» اخبار ایران و جهان » برنامه موشکی ایران هیچ ارتباطی با برجام ندارد/ درک نادرست غرب
اخبار ایران و جهان

برنامه موشکی ایران هیچ ارتباطی با برجام ندارد/ درک نادرست غرب

دی 21, 1394 0011

رئیس پیشین تحلیل عملیات سیا با اشاره به واکنش‌های کشورهای غربی در خصوص آزمایش موشکی ایران، گفت: برداشت مردم و رهبران سیاسی غرب در مورد فعالیت موشکی ایران نادرست است.

به گزارش خبرنگار مهر، اقدام ایران در آزمایش کردن موشک جدید عاملی شده تا تندروهای حاضر در کشورهای غربی و همچنین رقیبان منطقه ای ایران پروژه ایران هراسی خود را دوباره به راه بیاندازند و تلاش کنند تا بدین ترتیب کشورهای غربی اقدامات تنبیهی جدیدی را علیه تهران به اجرا بگذارند.

از سوی دیگر برخی نگران آن هستند که بزرگنمایی افراطیون غربی در مورد تهدیدهای ناشی از برنامه موشکی ایران بر اجرای برجام تأثیر بگذارد. در همین رابطه برای تحلیل بهتر این جریان با پروفسور «پل پیلار» به گفتگو نشستیم. پیلار از اساتید دانشگاه «جرج تاون» بوده و در گذشته کارشناس و رئیس سابق بخش تحلیل عملیات سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بود. متن این گفتگو به شرح زیر است:

*چرا برخی کشورها سعی در محدود کردن برنامه موشکی ایران دارند؟

رقیبان منطقه ای ایران تمایل دارند تا به همان دلایلی که می خواهند هرگونه توانایی نظامی ایران را محدود کنند برنامه موشکی این کشور را نیز محدود کنند. آنها همچنین می خواهند که در تقابل های نظامی احتمالی، ایران هیچگونه مزیت نظامی نداشته باشد. استدلال می شود که بسیاری از افرادی که در فواصل دور از ایران و در غرب زندگی می کنند از این امر هراس دارند که روزی موشک های دوربرد ایران علیه کشورهای آنها به کار گرفته شوند. آنها بویژه نگران این امر هستند که در صورت از بین رفتن توافق هسته ای اخیر (برجام) ایران دست به استفاده از تسلیحات نامتعارف و بویژه هسته ای بزند. این هراس و بیم ها ممکن است با تحولات واقعی که در برنامه موشکی ایران رخ می دهد تناسب نداشته باشند و همچنین این هراس و بیم ها یک جمع بندی مناسب با آنچه که به موجب برجام بدست آمده نیست اما با این وجود به این ترس ها توسط برخی ار رهبران سیاسی دامن زده می شود و بسیاری از مردم نیز احساس ترس می کنند. نکته پایانی آنکه برخی از رهبران سیاسی که با توافق هسته ای موافق نبودند مخالفت با فعالیت موشکی ایران را راهی برای زمین‌گیر کردن برجام می دانند.

* آیا بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) محدود کردن برنامه موشکی ایران قانونی است؟

در برجام به صراحت در مورد برنامه موشکی ایران سخنی گفته نشده است. این توافق فعالیت موشکی ایران را محدود نکرده و البته مانع این نیز نمی شود که تلاش های بین المللی جداگانه ای برای محدود کردن برنامه موشکی ایران انجام نشود.

* برخی استدلال می کنند که آزمایش موشک میان برد از سوی ایران نقض قطعنامه 1929 بوده است. نظر شما چیست؟

این قطعنامه در خصوص برنامه موشکی ایران ملاحظاتی دارد. هرچند که این قطعنامه به موجب اجرای برجام خیلی زود تغییر می کند و قطعنامه جدید زبان نرمتری در خصوص فعالیت موشکی ایران داشته و با نرمی خواستار محدود شدن آن است.

* به نظر شما آیا تنش های میان عربستان و ایران بر اجرای برجام تأثیر می گذارد؟

عربستان عضوی از توافق هسته ای ایران نیست و تنش های میان ریاض و تهران بصورت مستقیم بر اجرای برجام تاثیری نخواهد داشت. هر چند که ممکن است تاثیرات جانبی داشته باشد زیرا این تنش ها موجب تحریک تندروها در غرب شده و ممکن است آنها اقدامی کنند که از دید رهبران ایران نقض برجام برشمرده شود.

چنین اقداماتی می تواند شامل اعمال تحریم های جدید علیه ایران و یا هر اقدامی شبیه این باشد و یا بتوان آن را به عنوان نقض برجام تفسیر کرد. البته حضور ایران در این تنش ها و همچنین تحولات خاورمیانه می تواند موجب تحریک بیشتر افراطیون غربی برای اعمال تحریم ها شود.

http://media.mehrnews.com/d/2014/11/23/3/708542.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×