» اخبار ایران و جهان » عربستان در تحمیل ایدئولوژی تکفیر شکست خورد
اخبار ایران و جهان

عربستان در تحمیل ایدئولوژی تکفیر شکست خورد

بهمن 27, 1394 009

رئیس حزب المشرق لبنان ضمن اشاره به تاثیرگذاری ایران در خاورمیانه اعلام کرد که عربستان سعودی در تحمیل ایدئولوژی تکفیر در منطقه با شکست مواجه شده است.

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل-سمیه خمارباقی: «رودریک الخوری» رئیس حزب مسیحی المشرق لبنان درباره پیشنهاد اخیر عربستان سعودی مبنی بر اعزام نیروی زمینی به سوریه به خبرنگار مهر گفت: ما در منطقه شاهد دو نزاع و مناقشه هستیم مناقشه ای بر سر دو پروژه، یکی پروژه اعتدال که از سوی روسیه، ایران و نظام سوریه هدایت می شود و دیگری پروژه تکفیر و افراط گرایی که برخی کشورها همچون عربستان، قطر و ترکیه مجری آن هستند.

وی تصریح کرد: همچنین برای سیطره مفاهیم مشخص بر منطقه درگیری وجود دارد، تجارب گذشته نشان می دهد که عربستان سعودی همواره تلاش می کند گروه هایی را برای اجرای توطئه هایش به مناطق مختلف اعزام کند و هنگامی که عوامل سعودی در منطقه ای از دنیا نتواند دستاوردی برای ریاض به همراه داشته باشد سعودی ها موضوع دخالت مستقیم را مطرح می کنند.

وی با بیان این مطلب افزود: ما در یمن شاهد این نمونه بودیم، عربستان نتوانست از طریق ایادی خود و هم پیمانانش اهدافش را در یمن محقق کند لذا به صورت مستقیم به این کشور لشکرکشی کرد، در مورد پیشنهاد اعزام نیروی زمینی به سوریه نیز باید گفت سعودی ها طی سال های گذشته از گروه های تروریستی تکفیری در سوریه حمایت کردند و در واقع این گروه ها ابزاری برای ریاض در سوریه بودند اما اکنون که روسیه کمر داعش و گروه های تروریستی را در سوریه شکسته است پروژه حضور نظامی مستقیم در این کشور را مطرح کرده است.

وی در ادامه تأکید کرد: عربستان سعودی در تحمیل ایدئولوژی خود در سوریه با شکست مواجه شده است به ویژه پس از اینکه کمک نظامی روسیه و ملت ایران با فداکاری های خود توطئه های سعودی در سوریه را به شکست کشاندند مسئله دخالت مستقیم در این کشور را مطرح کرده است.

الخوری تصریح کرد: تکفیر و انتشار آن در تمامی منطقه از یمن تا لبنان، سوریه و … توطئه سعودی ها در منطقه است و ریاض سعی دارد چه از طریق مزدوران خود و یا به صورت مستقیم توطئه های خود را در کشورهای منطقه پیاده کند. اما مسئله ای که حائز اهمیت است این است که دخالت مستقیم یا غیر مستقیم سعودی ها در منطقه همواره با شکست مواجه شده است.

وی یادآور شد: به عنوان مثال در مورد ایران و انقلاب اسلامی آن ما شاهد بودیم تمامی دنیا علیه ایران بود اما ملت ایران با اراده خود ثابت کرد که می تواند خواسته هایش را محقق کند و در برابر دنیا ایستادگی کند. در حال حاضر نیز ملت سوریه تصمیم گرفته است در برابر پروژه سعودی ها یعنی تکفیری ها ایستادگی کند. در شرایط فعلی وضعیت سوریه بهتر از زمان ایران در جریان انقلاب اسلامی است زیرا در حال حاضر نظام جهانی تغییر کرده است و دیدگاه یکجانبه گرایی در دنیا وجود ندارد و آمریکا و هم پیمانان آن نمی توانند خواسته خود را بر جهان امروز تحمیل کنند.

رئیس حزب المشرق با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر روسیه قدرتمند است و نظام ایران می تواند در خاورمیانه تاثیرگذار باشد، بنابراین سعودی ها چه به سوریه نیروی زمینی اعزام کنند و چه به صورت غیر مستقیم و از طریق عوامل خود در این کشور حضور داشته باشند نمی توانند دستاوردی داشته باشند چرا که ما در برابر همه این توطئه ها مقاومت خواهیم کرد.

رودریک الخوری درباره انتخابات ریاست جمهوری لبنان نیز اظهار داشت: «میشل عون» و «سلیمان فرنجیه» دو نامزد مورد حمایت جریان 8 مارس هستند، هر دو مارونی، قدرتمند و وفادار به خط مقاومت هستند لذا ما نمی توانیم یکی را بر دیگری ترجیح دهیم، بنابراین این موضوع نیاز به بررسی بیشتر و دقیقتر دارد. عون و فرنجیه هر دو ممتاز هستند و از پروژه مقاومت در برابر صهیونیسم و تکفیر حمایت کرده اند.

وی در پایان گفت: حزب المشرق یک حزب مسیحی ارتودکس است که در لبنان، سوریه، اردن و فلسطین دارای پایگاه مردمی است، این حزب معتقد است مسیحیان هم از سوی تکفیری ها و صهیونیست ها هدف قرار گرفته اند و ما شاهد این امر در فلسطین بوده ایم. ما به عنوان یک حزب مسیحی به انقلاب اسلامی ایران افتخار می کنیم و به نظر من مهمترین پیام این انقلاب این بود که اسلام، دشمن مسیحیت نیست و ادیان اسلام و مسیحیت دارای ارزش های مشترک هستند.

http://media.mehrnews.com/d/2016/02/16/4/2000138.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×