» 1مبارکه » اخبار شهرستان مبارکه » جواد سلطاني: كمبود فضاهاي تفريحي ورفاهي برخي از مشكلات سالمندان است
اخبار شهرستان مبارکه

جواد سلطاني: كمبود فضاهاي تفريحي ورفاهي برخي از مشكلات سالمندان است

دی 27, 1394 008

سلطاني معاون فرماندار با بيان اينكه نزديك به ۶۴/۸ درصدجمعيت شهرستان مباركه را سالمندان تشكيل مي دهند گفت:اگر خانواده ها با فرهنگ سالمندي آشنا واز سالمندان حمايت لازم را داشته باشند وبراي تغذيه سالم استفاده نمايند قطعا دوره سالمندي به سلامت طي مي شود.

وي به برخي از مشكلات سالمندان در سطح شهرستان اشاره كرد وافزود:نداشتن فضاهاي تفريحي ورفاهي برخي از اين مشكلات اين قشر از جامعه است كه لازم است مسئولان شهرستان براي برطرف كردن آن برنامه ريزي نمايند.

سلطاني با بيان اينكه، تكريم سالمندان ولزوم ارائه خدمت به اين قشر بايد در الويت قرار گيرد گفت: تعامل بين ادارات بايد در راستاي خدمت باشد وبهترين  راهكار، ارتقاء سطح سلامت سالمندان است.
 وي همچنين به اهميت ارائه مراقبت هاي سالمندي به منظور شناسايي و كاهش بار معلوليت در سالمندان نيز اشاره كرد واضافه كرد: تمام نياز سالمندان، نيازهاي مالي و مادي نيست بلكه تكريم و ارج نهادن به جايگاه بزرگترها و سالمندان يكي از مهمترين موارد مورد توجه در جامعه است.

وي با بيان اينكه در پي رشد و صنعتي شدن جوامع و دور شدن از باورهاي سنتي، ملي و ديني، عده اي از مردم مراقبت از سالمندان را به نهادهاي دولتي و مراقبتي مي سپارند، افزود: لازم است با تكيه بر باورهاي ملي و ديني و فرهنگسازي در راستاي حفظ و ارتقاي جايگاه، حرمت و تكريم سالمندان اقدامات لازم انجام گيرد.

سلطاني در ادامه با بيان اينكه آنچه بايد مد نظر قرار گيرد اين است كه براي سالمندان و بازنشستگان برنامه خاصي در نظر گرفته نشده ولازم است هر اداره اي براي بازنشستگان خود نيز برنامه ريزي كرده و از توان و تجارب آنها بخصوص به عنوان مشاور بهره گيرد.

سلطاني گفت: باورهاي غلط، كمبود قوانين و عدم توجه به ساماندهي سالمندان از جمله چالشهاي موجود در بحث رسيدگي به مشكلات سالمندان است كه ضروري است هر چه سريعتر زمينه رفع آنها فراهم شود.

وي در ادامه به برنامه هاي در دست اجرا اشاره كرد و گفت: تدوين قانون جامع حمايت از حقوق سالمندان، طراحي و تهيه بانك جامع اطلاعاتي سالمندان، برگزاري منظم جلسات كارگروههاي تخصصي و طرح ايجاد شهر دوستدار سالمند از جمله اين برنامه ها است.

وي در پايان به بيان عمده مشكلات سالمندان شهرستان پرداخت و گفت: افزايش شكاف بين دو نسل به دليل علاقه نسل جديد به زندگي مستقل و مشكلات آپارتماني و استيجاري، در زنان سالمند، بالابودن نرخ بيسوادي بين سالمندان و عدم توجه به مسائل بهداشتي و كيفيت زندگي، پايين بودن بيمه تكميلي سالمندان و بالا بودن هزينه هاي نگهداري و درماني براي خانواده ها، نبود مراكز درماني و متخصص طب سالمندي در شهرستان و نبود مراكز نگهداري موقت سالمندان از جمله اين مشكلات است  كه اميدواريم هرچه سريعتر با تعامل همه دستگاه هاي شهرستان مرتفع گردد.

به این نوشته امتیاز بدهید!

میلاد زارع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×