» عمومی » پزشکی سلامت » زیره برطرف‌کننده ناراحتی‌های معده است
پزشکی سلامت

زیره برطرف‌کننده ناراحتی‌های معده است

دی 27, 1392 0010

به گزارش سایت شمس شهرستان مبارکه و به نقل از ایمنا، دکتر سیما سرمدی متخصص مرکز بهداشت اصفهان  با اشاره به اینکه بذر گیاه زیره سیاه بیش از ۵۰۰۰ سال است به عنوان ادویه و طعم‌دهنده مواد غذایی و آشپزی در دنیا به کار می‌رود، افزود: شواهدی دال بر مصرف آن در دوران پارینه سنگی نیز وجود دارد.
وی با اشاره به منشاء اصلی این گیاه که در برخی کشورهای آسیای میانه از جمله ایران و ترکیه و پس از آن در کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی به طور وسیعی گسترش یافته است؛ گفت: زیره از تیره چتریان است که دارای مقدار زیادی اسانس کارون همراه با پروتئین ، روغنهای ثابت و مواد معدنی، مواد قندی و فلاونوئید است.
کارشناس مرکز بهداشت شماره دو با بیان اینکه زیره بوئی بسیار ملایم و طعم ناچیز تلخ دارد؛ ادامه داد: امروزه در اکثر کشورهای دنیا از زیره سیاه به عنوان طعم‌دهنده در غذاها و در اتریش و آلمان برای ایجاد طعم در انواع نان و شیرینی مصرف می‌شود و در اروپای مرکزی نیز به عنوان ادویه معمول در میان مردم استفاده می‌شود. همچنین اسانس حاصل از میوه زیره سیاه در دهان شویه‌ها، برخی خوشبو‌کننده‌ها و انواع صابون‌ها کاربرد دارد.
دکتر سیما سرمدی افزود: دانه‌های زیره جهت بهبود طعم انواع سوسیس، پنیر، ترشی، گوشت و همچنین برای از بین بردن بوی نامطبوع برخی غذاها نظیر کلم پخته به کار می‌رود.
وی با اشاره به طبع گرم و خشک زیره، آن را به عنوان ضد نفخ، ضد اسپاسم، ضد سکسکه و جلوگیری از نفخ معده و روده، ضد میکروب، ضد عفونی‌کننده، برطرف‌کننده ناراحتی‌های معده، اشتها‌آور، کمک‌کننده به هضم غذا، ازدیاد شیر مادر، جلوگیری از ویار زنان، بهبود کولیت روده، آنورکسی، اسهال، لارنژیت، درمان قولنج در کودکان ذکر و خاطرنشان کرد: اثرات و خاصیت زیره تا ۷ سال باقی می‌ماند.
وی عنوان کرد: زیره اثر سم را در بدن خنثی می‌کند و برطرف‌کننده بدبوئی عرق بدن است، ریه را تقویت و برای تنگی نفس نیز مؤثر است. علاوه بر این زیره ادرار‌آور است، سنگ‌ریزه‌های کلیه و مجاری ادرار را دفع می‌کند و بندآورنده خون عادت ماهانه زنان است.
این کارشناس تصریح کرد: استعمال خارجی زیره سبب قرمزی پوست می‌شود.

به این نوشته امتیاز بدهید!

سعید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×