» اخبار ایران و جهان » تنها گروهی که روحانی از آنها تقدیر نکرد/شادمانی عجیب «آشنا»
اخبار ایران و جهان

تنها گروهی که روحانی از آنها تقدیر نکرد/شادمانی عجیب «آشنا»

بهمن 19, 1394 1014

رئیس جمهور در مراسم تقدیر از تیم هسته ای اگرچه از تمامی نهادها و اشخاص نامی به میان آورد اما اصحاب رسانه تنها قشری بودند که هیچ یک از سخنرانان اشاره ای به نقش شان در موفقیت مذاکرات نداشت!

خبرگزاری مهر- گروه سیاست: صبح امروز مراسم تجلیل از دست اندرکاران مذاکرات هسته ای در سالن اجلاس سران تهران با حضور رئیس جمهور، اعضای هیئت دولت، برخی چهره های سیاسی و اصحاب رسانه برگزار شد. این مراسم طولانی که قریب به ۱۵۰ دقیقه به طول انجامید با حاشیه هایی نیز همراه بود که در ادامه می خوانید:

 * بسیاری از اعضای هیئت دولت و خصوصا تیم مذاکره کننده به همراه خانواده خود در این مراسم حضور پیدا کرده بودند و حضور برخی کودکان یا نوجوانان فضایی متفاوت به مراسم داده بود.

*حجت الاسلام روحانی ساعت ۹ صبح و در حالی که تقریبا همه اعضای هیئت دولت در سالن حضور داشتند در معیت محمد نهاوندیان و حسین فریدون وارد شد. همزمان با ورود رئیس جمهور، رضا رشیدپور، مجری برنامه از حضار خواست به افتخار «مرد خرد و خرداد» بایستند و روحانی را تشویق کنند.

* در حالی که قاری جوان آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت می کرد، نهاوندیان پس از صحبت با فریدون، چند جمله ای را بر روی کاغذ نوشت و با واسطه به دست ظریف رساند، وزیر امور خارجه پس از دریافت کاغذ، نگاهی به برادر رئیس جمهور کرد، فریدون هم با اشاره سر به نهاندیان، گویا خطاب به ظریف تاکید کرد که موضوع پیام، نظر رئیس دفتر روحانی هم هست، حالت صورت و واکنش ظریف اینگونه القا می کرد که گویا چندان از محتوای پیام خرسند نیست.

* مجری مراسم که تلاش می کرد خیلی با شور و حرارت اجرا کند، در ابتدای برنامه گفت دلیل مخالفت منتقدین توافق هسته ای با برجام این است که آنها خودشان نتوانسته اند به این موفقیت دست پیدا کنند. بیان این نکته با خنده کوتاه روحانی مواجه شد.

* رشیدپور در بخش دیگری از برنامه گفت: برجام اینقدر دستاورد مهمی بود که حتی جان کری هم در جلسه قرائت برجام گریه می کرد و ایشان(کری) می گفت خوشحالم که راهی بهتر از جنگ برای حل این مسئله پیدا کردم.

* محمد جواد ظریف اولین نفری بود که از سوی مجری مراسم برای دریافت نشان درجه یک لیاقت دعوت شد. مجری او را با این عنوان خطاب کرد: مردی که جمله ای ماندگار را در تاریخ ایران ثبت کرد؛ «هرگز یک ایرانی را تهدید نکن»

* وزیر امور خارجه پس از بوسه بر شانه رئیس جمهور پشت تربیون ایستاد و در حالیکه نمی توانست بغض خود را پنهان کند در جملاتی کوتاه گفت: این افتخار را مدیون شهدای انقلاب و شهدای هسته‌ای و پیام راستین انقلاب و یادگار واقعی امام راحل هستیم؛ امامی که به ما آموختند که خود را باور کنیم و در برابر قدرت‌های جهانی نه از مقاومت و نه از مذاکره بهراسیم.

* علی اکبر صالحی که مجری از قول ظریف او را « اصل جنس» خواند و حسین دهقان نفرات بعدی بودند که برای دریافت نشان درجه یک شجاعت به روی سن آمدند. صالحی پس از دریافت نشان در سخنانی که از روی نوشته می خواند به این موضوع اشاره کرد که نام حسین فریدون و محمد نهاوندیان هم در لیست دریافت نشان قرار داشته اما از سوی رئیس جمهور برای پیشگیری از برخی شائبه ها حذف شده اند. حسین دهقان البته علاوه بر نشان شجاعت از سوی مجری مراسم درجه سرلشگری هم دریافت کرد و با عنوان سردار سرلشگر دکتر دهقان معرفی شد.

* عراقچی، تخت روانچی و بعیدی نژاد به عنوان چهره های وزارت خارجه ای تیم مذاکره کننده پس از دریافت نشان به سوی ظریف رفتند و او را در آغوش کشیدند، در این میان نشان های نصب شده بر سینه عراقچی و بعیدی نژاد بر روی زمین افتاد که یکی را دهقان و دیگری را فریدون مجددا بر سینه اعضای تیم هسته ای کشورمان الصاق کردند.

* با طولانی شدن فرآیند تقدیر از تیم مذاکره کننده، مجری اجازه خواست تا سریع تر اسامی را قرائت کرده و وقت رئیس جمهور زیاد گرفته نشود. در این میان یکی از اعضای تیم مذاکره کننده که برای دریافت نشان درجه ۳ خدمت دعوت شده بود خطاب به رئیس جمهور گفت: «به ما گفته اند که شما را نبوسیم مگرنه ما مشتاق به روبوسی با شما هستیم. »

* از نکات قابل تقدیر مراسم، تقدیر از خانواده شهدای هسته ای، آنهم در ابتدا و انتهای لیست تقدیرها بود، تا به تعبیری مراسم حسن آغاز و حسن ختام داشته باشد.

* روحانی در سخنان نسبتا طولانی خود اگرچه حرف های بعضا تکراری زد اما به شایستگی به نقش ایستادگی مردم، هدایت رهبری، نهادهای مختلف دولتی و حکومتی از جمله نیروهای مسلح، دولت های قبل، تیم های مذاکره کننده قبلی و سایرین اشاره کرد. اما اصحاب رسانه تنها قشری بودند که هیچ یک از سخنرانان اشاره ای به نقش و زحمات آنها در موفقیت مذاکرات هسته ای نداشت!

* رئیس جمهور در بخشی از سخنانش به صبر و پرهیز از عصبانیت اعضای تیم مذاکره کننده اشاره کرد و گفت تنها در یک مورد آقای صالحی بر سر موضوعی کمی عصبانی شد که بجا هم بود(اشاره به حضور صالحی در مجلس) در این لحظه ظریف در حالیکه بر پای صالحی می کوبید، بلند بلند با رئیس سازمان انرژی اتمی خندید.

* روحانی در پایان سخنان خود از هاشمی رفسنجانی که در دوران ریاست جمهوریش پایه گذار تاسیسات هسته ای ایران شد، رئیس دولت اصلاحات و محمود احمدی نژاد قدردانی کرد. هنگامیکه روحانی درباره رئیس دولت سازندگی سخن می گفت، حسام الدین آشنا با نگاهی به اطراف خود بر روی صندلیش جابجا شد و با توجه بیشتری سخنان روحانی را پی گرفت، وقتی روحانی نام رئیس دولت اصلاحات را بر زبان آورد آشنا چند بار شادمانه بر پای خود کوبید و سپس در حالیکه مشت خود را در هوا تکان می داد، به اطرافیان لبخند زد. لحظاتی بعد و با پایان سخنان رئیس جمهور، مشاور فرهنگی روحانی با پاک کردن چشم هایش به چند نفر اشاراتی کرد که گویا منظورش ترک سریع تر سالن اجلاس بود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×