» اخبار ایران و جهان » آخرین جزئیات از تائید و ردصلاحیت‌های انتخابات مجلس/ شورای نگهبان رکورد بیشترین تاییدصلاحیت‌ تاریخ ایران را زد
اخبار ایران و جهان

آخرین جزئیات از تائید و ردصلاحیت‌های انتخابات مجلس/ شورای نگهبان رکورد بیشترین تاییدصلاحیت‌ تاریخ ایران را زد

دی 28, 1394 0010

هیئت‌های نظارت شورای نگهبان با بررسی وضعیت صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس ۴۷۲۰ داوطلب را در حالی تائید صلاحیت کرده که این رقم نشانگر آن است که دوره دهم شاهد بیشترین تائید و احراز صلاحیت بوده است.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، هیئت‌های نظارت شورای نگهبان با بررسی وضعیت صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی، 4720 داوطلب را در حالی تائید صلاحیت کرده که این رقم نشانگر آن است که دوره دهم شاهد بیشترین تائید و احراز صلاحیت بوده، به طوری که چنین رقم بالایی در تائید صلاحیت‌ها هیچ‌گاه در تاریخ ایران سابقه نداشته است.

با توجه به تائید صلاحیت‌ها که تا این لحظه انجام شده، باید گفت که به طور میانگین برای هر کرسی نمایندگی مجلس 16 نفر رقابت می‌کنند.

با توجه به اعلام هیئت نظارت شورای نگهبان، تا این لحظه 3113 نفر به دلایل مختلف قانونی ردصلاحیت و 1528 نفر عدم احراز صلاحیت شده‌اند که به گفته منابع خبری مطلع و نزدیک به شورای نگهبان در صورت احراز صلاحیت آنها در مرحله بررسی شکایات، احراز صلاحیت‌‌شان اعلام خواهد شد، لذا داوطلبانی که از سوی هیئت نظارت رد یا عدم احراز صلاحیت شده‌اند تا 3 روز فرصت شکایت دارند.

مهمترین تفاوت انتخابات اسفند 94 با دوره‌های قبلی انتخابات مجلس از این جهت است که در انتخابات دوره دهم بیش از 10 برابر برخی دوره‌های دیگر(دوره دوم 1590 نفر یا دوره چهارم 1276 نفر) ثبت‌نام کرده بودند و حتی دوره دهم با 12 هزار و 123 داوطلب از مجموع چهار دوره دیگر انتخابات با 8 هزار و 608 ثبت‌نام، به مراتب بیشتر است.

لذا اگر مجموع ثبت‌نامی‌ها 4 دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را از مجموع داوطلبانی که تنها برای انتخابات مجلس دهم ثبت‌نام کرده‌‌ند، کسر کنیم 3 هزار و 515 داوطلب دیگر باقی می‌ماند.

برخی فعالان برجسته حقوقی در همین زمینه به خبرگزاری تسنیم، گفتند: وقتی تعداد داوطلبان یک دوره انتخابات ده برابر یک دوره دیگر می‌شود، طبیعی است که تعداد عدم احراز صلاحیت‌ها و احراز صلاحیت شده‌ها هم افزایش می یابد، اما جریان ضدانقلاب با بزرگنمایی تنها به تعداد عدم احراز صلاحیت‌ها تکیه می‌‌کند و هیچ اشاره‌ای به افزایش 62 درصدی تعداد داوطلبان نمی‌کنند.

تعداد ثبت‌نام‌ داوطلبان در 9 دوره گذشته به شرح زیر است:

اولین دوره انتخابات مجلس: 3 هزار و 748 نفر

دومین دوره انتخابات مجلس: هزار و 590 نفر

سومین دوره انتخابات مجلس: هزار و 994 نفر

چهارمین دوره انتخابات مجلس: هزار و 276 نفر

پنجمین دوره انتخابات مجلس: 5 هزار و 361

ششمین دوره انتخابات مجلس: 6 هزار و 852

هفتمین دوره انتخابات مجلس: 8هزار و 167 نفر

هشتمین دوره انتخابات مجلس: 7 هزار و 595 نفر

نهمین دوره انتخابات مجلس: 5 هزار و 382

دهمین دوره انتخابات مجلس: 12 و 123 نفر

براساس این گزارش، پیشتر برخی کارشناسان و تحلیل‌گران گفته بودند که ثبت‌نام‌های فله‌ای برنامه و مقدمه‌ای برای تخریب شورای نگهبان و هجمه به این نهاد است.

 

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×