» عمومی » فرهنگی ادبی » کوچ نمایشگاه کتاب به «شهرآفتاب»/ سرانجام مصوبه افزایش تعرفه کاغذ
فرهنگی ادبی

کوچ نمایشگاه کتاب به «شهرآفتاب»/ سرانجام مصوبه افزایش تعرفه کاغذ

بهمن 8, 1394 009

قطعی شدن محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در اردیبهشت ماه سال ۹۵ از جمله مهمترین خبرهایی است که این هفته در حوزه کتاب منتشر شد.

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: این هفته از نظر اخبار کتاب، هفته‌ای کم خبر است اما خبر بسیار مهمی طی روزهای پایانی هفته منتشر شد که مربوط به محل برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اردیبهشت ماه سال ۹۵ است.

بعد از بحث و مناقشاتی که درباره محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در مجموعه شهر آفتاب یا مصلی امام خمینی تهران شکل گرفته بود، در نهایت قرار شد این دوره از نمایشگاه در مجموعه شهر آفتاب برگزار شود. هرچند این تصمیم تا نهایی شدن فرازوفرودهای بسیاری را پشت سرگذاشت.

شهر آفتاب؛ گزینه اصلی برای برگزاری نمایشگاه

سخنگوی وزارت ارشاد روز دوشنبه ۵ بهمن در قالب نشست خبری خود، از برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب در صورت تکمیل این پروژه و برطرف شدن کاستی‌های آن از سوی شهرداری تهران خبر داد. حسین نوش آبادی در این نشست به سوالات مختلفی درباره موضوعات متنوع پاسخ داد که یکی از آن ها درباره محل برگزاری نمایشگاه کتاب تهران بود.

سخنگوی وزارت ارشاد در پاسخ به سئوالی در مورد آخرین تصمیمات در رابطه با تعیین مکان نمایشگاه آتی کتاب تهران گفت: از ابتدا گزینه‌های متعددی برای برگزاری این نمایشگاه پیش روی ما بود؛ اول مصلی، دوم باغ کتاب، سوم محل دائمی نمایشگاه‌ها و چهارم شهر آفتاب. با توجه به برگزاری نمایشگاه نفت و پتروشیمی در محل دائمی نمایشگاه‌ها همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، این گزینه منتفی شد. همچنین گزینه باغ کتاب به دلیل مساحت کم و نبود امکانات زیرساختی لازم از جمله در رابطه با حمل و نقل بازدیدکنندگان، کنار گذاشته شد و ما مانده‌ایم و دو گزینه مصلی و شهر آفتاب که توصیه و تاکید شهرداری برای برگزاری نمایشگاه کتاب در آن بود.

وی افزود: با توجه به اهتمام شهرداری تهران و قولی که برای تامین زیرساخت‌های لازم جهت برگزاری نمایشگاه کتاب در آن داده‌اند و اینکه برگزاری نمایشگاه در این مکان برای وزارت ارشاد مقرون به صرفه‌تر است، این گزینه در اولویت قرار دارد، اما تا زمانی که کاستی‌های این مکان برطرف نشود و کلید آنجا تحویل ما نشود، ما نمی‌توانیم بگوییم که گزینه اصلی ما برای برگزاری نمایشگاه کتاب، شهر آفتاب است.

نوش‌آبادی با اشاره به کاربری اصلی و مشخص مصلی تهران و برشمردن برخی از کاستی‌های این مکان گفت: هنوز تصمیم نهایی در خصوص مکان نمایشگاه اتخاذ نشده و بر اساس آخرین هماهنگی‌هایی که بنده با معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد داشته‌ام، تعیین این مکان در هاله‌ای از ابهام است، هر چند باید سریعتر این موضوع تعیین تکلیف شود.

قطعی شدن شهر آفتاب برای برپایی نمایشگاه

اما خبر قطعی و نهایی در این باره، دیروز چهارشنبه ۷ بهمن روی خروجی خبرگزاری ها و رسانه ها قرار گرفت. خبر این بود که «شورای سیاستگذاری بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در جلسه‌ای که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، با انتقال مکان نمایشگاه به شهر آفتاب موافقت کرد.»

هشتمین جلسه شورای سیاست گذاری بیست و نهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران روز چهارشنبه با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی و اعضاء شورای سیاست گذاری نمایشگاه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد و پس از برگزاری آن، علی‌اکبر اشعری سخنگوی شورای سیاست گذاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره جزئیات این جلسه گفت: با توجه به وعده‌های شهرداری تهران مبنی بر آماده‌سازی محل شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در زمان مقرر و بر طرف کردن نگرانی‌ها و دغدغه‌های ناشران، شورای سیاستگذاری با انتقال مکان نمایشگاه به شهر آفتاب موافقت کرد.

وی افزود: در حال حاضر نزدیک به ۵۵ هزار متر فضای مسقف در شهر آفتاب وجود دارد و شهرداری تهران قصد دارد با برنامه ریزی های خود نسبت به ایجاد نزدیک به ۷۰ هزار متر مربع فضای مسقف دیگر برای برپایی غرفه ها اقدام کند. همچنین شهرداری تهران تا زمان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران متروی شهر آفتاب را نیز راه اندازی خواهد کرد و اتوبوس هایی برای انتقال مخاطبان به شهر آفتاب تعبیه خواهد کرد.

خبر سخنگوی وزارت ارشاد درباره وتوی مصوبه افزایش تعرفه کاغذ

این خبر هم مربوط به نشست خبری سخنگوی وزارت ارشاد در هفته ای است که گذشت. سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از قطعی بودن وتوی مصوبه افزایش ۳ درصدی تعرفه واردات کاغذ از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هیئت دولت خبر داد.

حسین نوش آبادی در جریان بیست و سومین نشست خبری خود با اصحاب مطبوعات و در پاسخ به سوال خبرنگار مهر اعلام کرد و گفت: مخالفت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با پیشنهاد افزایش تعرفه واردات کاغذ از مدت‌ها پیش اعلام شده بود و با وجود تزئین این پیشنهاد از سوی بخش‌های دیگر مرتبط با حوزه کاغذ از جمله وزارت صنعت معدن و تجارت، ما دلایل متقن‌تر و منطقی تری برای مخالفت با این پیشنهاد داریم و معتقدیم این اتفاق نباید بیفتد.

وی تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اولاً تمام تلاش خود را خواهد کرد که این مصوبه به هیئت دولت نرسد و در صورت ارائه به هیئت دولت، قطعاً از سوی آقای جنتی وتو خواهد شد.

امضای تفاهمنامه وزارت ارشاد و بنیاد ملت

معاون فرهنگی ارشاد و بنیاد ملت با امضای یک تفاهمنامه همکاری با هدف تامین فضای کتابخوانی و حمایت از فعالیت‌های مردمی در ترویج کتابخوانی، اولین گام را برای تحقق ایده «ملت کتابخوان» برداشتند.

این رویداد مربوط به روز سه شنبه ۶ بهمن است و به موجب آن، تفاهم نامه همکاری بین معاونت امور فرهنگی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد ملت وابسته به بانک ملت بعد از ظهر سه شنبه در طی مراسمی در محل سرای اهل قلم به امضای سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسعود غلامپور راد مدیرعامل بنیاد ملت رسید.

توضیحات مختارپور درباره رشد حقوق کارکنان نهاد کتابخانه های عمومی

دبیرکل نهاد کتابخانه ها هم این هفته در یادداشتی اعلام کرد به هر ميزانی كه براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی حقوق دريافتی كاركنان دولت افزايش يابد، حقوق و دستمزد همكاران نهاد هم افزايش پیدا می کند.

علیرضا مختارپور در بیست و هشتمین یادداشت خود که روز شنبه ۳ بهمن در پورتال نهاد کتابخانه های عمومی کشور قرار گرفت، با اشاره به این موضوع آورده است: همانطور كه در سال گذشته بدون آن كه بودجه نهاد افزايش داشته باشد و حتی تا خرداد ۱۳۹۴ بدون اعمال ماده ۶۴ (مربوط به نيم درصد) نهاد با انضباط مالی و همت مشاوران و معاونان خود توانست بهبود قابل توجهی درحقوق و مزايای كتابداران نهادی، انجمنی، روستايی و خدماتی صورت دهد، از ماه‌ها پيش برنامه‌ريزی خاصی براي بهبود وضعيت در سال ۱۳۹۵ طراحی و مقدمات اجرايی و حتي منابع مالی آن پيش‌بينی شد كه بر اين اساس به شما كتابداران و همكاران اطمينان كامل مي‌دهم كه اولاً به هر ميزانی كه براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی حقوق دريافتی كاركنان دولت(به طور عموم) افزايش يابد به همان ميزان حقوق و دستمزد همكاران نهاد افزايش می يابد.

ثانياً تمامی مزايايی كه طبق قانون و بر اساس مصوبات داخلی نهاد قابل افزايش به ميزان دريافتی همكاران باشد پرداخت خواهد شد.

http://media.mehrnews.com/d/2015/08/27/3/1810595.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×