» اخبار ایران و جهان » «شریف» تلاش برای میانجیگری میان ایران و عربستان را افزایش می دهد
اخبار ایران و جهان

«شریف» تلاش برای میانجیگری میان ایران و عربستان را افزایش می دهد

بهمن 10, 1394 009

« نواز شریف» نخست وزیر پاکستان تصمیم گرفته است برای رفع تنش بین ایران و عربستان سعودی تلاشهای دیپلماتیک اسلام آباد را افرایش دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از « اکسپرس نیوز»، « نواز شریف» نخست وزیر پاکستان در صدد است تلاشهای دیپلماتیک اسلام آباد در جهت رفع تنش بین ایران و عربستان سعودی را افرایش دهد. وی تصمیم گرفته است « سرتاج عزیز» مشاور امور خارجه و « طارق فاطمی» دستیار ویژه خود را به عنوان نماینده ویژه برای رفع تنش بین ایران و عربستان سعودی بکار گیرد.

اسلام آباد تصمیم گرفته در مرحله اول بطور مخفیانه روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی را تقویت کند و در مرحله دوم با تعیین نمایندگان ویژه از هر سه کشور مذاکراتی را در اسلام آباد یا کشور دیگری برگزار کند. نواز شریف قصد دارد در همین راستا به قطر سفر کند. احتمال می رود قطر به عنوان میزبان مذاکرات تعیین شود.

منابع خبری اعلام کردند: نواز شریف قصد دارد بار دیگر به ایران و عربستان سعودی سفر کند. هدف از این سفر تعیین نمایندگان ویژه برای انجام مذاکرات خواهد بود. سفر نواز شریف به دو کشور مثبت ارزیابی شده است و احتمال دارد هر چه زودتر پیشرفتهایی در مورد برگزاری مذاکرات صورت گیرد.

نتیجه این گفتگوهایی مقدماتی این است که دو کشور از اظهارات اعتراض آمیز علیه یکدیگر خودداری کنند. اسلام آباد در راستای برقراری ارتباط بین تهران و ریاض و کاهش نتش بین دو کشور معتقد است که باید در سطح دیپلماتیک روابط بتدریج بازسازی شود و بعد از بهبود روابط دیپلماتیک دو کشور با هم وارد مذاکره شوند. بعد از بهبود روابط دیپلماتیک نمایندگان ویژه هر سه کشور تعیین خواهند شد.

چین و آمریکا نیز در برقراری روابط دیپلماتیک نقش خود را ایفا خواهند کرد. نواز شریف خود با مقامات سیاسی چین و آمریکا گفتگوهایی را انجام خواهد داد. اگر دو کشور ایران و عربستان سعودی عکس العملی خوبی نسبت به فرقراری روابط اولیه نشان دهند تلاش خواهد شد در سطح سازمان همکاری اسلامی مذاکرات انجام شود. چین و آمریکا نیز به عنوان کشورهای میانجی در کاهش تنش بین ایران و عربستان سعودی نقش خواهند داشت.

لازم به ذکر است بعد از اعدام « شیخ نمر باقر النمر» روحانی مبارز شیعی عربستان سعودی به دست آل سعود روابط تهران و ریاض رو به تیرگی گذاشت و اسلام آباد در تلاش است با تلاشهای دیپلماتیک تنش بوجود آمده بین دو کشور را حل و فصل کند.

http://media.mehrnews.com/d/2016/01/19/4/1973301.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×