» عمومی » فرهنگی ادبی » تکنوازی در ایران جدی نیست/ فرصتی دیگر برای دیده شدن
فرهنگی ادبی

تکنوازی در ایران جدی نیست/ فرصتی دیگر برای دیده شدن

بهمن 4, 1394 0018

نشست رسانه‌ای پنجمین «شب ساز ایرانی» یکشنبه چهارم بهمن ماه با حضور دست‌اندرکاران این ویژه برنامه موسیقایی در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، فرشاد توکلی از موسسان ویژه برنامه «شب ساز ایرانی» در ابتدای این نشست خبری گفت: طرح برگزاری «شب ساز ایرانی» در سال ۹۲ طی یک همفکری که بین برخی از دوستان نوازنده انجام گرفت، کلید خورد. ما ضمن ارزیابی وضعیت موسیقی ایران به این نتیجه رسیدیم که تک‌نوازی در آموزش موسیقی دارای اهمیت بسیار زیادی است اما متاسفانه در شرایطی قرار دارد که فرصتی برای ارائه خود ندارد.

وی افزود: تغییرات جامعه مخاطبان موسیقی، تحولات موسیقی و شرایط فعلی موسیقی در کشور، شرایطی را فراهم کرده که اجرای تک‌نوازی سازهای ایرانی بسیار کمتر از حد تصور باشد به طوری که اغلب جمعیت موسیقی کشور عادت کرده تا در قالب ارائه کنسرت‌ها و آنسامبل‌های مختلف به تماشای آثار موسیقایی بنشیند. در واقع می‌توان گفت شرایطی ایجاد شده که دیگر تک‌نوازی به عنوان جنس ارزشمندی از هنر موسیقی، جایگاه خوبی ندارد و این بخش از موسیقی در معرض تهدید جدی قرار گرفته است. بنابراین ما آمدیم تا با برپایی ویژه برنامه «شب ساز ایرانی» فرصتی را فراهم کنیم که در آن اجراهای تک‌نوازی توسط هنرمندان مختلف بتواند این پدیده خاص را در قالب یک قاب نمایشی که ما آن را به دیوار نصب کردیم، ببینید. این در حالی است که ارائه طعم‌های متفاوت از تک‌نوازی در قالب سازهای مختلف ایرانی، یکی دیگر از اهدافی بود که ما در این فضا نسبت به انجام آن تلاش کردیم.

این نوازنده با تقدیر از بنیاد فرهنگی هنری رودکی در اختصاص مکان برگزاری «شب ساز ایرانی»، بیان کرد: بنیاد رودکی تا قبل از برگزاری این ویژه برنامه از بودن ما خبر نداشت ولی وقتی ما ساز و کارهای مختلف «شب ساز ایرانی» را برای آنها تعریف کردیم، با کمال خوشحالی تالار رودکی را به ما اختصاص دادند که این بخت و اقبال ما را نشان می‌دهد که توانسته‌ایم تالار رودکی را برای برگزاری این برنامه در دوره پنجم داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برگزاری «شب ساز جوان» که طی ماه‌های گذشته برگزار شد، توضیح داد: خوشبختانه فضا به گونه‌ای پیش رفت که ما توانستیم با «شب ساز ایرانی» موقعیت جدیدی را برای جوانان هنرمندی ایجاد کنیم که تا به امروز فرصت آن را نداشته‌اند. درواقع آنچه که ما در این برنامه‌ها به دنبال آن بودیم موضوعی بود که استادان قبلی موسیقی ایرانی تابحال به آن فکر نکرده بودند و این همان ایجاد موقعیت به جوانان هنرمندی بود که دوست دارند آثاری را در قالب تک‌نوازی به مخاطبان ارائه دهند.

امید شریفی یکی دیگر از برگزارکنندگان پنجمین «شب ساز ایرانی» گفت: هر کسی که به «شب ساز ایرانی» دعوت می‌شود باید چند فاکتور داشته باشد که نگاه اندیشمندانه به موسیقی، ایده موسیقایی و شناخت کامل از مواضع تک‌نوازی ساز ایرانی از جمله آنهاست. ما در این ویژه برنامه‌ها مشخصاً به موضوع تک‌نوازی پرداختیم. بنابراین موسیقی تلفیقی و فیوژن تحت هیچ شرایطی در فضای ما تعریف نشده است. اما آنچه که برای ما بیش از هر چیز دیگری مهم است، تعریف مرزهای موسیقی ایرانی است؛ اینکه موسیقی در عین هنری بودن و مشخص کردن مبانی آن، فضایی قابل دفاع از سوی هنرمند باشد.

نگار بوبان نوازنده عود نیز در این نشست خبری توضیح داد: آموزش در موسیقی ایرانی یکی از مهمترین اولویت‌هایی است که باید بیشتر از اینها به آن توجه کرد، چرا که به نظر من این مهم نیست که در قالب عنوان‌های بزرگ و پرطمطراق به کنسرت‌های مختلف توجه بیشتری کنیم. به اعتقاد من پر کردن این خلاء مربوط به کسانی است که موسیقی را جدی می‌گیرند و به کاربردهای مختلف آن غیر از مصرف‌گرایی توجه می‌کنند.

وی بیان کرد: در ایران بیشترین نوع مصرف موسیقی، موسیقی سرگرمی است که من با آن مخالفتی ندارم، اما آنچه نیازمند تفکر و تأمل بیشتری است، نگاه به موسیقی جدی و آموزشی است که می‌تواند در ارتقای سطح کیفیت موسیقی ایرانی به ما کمک کند. موضوعی که متاسفانه در مراوده با آنچه که به مخاطب اتفاق می‌افتد، بیشتر شبیه به یک نمایش است. بنابراین یکی از جایگاه‌های خوب در عرصه موسیقی جدی و اندیشمندانه، تک‌نوازی است که «شب ساز ایرانی» بهترین فرصت برای پیگیری این موضوع است. فضایی که آموزش موسیقی در آن تاثیر خوبی به جای گذاشته و می‌تواند در محتوای ارائه یک موسیقی خوب نیز به مخاطب کمک کند.

احمد رضاخواه نوازنده سنتور و عضو شورای برگزاری پنجمین شب ساز ایرانی نیز در بخش پایانی این نشست گفت: پنجمین «شب ساز ایرانی» ساعت ۲۰ روزهای هفتم و هشتم بهمن ماه با هنرمندی نگار بوبان عود، بهزاد رواقی تار، محمد عشقی سنتور، حمید خوانساری عود، زمان خیری نی و بنده به عنوان نوازنده سنتور در تالار رودکی برگزار می‌شود. ما در هر شب شش تک‌نوازی داریم که با در نظر گرفتن تفاوت‌هایی در شب بعد نیز اجرا خواهد شد.

http://media.mehrnews.com/d/2016/01/24/3/1977068.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×