» انتخاب دهم » یادداشت:صداقت و امانت در انتخابات (بصیرت دینی در انتخابات 2) / حجت الاسلام حمیدرضا عقیلی
انتخاب دهم - شهرستان مبارکه - مقاله

یادداشت:صداقت و امانت در انتخابات (بصیرت دینی در انتخابات 2) / حجت الاسلام حمیدرضا عقیلی

بهمن 10, 1394 1117

در یاداشت گذشته بیان شد. برای اعتماد به دیگران در عرصه های مختلف سیاسی و اجتماعی حال فعلی افراد را بسنجیم .اما اینکه حال فعلی افراد را چگونه تشخیص دهیم باز هم باید به سراق زلال جاری کلام معصومین (علیهم السلام )رفته و با سیراب شدن از این آب زلال راه را از چاه تشیخص دهیم . در روایتی نبی مکرم اسلام (صل الله علیه وآله ) می فرماید : لا تَنظُروا إِلى كَثرَةِ صَلاتِهِم وَ صَومِهِم وَ كَثرَةِ الحَجِّ و َالمَعروفِ و َطَنطَنَتِهِم بِاللَّيلِ، و َلكِنِ انظُروا إِلى صِدقِ الحَديثِ و َأَداءِ الامانَةِ؛

مردم برای اعتماد به افراد جامعه به ظاهر دینی دیگران توجه می کنند از این جهت که در نماز جماعت شرکت می کنند روزه می گیرند و یا اینکه کار های خیر زیادی انجام می دهند و اگر کسی اهل نماز شب باشد که به دیدگاه بعضی از مردم، از اولیاء الله است. در حالی که نبی مکرم اسلام (صل الله علیه وآله) می فرماید : هیچ کدام از این موارد معیار انتخاب نیست. چرا که هستند افرادی منافق صفت که پیشانیشان پینه بسته و حتی در برخی موارد لباس دین هم به تن کرده اند و لباس و ظاهرشان سرّ درونشان را می پوشاند تا دیگران فریب خورده و به آنها اعتماد کنند .پس حضرت ختمی مرتبت (صل الله علیه وآله) راه درست را به مردم معرفی کرده و می فرمایند : انظُروا إِلى صِدقِ الحَديثِ و َأَداءِ الامانَةِ؛ معیار انتخاب را راستگویی و امامنت داری او قرار دهید . باید به گذشته افراد نگاه کنید و ببینید راستگویی وصداقت چه جایگاهی در زندگی آنها داشته است.

افرادی که می خواهیم به آنها اعتماد کنیم و به آنها رای بدهیم در گذشته صاحب مناصب و مقام هایی بوده اند پس به جای اعتماد بدون تحقیق ، از همکاران و زیردستانشان بپرسیم که ایشان در مواجهه با بیت المال اهل رعایت بوده است و یا اینکه مثل آب خوردن از بیت المال می برده؟ آیا در نوع برخوردش با اجتماع صداقت داشته و معتقد به النجاة فی الصدق بوده و یا اینکه به هر بهانه ای و در شرایط مختلف منافقانه دروغ می گفته است؟

نکته دیگری که به واسطه آن می توان عیار صداقت کاندیداها را سنجید .وعده هایی است که در ایام تبلیغات می دهند . ادعاهای برای انجام کار های بزرگ اجتماعی وسیاسی ، مثلا به وجو د آوردن شرایط کار و ازدواج برای جوانان، یا انجام کار های عمرانی کلان در شهر و منطقه مورد نظر و…. و گاهی ادعاهای بالاتر از قدرت وزیر در منصب وزارت . کافی است مردم به گذشته ی او نگاه کنند تا تشخیص دهند که او تا کنون چند مرده حلاج بوده کسی که برای ادره زندگی خودش گرافتاری های سنگینی داشته چگونه می تواند به حل مشکلات مردم کمک کند . و نکته مهمتر اینکه چنین افرادی در شعار های خود به وظیفه ی اصلی یک نماینده که دانستن و تسلط بر قوانین اجرایی کشور و تلاش در عرصه ی قانون گذاری به عنوان یک نماینده است نمی پردازند و با کمال تاسف بسیاری از مردم دانستن و تسلط بر قوانین را از آنها نمی خواهند .

ظریفی می گفت : شخصی برای شفایافتن مریضی سرطانی ،آن را به آرمگاه و مقبره ی عارفی برده و او را به حریم وبارگاه آن بزرگ دخیل بسته بود و ملتمسانه می گفت :ای بزرگ مرد! به داد این فرد مرض برس که مردنش در پیش است . خادم آن بارگاه در جواب التماس های او گفت : فلانی اشتباه آمده ای ! من 30 سال است که به این بارگاه خدمت می کنم قدرت صاحب این مقبره در حد بر طرف کردن درد شکم و سردرد است و بیشتر از این جواب نمی دهد.لطیفه ای بود جهت بیان این نکته که بعضی از افرادی که وارد عرصه انتخابات می شوند آمده اند تا در درجه اول گره ها و مشکلات خود را حل کنند و بعد از آن با توجه به قدرت و مدیریت و شرایط موجود گرفتاری های مردم را در حد دل درد و سر درد حل کنند پس با تحقیق و نگاه دقیق به افراد کسی را انتخاب کنیم که با قانون گذاری و تلاش در این عرصه به بهبودی و بر طرف کردن سرطانهای اجتماعی وسیاسی کشور کمکی کرده و به طور کلی وبه معنی واقعی خادم مردم باشد .

این مطلب ادامه دارد…

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

تعداد دیدگاهها: 1

  1. M

    واقعا جای تاسف داره که رئیس شورای دهسرخ بیاد از نمازگزارا و اهالی روستا امضا جمع کنه برا نماینده رد صلاحیت شده
    اصلا کسی هم پیگیر این قضایا نیست؟؟؟؟؟
    آیا واقعا جرم هست یا ن؟؟؟؟؟؟
    از رئیس شورا بعیده این کارا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×