» اخبار ایران و جهان » وکیل زنجانی: تا موکلم از فهرست تحریم خارج نشود امکان پرداخت بدهی نفت نیست
اخبار ایران و جهان

وکیل زنجانی: تا موکلم از فهرست تحریم خارج نشود امکان پرداخت بدهی نفت نیست

دی 28, 1394 0012

در حالی که وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرده به رغم خروج ۴۰۰ شرکت و فرد ایرانی از لیست تحریم‌ها، کماکان ۲۰۰ نفر دیگر در لیست سیاه باقی خواهند ماند؛ وکیل بابک زنجانی می‌گوید تا زمانی که موکلش از لیست تحریم خارج نشود امکان پرداخت بدهی نفت وجود ندارد.

رسول کوهپایه‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی خبرگزاری تسنیم، درباره جلسه‌ای که به تازگی با حضور زنجانی، وکلای شرکت و نمایندگان بانک مرکزی در شعبه 15 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد اظهار کرد: جلسه اخیر از این حیث بسیار مهم بود که دادگاه قصد داشت در ارتباط با اتفاقات به وقوع پیوسته در یک ماه اخیر به جمع بندی برسد و در همین راستا، موکلم در ابتدای جلسه یک گزارش کامل روز به روز از کارهایی که برای پرداخت بدهی انجام داده ارائه کرد.

وکیل مدافع بابک زنجانی افزود: موکلم افزون بر 20 روز پیش، فهرستی مشتمل بر 17 بانک را ارائه کرد تا بانک مرکزی بررسی و اعلام کند برای تبادلات بانکی و صدور ضمانت‌نامه، با کدام یک از بانک‌های موجود در این فهرست راحتر است اما تا کنون بانک مرکزی به نامه 20 روز پیش موکلم، پاسخ رسمی ارائه نکرده است.

کوهپایه‌زاده اضافه کرد: البته در آن جلسه، کارشناسان بانک مرکزی به طور شفاهی مدعی شدند که بانک مرکزی نتوانسته صلاحیت مالی و اعتباری این بانک‌ها را احراز کند در حالی که خیلی زودتر از این‌ها می‌توانستند این موضوع را اعلام کنند. در پاسخ به این اظهارنظر کارشناسان بانک مرکزی باید گفت که به طور قطع در شرایط تحریم، نمی‌توان توقع داشت بانک‌های تراز اول و مطرح بین‌المللی با ما همکاری کنند. ضمن اینکه قرار نبود مبلغ ضمانت‌نامه فقط از سوی یک بانک صادر شود بلکه می‌شد این مبلغ را بین چند بانک تقسیم و بدهی را پرداخت کرد.

وکیل مدافع بابک زنجانی افزود: موکلم برای پرداخت بدهی، براتی را به شرکت نفت داده بود که ابتدا دوستان نفت مدعی شدند، جعلی است اما پس از انجام بررسی‌ها، مشخص شد جعلی نیست. بعد از آن دوستان نفت ادعا کردند که آیا نهادهای خارجی این مبلغ را سر موعد پرداخت می‌کنند یا خیر؟. در همین راستا، زنجانی طی مدت گذشته توانست شرکت‌های معتبر بیمه بین‌المللی را رسماً و کتباً به شرکت نفت معرفی کند که هر کدام از این شرکت‌ها می‌توانستند این برات را بیمه و تضمین کنند اما باز هم دوستان نسبت به این شرکت‌های بیمه و اعلام اسامی، اساسا هیچ پاسخی ندادند.

کوهپایه‌زاده ادامه داد: علاوه بر این مسائل، زنجانی برای تسویه بدهی به وکلای شرکت نفت پیشنهاد داد که شما شمش آلومینیوم از تاجیکستان تهیه کنید و من از محل پول‌ها و اعتباراتی که در تاجیکستان دارم، پولش را می‌دهم. جالب اینکه وکیل شرکت نفت گفت ما پول نقد می‌خواهیم در حالی که دوستان شرکت نفت همواره می‌گویند این پول مربوط به بیت‌المال است و به خزانه می‌رود. یکی از کارهای دولت، انجام امور عمرانی و زیربنایی است و شمش آلومینیوم نیز بعد از فولاد بیشترین مصرف را دارد و دولت هم به آن نیاز دارد.

وی توضیح داد: در پیشنهاد بعدی قرار شد به طور مشخص بانک مرکزی شماره حساب یک بانک در یکی از کشورها را تعیین و به دادگاه و زنجانی اعلام کند و بعد شرکت  HK به بانک مالزی دستور پرداخت بدهد و سپس آن بدهی پرداخت شود.

وکیل مدافع بابک زنجانی افزود: ماحصل این داستان آن بود که اولا دادگاه متوجه شد اراده واقعی و جدی زنجانی برای پراخت بدهی وجود دارد. ضمن اینکه ما راجع به بدهکاری صحبت می‌کنیم که در بازداشت و تحریم است و اگر منصفانه نظر بدهیم راهکارهای عملی خوبی ارائه شده بود اما با اتلاف وقت و درگیر کردن موضوع در بروکراسی اداری مواجه شدیم.

کوهپایه‌زاده در پاسخ به این سئوال که زنجانی پس از رفع تحریم خود این بدهی را پرداخت می‌کند یا پس از رفع تحریم از بانک مرکزی و شرکت نفت، گفت: به طور قطع باید هر دو مورد اتفاق بیفتد. تا زمانی که زنجانی، بانک‌ها و موسسات وابسته به وی رفع تحریم نشود قطعاً پرداخت بدهی عملیاتی نیست و به طریق اولی بانک مرکزی و شرکت نفت نیز باید از لیست تحریم‌ها خارج شوند.

وکیل مدافع بابک زنجانی تاکید کرد: کارشناسان بانک مرکزی اعلام کردند که طی چند روز باقی مانده تا پایان مهلت یک ماهه امکان اعلام شماره حساب وجود ندارد و به همین خاطر  شاید درخواست استمهال دیگری را به دادگاه تقدیم کنیم.

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×