» انتخاب دهم » مقاله: انتخابات شهرستان مبارکه و تنور داغ شایعه / آرمان فردا
انتخاب دهم - مطالب ویژه - یادداشت

مقاله: انتخابات شهرستان مبارکه و تنور داغ شایعه / آرمان فردا

بهمن 1, 1394 0130

شایعه چیست؟

ریشه شایعه (شیاع) است به معنای انتشار و پراکنده ساختن خبر های بی اساس که در میان مردم بر سر زبانها باشد. شایعه پیامی است که به صورت غیر رسمی (دهان به دهان) منتقل می شود و به موضوعی می پردازد که تحقیق در مورد درست بودن یا نادرست بودن آن مشکل است و خسارت های جبران ناپذیری وارد ساخته و در سرنوشت آنها تاثییر عمیق می گذارد.

مکتب انسان ساز اسلام شایعه را متضاد اخلاق و ایمان می داند.

هدف شایعه:

شایعه برای تحریک افکار عمومی استفاده می شود. شایعه شامل اطلاعاتی می شود که برای مردم اهمیت دارد. شایعه اگر تعصبات افراد را تایید کند یا نفرت هایشان را توجیه نماید بهتر و بیشتر می تواند گسترش یابد. شایعه جهت ایجاد عملیات روانی و تخریب می باشد.

بستر ایجاد شایعه:

بی خبری و ابهام مهمترین زمینه شکل گیری و پر و بال گرفتن شایعات است. فقدان خبر رسانی اصولی و پاسخ گویی مناسب باعث خلق و پیدایش شایعه می شود.

دلایل خلق شایعه:

شایعه افکار عمومی را برای مدتی مشوش و آرامش جامعه را بر هم می زند و شخصیت حقیقی و حقوقی فرد، افراد یا ملتی را تخریب می کند.

ویژگی های عاملان خلق و ترویج شایعه :

حس حقارت، حسادت، جلب توجه، فرافکنی، کینه و عداوت، ضعف در رقابت

فضای ایجاد شایعه:

موضوعات فرهنگی ، هنری، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به طور مثال در حوزه سیاست؛ شایعه در خصوص تایید یا رد صلاحیت نامزد های انتخاباتی/ در حوزه هنر؛ شایعه مرگ یا ممنوع تصویری یک هنرمند مشهور / در حوزه اقتصاد؛ قطع یکباره یارانه ها / در حوزه اجتماعی؛ شایعه ایجاد نا امنی در یک محله یا منطقه / در حوزه فرهنگ؛ لغو امتیاز نشریه الف یا ب.

گسترش شایعه در فضای مجازی:

در فضای مجازی (غیر واقعی) اشاعه شایعه (غیر واقعیت) بیشتر است. فضای مجازی بستر مناسبی برای خلق و بسط شایعه است. کاربران می پندارند که ردیابی نمی شوند و منبع شایعه ساز پنهان می ماند، به همین دلیل فضای مجازی به مکانی برای خلق و انتشار سریع شایعه تبدیل شده است. متاسفانه کاربران فضای مجازی برخورد آگاهانه با شایعه ندارند. فضای مجازی علاوه بر کاربرد های مثبت، نتایج منفی هم دارد، باید اخبار منتشره آن را راستی آزمایی کرد و از منابع معتبر و رسمی نسبت به صحت آن تحقیق نماییم.

شایعه انتخاباتی:

با توجه به نزدیک شدن انتخابات هفتم اسفندماه تنور شایعات در کشور داغ تر می شود و برخی از هواداران کاندیدا ها به جای آنکه سعی و تلاش خود را در جهت معرفی کاندیدای خود صرف نمایند در فکر تخریب و ایجاد شایعه برای دیگر کاندیدا ها هستند.

راه های مقابله با شایعه:

باید با اطلاع رسانی شفاف و سریع جلوی خلق و نشر شایعه را گرفت. اثرات سوء شایعه را می توان با کار سریع، شفاف سازی به موقع و درست و تشخیص نیاز مخاطبان و البته ارتقای آستانه تحمل خنثی کرد.

نتیجه:

نتیجه اینکه باور کردن حدس و گمان ها، قضاوت های بدون علم و دلیل و نقل شنیده های بی اساس یا همان شایعه گناه کبیره است. امیدوارم مردم با آگاهی و تدبیر جلوی خلق و گسترش شایعه را بگیرند.

چه خوب است که مردم عزیز شهرستان مبارکه تلاش خود را در جهت ترغیب حضور حد اکثری مردم و حمایت از کاندیدای اصلح انجام دهند و نتیجه را به روز رای گیری واگذار نمایند. بهتر است مردم با فرهنگ و با اصالت شهرستان مبارکه با وحدت و همدلی و بصیرت کاندیدای با تجربه مدیریت، با برنامه، خوش قول و مردم دار که در شان مردم بزرگ شهرستان مبارکه باشد را انتخاب نمایند تا نماینده منتخب با قدرت از حقوق مردم دفاع نماید. به فرمایش معمار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) ما مامور به وظیفه ایم نه حصول نتیجه.

آرمان فردا

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

تعداد دیدگاهها: 1

  1. بنده خدا

    دراین مقاله منظور یک کلاغ چهل کردن بعضی از شنیده هاست حال چه درست یا نادرست باشدکه همه چه مردم وچه بعضی ازنامزدهای انتخاباتی وعوامل آنها باید ازآن پرهیز کنندوسعی کنند انتخابات به شایستگی برگزار وفرد اصلح را انتخاب نمایند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×