» 1مبارکه » اخبار شهرستان مبارکه » فولاد مبارکه » توسعه ظرفيت هاي گروه فولاد مبارکه با امضاي سه قرارداد در سفر رئيس جمهور به رم کليد خورد
فولاد مبارکه - مطالب ویژه

توسعه ظرفيت هاي گروه فولاد مبارکه با امضاي سه قرارداد در سفر رئيس جمهور به رم کليد خورد

بهمن 12, 1394 009

همزمان با سفر رييس جمهور کشورمان به اروپا، سه پروژه توسعه در گروه فولادمبارکه با هزينه 900 ميليون يورو به امضاي مدير عامل فولاد مبارکه و طرفهاي ايتاليايي رسيد.

دکتر بهرام سبحاني با اشاره به توافق نامه هايي که در سفر به ايتاليا به امضا رسيد، اظهار داشت: طرح هاي توسعه شرکتهاي زيرمجموعه گروه فولادمبارکه در فولادهرمزگان، فولاد سپيد دشت و نورد شهيد خرازي فولادمبارکه اصفهان برنامه ريزي شده بود که با توجه به روند رو به پيشرفتي که در موضوع برجام قابل مشاهده و در حال به نتيجه رسيدن بود ما را در گروه فولادمبارکه بر آن داشت تا از حدود يکسال پيش، مذاکره درخصوص مباحث مورد نظر خود را با طرف هاي خارجي برنامه ريزي نماييم.

ايشان افزود: اهداف ما مشخص است و اينکه در توسعه فولاد سپيد دشت يا فولادهرمزگان قرار است چه کاري انجام دهيم و يا اينکه در فولادمبارکه اصفهان برنامه ما به چه صورت است همه مشخص و برنامه ريزي شده بود. در سفري که به همراه آقاي رييس جمهور، به عنوان نخستين سفر رسمي ايشان بعد از برجام به اتحاديه اروپا اتفاق افتاد، هيأتي اقتصادي شامل بازرگانان و مديران شرکتهاي بزرگ کشور در زمينه هاي نفت و پتروشيمي و فولاد از جمله ايميدرو و فولادمبارکه همراه بودند که ضمن مشارکت در برنامه هاي مختلف فرصتي پيش آمد تا قراردادهاي اوليه اين پروژه ها نيز امضا شود.

مديرعامل شرکت فولاد مبارکه در تشريح پروژه هاي مورد توافق گفت: اين پروژه ها شامل توسعه فولاد سپيددشت است که در اين قرارداد ريخته گري ورق نازک و نورد پيوسته مشابه تکنولوژي فولاد سبا با ظرفيت يک ميليون تن در سال برنامه ريزي شده و در پروژه ديگر توسعه نورد گرم شهيد خرازي فولادمبارکه اصفهان با ظرفيت سه ميليون تن در سال مدنظر قرارداده شده و در قرارداد ديگر هم توسعه فولاد هرمزگان شامل دو بخش بهسازي واحد موجود و ايجاد واحد جديد براي افزايش ظرفيت از يک و نيم ميليون تن به سه ميليون تن در سال مورد توافق طرفين قرارگرفت.

سبحاني افزود: در کليات و چگونگي انجام اين سه پروژه با شرکتهاي بزرگ خارجي – اروپايي و عمدتا ايتاليايي به جمع بندي رسيديم و براي اينکه بتوانيم از اين فرصت پيش آمده و منابع مالي خارجي که در اين سفر به پروژه هاي ايراني تخصيص داده ميشود بهره برداري کنيم، چارچوب اين سه قرارداد را با طرفهاي خارجي توافق کرديم که جمع سه قرارداد بالغ بر 900 ميليون يورو ميشود. البته رقمهاي قطعي بعد از انجام مراحل نهايي مشخص ميشود.

مديرعامل فولادمبارکه در خصوص چگونگي انجام سه پروژه گروه فولادمبارکه پس از توافق ابتدايي گفت: توافقات انجام و قراردادهاي اوليه امضا شده است. طبيعي است که براي به سرانجام رسيدن اين رويداد بايستي مراحل انجام کار قدم به قدم طي شود. گزارشهاي توجيه فني و اقتصادي بايد تهيه شده و تعيين بانک عامل و ارائه گزارش به بانک عامل، گرفتن تاييديه ها و ابلاغ تأييديه بانک مرکزي به بانکهاي ايتاليايي و شرکت بيمه ايتاليايي نيز بايد انجام و تنفيذ شود. در واقع با انجام اقدامات مقدماتي، ما از زمان پيش افتاديم، ضمن اينکه در همين فاز اول توانستيم پروژه هاي مذکور را در سهيمه اي که براي فاينانس تخصيص داده ميشود بگنجانيم و همانطور که گفتم با اتفاقاتي که افتاد و با قراردادهايي که امضا شد خيلي از زمان پيش هستيم که همين باعث ميشود پروژه ها سريعتر به جمع بندي رسيده و اجرايي گردد.

دکتر سبحاني در ادامه با اشاره به مزاياي انجام اين سه پروژه خاطر نشان کرد: نکته مهم اين است که با انجام اين سه پروژه هم به موضوع مهم اشتغال پرداخته ميشود و هم افزايش توليد در اين سه واحد را شاهد هستيم، علاوه بر اينکه براي اين شرکتها درآمدهايي نيز از محل اين توسعه ها ايجاد مي شود.

مديرعامل فولادمبارکه با اشاره به اهميت انجام اين پروژه ها با استفاده از توان داخل افزود: در موضوع ساخت در اين قراردادها به گونه اي برنامه ريزي شده که حداکثر استفاده نصيب ما شود، يعني هم منابع خارجي از طريق فاينانس به داخل کشور صورت ميگيرد و هم حداکثر ساخت با استفاده از توانمندي داخلي در قرارداد ديده شده تا جاييکه شرکتهاي داخلي درگيرساخت تأمين تجهيزات و شرکتهاي پيمانکاري هم درگير عمليات ساختماني و نصب تجهيزات شوند و اگرچه منابع از طرف خارجي تأمين ميشود اما بيشتر پيمانکارهاي داخلي درگير پروژه مي شوند که انشالله در گزارش هاي بعدي اطلاعات دقيق تري در اختيار همکاران و هموطنان عزيز قرار خواهد گرفت.

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×