» اخبار ایران و جهان » اخبار ورزشی » ورزشکارانی که از مرگ نجات پیدا کردند
اخبار ورزشی

ورزشکارانی که از مرگ نجات پیدا کردند

دی 19, 1394 0016

ورزش قهرمانی با حادثه عجین است، گاهی این اتفاقات باعث پایان عمر ورزشی فرد می‌شود و گاهی باعث مرگش اما در این سال‌ها ورزشکاران بوده‌اند که از حوادثی وحشتناک جان سالم بدر برده‌اند.

مجله مهر – امیر محب ملکی: «حادثه خبر نمی‌کند» این جمله را بارهای شنیده‌ایم؛ شاید در مورد آن فکر کرده‌ایم و شاید به راحتی از کنار آن عبور کرده‌ایم اما هرکسی در زندگی خود اتفاق‌های غیر منتظره کم یا زیادی را تجربه کرده است.

در این بین ورزشکاران، در میان شادی‌های پیروزی و غم‌های شکست، با اتفاق‌های روبرو می‌شود که در مدت زمانی مشخص و یا برای همیشه آنها را از دنیای حرفه‌ای و قهرمانی دور می‌کند. مصدومیت و یا حوادث غیر منتظره، این اتفاق‌ها را شامل می‌شود.

البته برخی از این حوادث ورزشکاران را تا پای مرگ می‌کشاند اما آنها به شکل معجزه‌آسیایی به زندگی برمی‌گردند؛ هرچند برخی دیگر نمی‌توانند به دنیای حرفه‌ای باز گردند و برخی دیگر زودتر از نظر پزشکان در رقابتهای ورزشی شرکت می‌کنند. در زیر به اتفاق‌های معروفی که برای چهره‌های مطرح ورزشی مطرح دنیا رخ داده، اشاره می‌کنیم:

میشائبل شوماخر

پر افتخارترین راننده فرمول یک جهان با ۹۱ عنوان قهرمانی، روز یکشنبه ۲۹ دسامبر سال ۲۰۱۳ در حال اسکی با پسرش در کوه‌های آلپ بود که دچار سانحه شد، سرش به صخره اصابت کرد و به کما رفت. پس از مراقبت‌های ویژه‌ای که از این ورزشکار مشهور صورت گرفت، در ژوئن سال ۲۰۱۴ از کما خارج شد اما دوران توانبخشی طولانی خود را در خانه پیگیری می‌کند. شوماخر هرچند قادر به صحبت کردن است اما خانواده‌اش اعلام کردند ادامه درمانش دور از چشم عموم انجام می‌شود و با دنیای بیرونی ارتباطی نخواهد داشت.

ریچارد ویرنکوئه

در دهمین روز از ماه اگوست سال ۲۰۰۶ و در حاشیه‌های رقابتهای دوچرخه‌سواری که در رشته کوه آلپ برگزار شد، این ورزشکار مراکشی با دوچرخه‌ خود حرکات عجیبی انجام می‌دهد که باعث افتادن و برخورد شدید سرش به زمین می‌شود. ویرنکوئه به خاطر این برخورد دچار آسیب‌های جدی در جمجمه و صورتش شده و بعد از عمل طولانی و زدن ۳۲ بخیه به سرش، از مرگ نجات پیدا می‌کند. او در گفتگو با روزنامه «لو» پاریس می‌گوید «تقریبا زندگی‌ام را از دست داده بودم».

ایان تورپ

این شناگر استرالیایی یکی از چهره‌های مطرح ورزشی دنیاست که از حادثه انفجار برج‌های دوقلو نیویورک نجات یافت. وی که در روز ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ برای بازدید از برج‌های دوقلو دعوت شده بود، در نزدیک‌های این محل یادش می‌افتد که دوربینش را در هتل جاگذاشته است. «ایان» وقتی به محل اقامت خود در نیویورک باز می‌گردد، متوجه انفجار این دو برج از طریق تلویزیون می‌شود و خود را فردی خوش شانس می‌داند که در محل حادثه حضور نداشت.

لوک آلفند

اسکی‌باز بازنشسته فرانسوی به خاطر علاقمندی به سرعت و هیجان، در مسابقات پاریس – داکار شرکت کرد. در ۲۸ ژوئن ۲۰۰۹ با موتورسیکلت تصادف سختی می‌کند، روی گردنش به زمین افتاده آسیب جدی می‌بیند؛ هرچند سریعا به بیمارستان منتقل شده و از مرگ نجات پیدا می‌کند. «لوک» این اتفاق را اینگونه تشریح کرد: «بعد از تصادف، هیچ احساسی در قسمت بالای بدنم نداشتم و به مرگ بسیار نزدیک بودم اما بعد از آن لحظات بسیار تلخ، به زندگی برگشتم.»

رونالدو

بازی فینال جام جهانی ۱۹۹۸ بین دو تیم فرانسه و برزیل یک روز فراموش نشدنی در دنیای فوتبال است. در جریان برگزاری آن مسابقه گفته می‌شد رونالدو ستاره فوتبال جهان با کشیدگی عضله روبرو شده اما در سال ۲۰۱۲ پزشک وقت تیم برزیل، این مساله را به چالش کشید و اتفاق واقعی را افشا کرد. او گفت: «برای آن بازی مهم، قلب رونالدو برای دقایق از حرکت می‌ایستد اما تلاش پزشکان باعث بازگشتش به زندگی می‌شود». شاید به همین دلیل بود که این ستاره بزرگ فوتبال در فینال جام جهانی فرانسه نتوانست انتظارات را برآورده کند.

لوران یالابرت

این چهره معروف در ورزش فرانسه در سال ۲۰۱۳ و زمانی که بصورت تفریحی در حال دوچرخه‌سواری بود، با یک ماشین تصادف می‌کند که راننده پیر آن دچار حمله قلبی شده بود. او دقایقی زیر ماشین می‌ماند اما نجات پیدا می‌کند، هرچند از ناحیه دست و کمر دچار شکستگی می‌شود. البته فشار روحی که از این تصادف به لوران وارد می‌شود، از صدمات تصادف بیشتر بود. او یک مرتبه هم در جولای ۹۴ و در نخستین مرحله از توردوفرانس دچار مصدومیتی شد که همه را نگران کرد.

بابی چارلتون

سیاه‌ترین روز تاریخ تیم فوتبال منچستریونایتد در ششم فوریه سال ۱۹۸۵ رقم خورد. پس از بازی مقابل ستاره سرخ بلگراد، هواپیمای حامل بازیکنان این تیم انگلیسی دقایقی بعد از برخاستن، در شهر مونیخ آلمان سقوط کرد. ۲۰ نفر از ۴۴ سرنشین هواپیما، جان باختند اما بقیه سرنشینان که به شدت آسیب دیده و بیهوش شده بودند، به یکی از بیمارستان‌های شهر مونیخ منتقل شدند که سه نفر نیز در بیمارستان جان باختند. در این بین بابی چارلتون یکی از بازماندگان این حادثه بود که توانست با تلاش مدیران باشگاه، از انحلال منچستریونایتد جلوگیری کند.

آلبرتو کونتادور

دوچرخه‌سوار مشهور اسپانیایی که در سال ۲۰۱۲ به خاطر استفاده از مواد نیروزا به مدت ۲ سال محروم شد، در جریان تور آستوریاس سال ۲۰۰۴، تعادلش را از دست داد و به زمین افتاد، صحنه‌ای که همگان را نگران کرد. البته او پس از این مصدومیت تلخ، بلافاصله راهی بیمارستان شد و به کما رفت. درحالیکه پزشکان و ورزش‌دوستان نگران وضعیت این دوچرخه‌سوار بودند، بعد از ۳ هفته و به شکلی معجزه آسا از کما خارج شد و بعد از ۷ ماه دوباره به ورزش حرفه‌ای بازگشت.

نیکلاس اندرس لائودا

یکی دیگر از چهره‌های مشهور مسابقات فرمول یک جهان است که سه مرتبه قهرمانی جهان را در کارنامه دارد. در اواسط تابستان سال ۱۹۷۶ در جایزه بزرگ آلمان، خودروی فراری‌اش در پیست نوربرگرینگ، به دلیل نقص فنی از مسیر منحرف شده و به طرز وحشتناکی در شعله‌های آتش می‌سوزد. درحالیکه همه نگران وضعیت این ورزشکار بودند، بر اثر این آتش سوزی تنها گوش چپ، مژه‌ها و موهایش سوخته و دچار مشکلات ریوی می‌شود. شش هفته پس از این حادثه اما لائودا در گرندپری ایتالیا حضور یافت و در کمال حیرت تماشاچیان و دیگر تیم‌ها، در مقام دوم قرار گرفت.

پاتریس مومبا

هافبک ۲۳ ساله تیم بولتون در جریان بازی با تاتنهام در جام حذفی انگلستان دچار ایست قلبی شد. این بازیکن ۷۸ دقیقه عملا در حالت مرگ قرار داشت ولی در نهایت زنده ماند. او ۴۰ روز در بیمارستان بستری شد و بعد از پشت سر گذاشتن دوران نقاهت، برای مدتی کوتاه به میادین فوتبال برگشت اما سرانجام به توصیه پزشکان، با دنیای فوتبال خداحافظی کرد. او این واقعه را اینچنین تشریح کرد: «چیزی شبیه رویا بود و احساس كردم در آسمان معلق هستم. می‌توانستم بازیكنان تاتنهام را ببینم كه اطرافم می‌دوند اما دو ضربه محكم احساس كردم. همه‌اش همین بود. سیاهی و دیگر هیچ. من مرده بودم.»

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×