» اخبار ایران و جهان » مبارزه با تروریسم با اتئلاف‌ ظاهری امکان‌پذیر نیست
اخبار ایران و جهان

مبارزه با تروریسم با اتئلاف‌ ظاهری امکان‌پذیر نیست

بهمن 21, 1394 0010

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مبارزه با تروریسم با شعار،ائتلاف های ظاهری و بمباران هوایی امکان پذیر نیست تصریح کرد: همه کشورهای جهان باید تصمیم بگیرند با ترور، خشونت و افراطی گری مقابله کنند.

به گزارش خبرنگار مهر حجت الاسلام حسن روحانی در دیدار با سفیران و روسای نمایندگی کشورهای خارجی که عصر امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد با اشاره به سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: آنچه رهاورد این انقلاب است استقلال، آزادی و حاکمیت ملی است که در طول قرون گذشته در تاریخ کشور ما بی سابقه بوده است.

وی با بیان اینکه مردم ما از آغاز پیروزی انقلاب در پی یک روابط خوب با همسایگان و کشورهای جهان بودند، افزود: گرچه تجاوزاتی به کشور ما تحمیل شد و مردم ما در برابر تجاوز بیگانگان با قاطعیت ایستادگی کردند و پیروزی را برای ملت شان به ارمغان آوردند و گرچه در سال های گذشته شاهد یک تحریم غیر قانونی و ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران بودیم.

رئیس جمهور ادامه داد: امروز خوشحالیم که در شرایطی هستیم که توانستیم یکی از معضلات مهم و پیچیده بین المللی در زمینه مسئله صلح آمیز هسته ای ایران از طریق مذاکره به حل و فصل برسانیم.

روحانی تصریح کرد: پایان این مذاکره به همه ما نشان داد که به جای خشونت، فشار، تحریم و تقابل می تواند راه حل کم هزینه تر و بهتری برای حل مسائل پیچیده جهانی وجود داشته باشد و آن بدیل، منطق، استدلال و تعامل در چارچوب حقوق بین المللی و احترام متقابل است.

وی گفت: دولت من از روز اول تشکیلش از حدود ۳۰ ماه قبل بود به جهانیان ثابت کرد که ملت ما در صورتی که به جای تحریم با تکریم مواجه شود مسئله هسته ای از طریق مذاکره قابل حل و فصل خواهد بود و ما در مذاکرات ۳۰ ماهه به جای زبان فشار و تحریم با زبان احترام متقابل و تکریم مواجه شدیم و دیدیم وقتی ملت ما با زبان احترام متقابل و تکریم مواجه شود چگونه قادر است با قدرت های جهانی بنشیند و مسائل حقوقی، سیاسی و فنی را به حل و فصل نهایی برساند.

روحانی بزرگترین دستاورد برجام را دروغین بودن پروژه ایران هراسی دانست و افزود: بعد از این مذاکرات مردم ایران نشان دادند که پروژه ایران هراسی واقعیت ندارد چراکه آنان مردم صلح خواهی هستند و در طول قرون گذشته به کشوری تجاوز نکردند گرچه در ضمن این توافق چند کشوری که به ایران هراسی ادامه می دادند و می خواستند منطقه و جهان با توافق روبرو نشوند بعد از توافق هسته ای نیز به دنبال بهانه جویی های جدید برای نوع جدیدی از ایران هراسی هستند.

وی با بیان اینکه با شعار ناروایی که ایران به دنبال سلطه بر منطقه است برخی کشورها به دنبال نوع جدیدی از ایران هراسی هستند، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران نسبت به هیچ کشوری چشم طمع نداشته و نخواهد داشت، در امور داخلی هیچ کشوری دخالت نکرده و نخواهد کرد. آنچه برای ما مهم است ثبات و امنیت منطقه و مبارزه با خشونت و تروریسم است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: همان کشوری که مبدع قطعنامه جهان عاری از خشونت و افراطی گری در سازمان ملل متحد بود آنچه برایش است مبارزه جدی در منطقه است و بازگشت ثبات به منطقه حساس خاورمیانه است.

روحانی با اشاره به شرایط کشورهای منطقه گفت: ما در عراق و سوریه با دعوت دولت های این دو کشور آن هم در حد تعداد معدودی از مستشران نظامی حضور پیدا کردیم. هدف اصلی ما مقابله با تروریسم در این دو کشور و پایان یافتن بی ثباتی در کل منطقه است.

وی ادامه داد: کشوری که به دعوت دولت های همسایه و دوست و مردم این کشورها پاسخ مثبت می دهد و با تروریسم در حال مبارزه است آیا این خطر برای منطقه است یا کشوری که به همسایگان خود حمله می کند و با بمباران زندگی مردم را با مشکلات فراوان و ناامنی مواجه ساخته است.

رئیس جمهور تاکید کرد: آنچه ما خواستار آن هستیم روابط دوستانه با کشورهای منطقه است. ما نه آغازگر تشنج در منطقه خواهیم بود و نه خواستار ادامه تشنج هستیم. همانطور که شما به عنوان نمایندگان کشورهایتان در ایران بوده اید و تجربه کرده اید مردم ایران مردمی صلح خواه و در پی امنیت منطقه و ضد تروریسم هستند و تاکنون نیز بهای زیادی برای مبارزه با تروریسم پرداخت کردند و خود قربانی تروریسم هستند.

روحانی با بیان اینکه کشور من بیش از ۱۷ هزار شهید عملیات تروریستی، گروهک های تروریستی دارد، گفت: بعد از برجام و پس از پایان تحریم روابط دوستانه با کشورهای منطقه و جهان مدنظر ماست.

وی با بیان اینکه ایران آمادگی دارد با کشورهای منطقه در زمینه های اقتصادی، علمی، فناوری و به دست آوردن بازار مشترک همکاری و مشارکت کند، تصریح کرد: این کار با بعضی از کشورها شروع شده و با جایگاهی که ایران در منطقه دارد می تواند ارزان ترین مسیر و راه اتصال غرب و شرق باشد لذا محصول تولیدی ارزان تر در اختیار مردم منطقه و جهان قرار خواهد گرفت.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما همچنین در زمینه ایجاد امنیت و ثبات نیز حاضر به کمک به کشورهای منطقه هستیم گفت: تروریسم نه تنها خطری برای منطقه ما بلکه خطری برای کل جهان خواهد بود، لذا باید با تروریسم و ریشه آن مقابله کنیم.

روحانی یکی از راه های مبارزه با تروریسم را مبارزه با جهل، فقر و بیکاری در منطقه دانست و افزود: اگر می خواهیم تروریسم رخت بربندد باید معضلات و مشکلات منطقه را حل کنیم.

وی اظهار داشت: ملتی که ۷۰ سال در منطقه آواره باشد برای هیچ انسان صلح دوستی قابل قبول نیست. مردم فلسطین ۷۰ سال از سرزمین خود آواره شدند اگر با تروریسم مقابله نشود تروریسم به دیگر مناطق دنیا آسیا، اروپا و افریقا سرایت خواهد کرد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مبارزه با تروریسم با شعار ائتلاف های ظاهری و بمباران هوایی امکان پذیر نیست تصریح کرد: همه کشورهای منطقه و جهان باید تصمیم بگیرند با ترور، خشونت و افراطی گری مقابله کنند.

روحانی خطاب به کشورهایی که حامی تروریسم هستند و از آن استفاده ابزاری می کند بیان داشت: کشورهایی که با حمایت از تروریسم می خواهند به اهداف منطقه ای و سیاسی خود دست یابند دچار خطا و اشتباه شده اند.

وی تاکید کرد: شرایط منطقه اقتضا می کند به کشتارها پایان داده شود. نفت ملت ها را غارت کردن از طریق تروریسم به قیمت ارزان به دیگر کشورها فروختند برای جامعه ما قابل قبول نیست.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: سیل مهاجرت ها نشان داد که چگونه تروریست می تواند انواع مشکلات را بیافریند.

روحانی با بیان اینکه ایران آماده مقابله با تروریسم در منطقه است افزود: ما آمادگی همکاری با کشورها منطقه برای گسترش رشد و توسعه و همچنین کمک های نودوستانه به ملت هایی هستیم که در برابر تروریسم آوارگی را تحمل می کند.

وی خواست ایران را روابط دوستانه و نزدیک به کشورهای جهان عنوان کرد و گفت: شما می توانید سفرای اهداف ما برای جهان باشید و می توانید واقعیت ایران را آنچنان که لمس کردید برای دیگران توضیح دهید.

وی خاطرنشان کرد: بدانیم ما در شرایط جهانی هستیم که تنها با تعامل سازنده، دوستی، همکاری و مشارکت می توانیم با مشکلات جهان مقابله کنیم و آینده بهتری برای ملت خودمان به ارمغان بیاوریم.

http://media.mehrnews.com/d/2016/02/03/3/1987040.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×