» 1مبارکه » اخبار شهرستان مبارکه » رئیس جهادکشاورزی استان اصفهان: غرامت پرداختی پاسخگوی نیاز کشاورزان نیست
اخبار شهرستان مبارکه

رئیس جهادکشاورزی استان اصفهان: غرامت پرداختی پاسخگوی نیاز کشاورزان نیست

مهر 20, 1392 1012

رئیس جهادکشاورزی استان اصفهان گفت: از سال 85 تاکنون به ازای هر هکتار زمین کشاورزی تنها 500 هزار تومان غرامت پرداخت می‌شود و این موضوع نمی‌تواند پاسخگوی نیاز کشاورزان باشد.

محمد نصر اصفهانی امشب در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اکنون قیمت هر کیلوگرم ذرت در بازار هر کیلوگرم یک‌هزار و 100 تومان است، در حالی که اگر ذرت با ارز مبادله‌ای وارد شود، قیمت آن به کیلویی 700 تومان خواهد رسید.

وی اظهار کرد: بر اساس این فرمول‌ها اگر ارز تک نرخی و یارانه نهاده‌های دامی نیز برداشته شود، قیمت مرغ تغییری نخواهد کرد، اما اگر دست‌های دیگری در بازار مرغ وجود داشته باشد به هر حال می‌تواند تاثیر خود را بر روی این محصول بگذارد.

رئیس جهادکشاورزی استان اصفهان مهم‌ترین دلیل این موضوع را نیز از بین رفتن رانت‌های ایجاد شده به دلیل دو نرخی بودن ارز دانست و تصریح کرد: اگر قیمت ارز تک نرخی شود، نقش دولت در این زمینه کاهش می‌یابد و رقابت ایجاد می‌گردد که همین امر باعث بهبود اوضاع بازار می‌شود.

وی در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر میزان آب لازم برای کشت در استان اصفهان نیز گفت: میزان آبی که برای کشاورزی در حوضه زاینده‌رود لازم است در طول سال حدود یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب است، اما متاسفانه این میزان در سال های اخیر به سالی 200 میلیون مترمکعب کاهش یافته و جمع 6 سال اخیر نیز میزان آبی که به کشاورزی در حوضه زاینده رود اختصاص یافته از یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب کمتر بوده است.

نصراصفهانی ادامه داد: اکنون با راه‌اندازی مسکن مهر فولادشهر تنها سالیانه باید بیش از 50 میلیون مترمکعب آب برای این منطقه تامین گردد و این در حالی است که سالیانه حدود 30 هزار انشعاب آب آشامیدنی و مصارف خانگی در استان اصفهان ایجاد می‌گردد که اگر فکری در این زمینه نشود، مشکلات استان روز به روز بیشتر خواهد شد.

وی افزود: سالانه حدود یک میلیارد مترمکعب آب تنها از استان اصفهان بیرون می‌رود و این در حالی است که تنها نیمی از این مقدار بخش زیادی از مشکلات استان را حل خواهد کرد.

رئیس جهادکشاورزی استان اصفهان در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه سازمان جهادکشاورزی در زمینه تغییر کاربری‌ها درست عمل نکرده است، خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم در زمینه مالکیت‌ها دخالت کنیم، اما در موضوع منابع طبیعی هرگونه تغییر کاربری و تخلفی را بدون اغماض رصد و با آن برخورد می‌کنیم.

وی گفت: ما برای واگذاری اراضی ملی به منظور کشت هیچ محدودیتی نداریم، اما برخی شهروندان می‌خواهند این مسیر را به صورت غیرقانونی طی کنند که همین امر سبب می‌شود دیگر نتوانیم کمکی به آنها بکنیم و بر اساس قانون باید زمین هایشان را نیز بازپس گیریم.

نصراصفهانی اظهار کرد: بیشتر این مسائل نیز متاثر از نبود اطلاع دقیق از قانون و نحوه سیر قانونی پرونده‌هاست که باید سازمان جهادکشاورزی در این زمینه تلاش بیشتری نماید.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه با وضعیت کم آبی چرا هنوز در برخی شهرستان‌ها شاهد برنج کاری به روش غرق آبی هستیم نیز گفت: در شهرستان‌های لنجان، فلاورجان و مبارکه بر اساس تحقیقات علمی صورت گرفته کشت هر محصول دیگری غیر از برنج نیز به همین میزان آب نیاز دارد، با این تفاوت که ارزش افزوده و سود آن کمتر از این میزان خواهد بود در حالی که زمین‌های آن مناطق به گونه‌ای است که آب آن دوباره به بستر رودخانه باز می‌گردد و کمترین هدررفت آب را دارد.

رئیس جهادکشاورزی استان اصفهان با اشاره به اینکه اکنون میزان کشت برنج در استان اصفهان به شدت کاهش یافته است، اضافه کرد: در سال‌های پر آبی استان اصفهان کشت بالای 22 هزار هکتار برنج را نیز تجربه کرده بود، اما اکنون این میزان به کمتر از 4 هزار هکتار رسیده است.

وی همچنین در پاسخ به سئوالی با موضوع گیاهان دارویی افزود: گیاهان دارویی در استان اصفهان می‌تواند ارزش افزوده داشته باشد، به شرطی که برای کشت آن مطالعه کافی صورت بگیرد.

نصراصفهانی ادامه داد: اگر بازار این محصول به خوبی شناسایی نشود و محصول گیاهان دارویی را از کشاورزان نخرند، این افراد با مشکل مواجه خواهند شد.

وی با بیان اینکه کشت تنها بخشی از فرایند زراعت است و فروش نیز بخش دیگری از این فرآیند ادامه داد: اکنون سازمان جهادکشاورزی استان در حال تحقیق در این زمینه است و تا جایی هم که امکان دارد برای ارائه تسهیلات به این افراد اقدام کرده است.

رئیس جهادکشاورزی استان اصفهان در زمینه نحوه پرداخت غرامت به کشاورزان نیز افزود: مبنای این موضوع قانون بوده و ما بر اساس قانون این غرامت‌ها را پرداخت می‌کنیم، اما مشکلی که در این راستا وجود دارد عدم اصلاح قانون است، به گونه‌ای که از سال 85 تاکنون به ازای هر هکتار زمین کشاورزی تنها 500 هزار تومان غرامت پرداخت می‌شود و این موضوع نمی‌تواند پاسخگوی نیاز کشاورزان باشد.

وی در پاسخ به وضعیت تولید گندم در کشور هم اشاره کرد و گفت:زمانی تولید گندم ما 570 هزار تن بود، اما اکنون این رقم به شدت کاهش یافته که عواملی مانند خشکسالی در کاهش این رقم تاثیر مستقیم داشته است.

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×