» اخبار ایران و جهان » اوباما خواستار خویشتنداری ترکیه و کردها شد
اخبار ایران و جهان

اوباما خواستار خویشتنداری ترکیه و کردها شد

اسفند 1, 1394 009

رئیس جمهور آمریکا در تماسی تلفنی با همتای ترک خود خواستار خویشتنداری آنکارا و نیروهای کرد سوری در قبال یکدیگر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: در این تماسی تلفنی «باراک اوباما» تاکید کرد، نیروهای یگان مدافع خلق (نیروی اصلی کردهای سوریه) نباید از موقعیت پیش آمده سوء استفاده کرده و به تصرف مناطقی خارج از قلمرو خود در سوریه اقدام کنند و ترکیه نیز می‌بایست خوشتنداری متقابل نشان داده و گلوله باران مناطق شمال سوریه را متوقف کند.

روز چهارشنبه در یک حمله انتحاری به اتوبوس نظامیان در آنکارا پایتخت ترکیه، دست کم ۲۸ نفر کشته و ۶۰ نفر زخمی شدند. ترکیه یگان‌های مدافع خلق و حزب کارگران کردستان ترکیه، پ‌ک ک، را متهم کرده است که این حمله را انجام داده‌اند اما این در حالی است که یک گروه کرد به نام «بازهای آزادی کردستان» روز جمعه مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است.

بر اساس اعلام کاخ سفید کاخ سفید باراک اوباما در این گفتگوی تلفنی ضمن محکوم کردن حمله «تروریستی» آنکارا، با قربانیان این حادثه ابراز همدردی کرده است.

طبق این گزارش روسای جمهوری آمریکا و ترکیه بر حمایت از توافق مونیخ برای پایان دادن به خصومت‌ها در سوریه تاکید کردند.

کاخ سفید می‌گوید، باراک اوباما و رجب طیب اردوغان بر ضرورت همکاری برای مقابله با تروریسم از جمله گروه پ کا کا تاکید کردند.

در همین زمینه، ترکیه پیش‌تر اعلام کرده بود که رییس جمهوری آمریکا در این گفت‌و‌گوی تلفنی از حق ترکیه در دفاع از خود تاکید کرده است.

به گزارش رویترز، ترکیه می‌گوید، گفتگوی تلفنی رهبران دوکشور یک ساعت و ۲۵ دقیقه طول کشید و باراک اوباما نسبت به پیشروی کردهای سوریه در نزدیکی مرز ترکیه ابراز نگرانی کرده است.

این در حالی است که پیشتر روز جمعه رجب طیب اردوغان با متهم کردن «یگان مدافع خلق» به دست داشتن در حمله مرگبار آنکار گفته بود که سلاح‌های آمریکایی علیه غیرنظامیان ترکیه استفاده می‌شود.

در واکنش به این اظهارات، «مارک تونر» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفته بود که آمریکا هیچ گونه سلاحی در اختیار یگان‌های مدافع خلق قرار نداده است.

رجب طیب اردوغان پیش از گفتگوی تلفنی با باراک اوباما، از اینکه آمریکا گروه یگان مدافع خلق را یک گروه تروریستی اعلام نکرده ابراز تاسف کرده بود.

طی هفته های اخیر نیروهای دولتی سوریه با پشتیبانی نیروی هوایی روسیه عملیاتی گسترده ای را علیه گروه های مخالف بشار اسد در اطراف حلب و شمال سوریه آغاز کرده اند و توانسته اند به نزدیک مرز با ترکیه برسند و همزمان با پیشروی نیروهای دولتی، شبه‌نظامیان کرد سوریه  نیز در شمال آن کشور توانسته اند مناطق تازه ای را تصرف کنند.

http://media.mehrnews.com/d/2015/11/25/4/1916346.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×