» اخبار ایران و جهان » ۲۲۰ تن به ظرفیت مواد اولیه هسته‌ای کشور اضافه شد
اخبار ایران و جهان

۲۲۰ تن به ظرفیت مواد اولیه هسته‌ای کشور اضافه شد

بهمن 8, 1394 006

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ایران در بعد ظرفیت‌سازی اورانیوم سرعت گرفته است گفت: مواد اولیه هسته ای از آغاز تا کنون در کشور ۵۵۰تن بود که ۲۲۰تن به ظرفیت مواد اولیه افزوده شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی که در نشست بررسی فرایند مذاکرات هسته‌ای در محل شورای راهبردی روابط خارجی سخن می‌گفت، به تشریح وضع فنی مذاکرات هسته‌ای و دستاوردهای کشور پس از این مذاکرات پرداخت و گفت: اصل مذاکرات این بود که مقام معظم رهبری فرموده بودند نباید به ساختار هسته‌ای کشور در مذاکرات لطمه وارد شود.

صالحی اکتشاف، استخراج، غنی سازی، رآکتورهای تحقیقاتی، تحقیق و توسعه را از عناصر اصلی شاکله صنعت هسته ای ذکر کرد و افزود: در این مذاکرات، به عناصر اصلی شاکله هسته ای کشور لطمه ای وارد نشد و ما نه تنها در این زمینه کند و متوقف نشدیم، بلکه در مواردی هم سرعت گرفتیم.

وی کل مواد اولیه هسته ای را در کشور از آغاز فعالیت هسته ای تا کنون ۵۵۰ تن اعلام کرد و گفت: ۲۲۰ تن به ظرفیت مواد اولیه کشور ما اضافه شده است که آژانس بین المللی انرژی اتمی در جریان آن هست و این امر یکی از مواردی است که ما در بعد ظرفیت‌سازی اورانیوم سرعت گرفتیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: در موضوع هسته ای موفق شدیم که آب سنگین ما بماند و تحقیق و توسعه، اکتشاف و استخراج هم صورت بگیرد؛ بنابراین نمی توانیم بگوییم که در موضوع هسته ای و در مذاکرات در صنعت هسته ای کند و متوقف شدیم.

وی اضافه کرد: بر اساس توافقاتی که در چارچوب برجام صورت گرفت، نه تنها عناصر عمده صنعت هسته‌ای که غنی سازی بود باقی ماند، بلکه ما اعتراف شورای امنیت سازمان ملل متحد را هم گرفتیم.

صالحی در ادامه سخنان خود در این نشست که تعدادی از صاحب نظران نیز حضور داشتند گفت: اعتقاد داریم غنی‌ سازی بر اساس مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی و ان‌ پی‌ تی، حق ایران است.

وی جلوگیری از غنی‌سازی و موضوع آب سنگین را از علل اصلی فشار طرف مقابل به ایران در روند مذاکرات اعلام کرد و افزود: آنها معتقد بودند که ما نباید وارد این دو عرصه می‌شدیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: ما در هر دو عرصه وارد شده بودیم و علت اینکه ما این دو مسیر را پیگیری کردیم این بود که مطمئن نبودیم که کدام مسیر ما را به تأمین سوخت هدایت می‌کند.

http://media.mehrnews.com/d/2015/11/15/3/1904681.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×