییس‌ جمهوری سوئیس نیز در این نشست ضمن ابراز خرسندی از سفر به کشورمان، با اشاره به ضرورت گسترش و توسعه همه جانبه مناسبات میان دو کشور، گفت: ایران با فرهنگ بسیار کهن و سوئیس با علم و دانش جدید می‌توانند، هدف و راه مشترکی را برای پیشرفت یکدیگر ترسیم کنند و در این راستا علاقمند به توسعه همه جانبه مناسبات با ایران هستیم.

رییس‌ جمهوری سوئیس همچنین خواستار گسترش روابط دو کشور در بخش‌های علمی، فناوری، صنعتی، دانشگاهی و گردشگری شد.

اشنایدر آمان با بیان اینکه باید راه‌حلی مشترک برای رفع مسایل منطقه‌ای یافته و به تروریسم پایان دهیم، گفت: جمهوری اسلامی ایران و سوئیس می‌توانند در این راستا همکاری‌های خوبی با یکدیگر داشته باشند.

رییس‌ جمهوری سوئیس همچنین از عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی استقبال و با بیان اینکه از این عضویت حمایت خواهیم کرد، حضور ایران را موجب رونق گرفتن این سازمان دانست.

http://media.mehrnews.com/d/2016/02/27/3/2011789.jpghttp://media.mehrnews.com/d/2016/02/27/3/2011789.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×