» 1مبارکه » اخبار شهرستان مبارکه » یادداشت:انتخابات و جوان گرایی در شهرستان مبارکه
اخبار شهرستان مبارکه - انتخاب دهم - مطالب ویژه - مقاله - یادداشت

یادداشت:انتخابات و جوان گرایی در شهرستان مبارکه

بهمن 16, 1394 0010

با توجه به داغ شدن تنور انتخابات و فاصله کم تا حماسه دیگری در کل کشور سعی داشتم در این یادداشت نقدی بر انتخابات شهرستان داشته باشم و هم چون شورای نگهبان بدون پرداختن به جناح های سیاسی که هر چند در شهرستان های کوچک جناح بندی معنی خاصی نمیدهد . از باب تجربه و جوان گرایی بر این دوره مجلس نقدی داشته باشیم اما بهتر است قبل از نقد، گریزی داشته باشم به مفهوم انتخابات و اینکه به زبان عامیانه انتخابات چیست؟

انتخابات چیست؟

محور اصلی انتخابات رقابت در جمع کسب و حفظ قدرت است. حکومت در این فرایند از طریق مشارکت گروه ها و مردم در انتخابات، درصدد کسب مشروعیت است. ((انتخابات امری اساسی و ظریف است. حساسیت و ظرافت آن در این واقعیت نهفته است که حداقل از حیث نظری، انتخابات آزاد، انگیزه اصلی دموکراسی است)) یعنی منبع قدرت، مردمی هستند که به تعیین رهبران، روساس جمهور، وکلای مجلس و سیاستگذاری مدنی و عمومی می پردازند.

ملاک های انتخاب اصلح

این روزها که فصل انتخابات و تبلیغات است، بسیاری از مردم از یکدیگر می پرسند: به چه کسی رأی دهیم و کدام فرد از بقیه افراد بهتر است؟ بی شک، این پرسش دشواری است که پاسخ گفتن به آن چندان آسان نیست. واقعا چه کسی می تواند از میان این همه نامزد انتخاباتی، بهترین و برترین افراد را مشخص کند؟

همان طور که اشاره کردیم در یادداشت سعی کردیم . از باب جوان گرایی در مجلس وارد شویم.

چرا جوان گرایی در مجلس به بن بست خورده است؟؟

همان طور که اشاره شد هیچ کس منکر شور جوان نیست . یک جوان کانون توجهات است جدا از اینکه تشنه شهرت در میان مردم است و با حرف و شعاری های زیبا سعی در نفوذ بین مردم به خصوص قشرباتجربه است . اما تجربه به خصوص در شهرستان مبارکه نشان دهنده آن است که فرد جوان جدا از شور جوانی در تصیمم گیری های مجلس به خصوص قانون گزاری کمی عجله و بی تجربگی  از خود نشان داده است .

به معنای واقعی تجربه زمانی تحقق می یابد که فرد در تصمیم گیری ها از تجربه خود استفاده کند به زبان عامیانه می شود گفت : (( حزب باد نباشد))  یعنی اگر به قانونی رای مثبت داد و آن قانون اجرایی نشد سریع تغییر جهت ندهد  اما متاسفانه تجربه مانند موارد دیگر از جمله  خرید ستاد یا اشخاص نیست که بتوانند آن را خریداری نمود و در کارنامه عملکرد شخصی خود ثبت کرد.

بنده نیز به نوبه خود از شرکت جوانان در انتخابات بسی خرسند هستم اما در شهرستان مبارکه بی تجربگی و بی برنامه گی در بین کاندیدا های جوان به خوبی قابل مشاهده است. به عنوان مثال یک کاندیدا در جلسات می باید خود و سوابق اجرایی خود را معرفی کند تا مردم با آن فرد اشنا شوند اما کاندیدا های جوان با شتاب زدگی خاص وقتی حرفی برای بیان تجربه  و سوابق اجرایی خود ندارند روی به تخریب دیگران و نشان دادن خود با مادیات می آورند. به طوری که بیان میکنند حاضر هستم  … تومن برای انتخابات هزینه کنم یا ماشین خودم را بفروشم و بسیاری از این شعار ها و حرف های دیگر…

اما ما باید به یاد داشته باشیم انتخابات قمار نیست که کاندیدا های حاضر به آوردن پول های که معلوم نیست از کجا امده است. به طوری که این پول های کثیف به خودنمایی و شهرت طلبی در بین کاندیدهای جوان تبدیل می شود.

این ها همه نشانه فقدان در تجربه است به عنوان دیگر زمانی که فرد جوان در مباحث تجربه و سوابق دچار سردرگمی می شود روی مادیات می آورد وآن موقع فقط به دنبال شهرت طلبی است.

اما مجلس ما نیازمند این چنین افراد جوان و خام است ؟؟؟ جوان های که با شوری جوانی اما تشنه شهرت و صندلی سبز مجلس هست؟؟؟ به طور کلی مجلس ما نیازمند چه کسی است ؟؟؟؟

از میان ملاک های متعددی که برای نماینده اصلح می توان بیان کرد، دو ویژگی «تعهّد و تجربه» از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. ویژگی تعهّد، یعنی ایمان و تقوا داشتن، موجب پای بندی دایمی نماینده مجلس به قانون و حمایت همیشگی از اصول و ارزش های دینی و انقلاب می شود. همچنین تجربه، یعنی علم و تجربه کافی داشتن در امور سبب موفقیت و کارآمدی نماینده مجلس در انجام مسئولیت هایش خواهد شد. بر این اساس، هرچه تعهد و تجربه یک فرد بیشتر باشد، شایستگی اش برای حضور در مجلس زیادتر خواهد بود و نیازمند حمایت خواهد بود .

اگر بخواهیم جمع بندی کلی برای این یادداشت داشته باشیم : مجلس ما نیازمند فردی باتجربه و سوابق اجرایی بالا است. همان طور که در دوره های قبلی اکثریت کرسی های مجلس در دست افراد با تجربه بوده است هم چنین در دوره های گذشته نشان داده شده است که فرد جوان با بی برنامه گی خود و بی تجربگی خود سعی بر حفظ شهرت در میان مردم از طریق مادیات است که این عملکرد نیازمند نقدی مفصل در یادداشت های بعدی است.

اگر مجالی باشد و عمری باقی بماند در یادداشت های بعدی نقدی بر تاریخچه انتخابات و عملکرد نمایندگان شهرستان  خواهیم داشت…

آفتاب امروز

 

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

سعید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×