» اخبار ایران و جهان » صدای پای فاجعه می‌آید
اخبار ایران و جهان

صدای پای فاجعه می‌آید

دی 17, 1394 008

یک رسانه عرب زبان با اشاره به نتایج فاجعه بار دخالت سابق ناتو در پنج سال قبل، از آماده شدن غربی ها برای دخالت دوباره در این کشور شمال آفریقا و هرج و مرج و مصیبتی که در راه است پرده برداشت.

به گزارش خبرگزاری مهر، پایگاه رای الیوم در مطلبی با اشاره به اوضاع لیبی نوشته است: پس از ۵ سال از دخالت نظامی ناتو و براندازی رژیم معمر قذافی، باید لیبی کشورش دموکراتیک و با ثبات که مردمان آن در رفاه فوق العاده به سر می بردند، می بود.مردم لیبی از طاغوت رها شدند و نفت و گاز زیادی دارند اما چه شد که اوضاع این گونه نشد و ثبات از این کشور رخت بر بست و شبه نظامیان برای تسلط بر کشور در ستیز هستند و هرج و مرج خونین در هر نقطه آن وجود دارد؟

این رسانه می نویسد: در ۱۷دسامبر گذشته طرف های درگیر در لیبی در شهر «الصخیرات» مغرب توافقی درباره تشکیل دولت ملی به ریاست فایز السراج برگزار کردند اما ساعاتی نگذشت که این توافق از بین رفت و این در نتیجه اعتراض دو دولت و دو پارلمانی که با یکدیگر در جنگ هستند، بود.

رای الیوم می افزاید: زمانی که ما در هنگام دخالت ناتو به این دخالت اعتراض کردیم برخی بر ما خرده گرفتند و معتقد بودند که ناتو داروی شفا بخش برای مردم لیبی می آورد و از همه مصائب آنها را نجات می دهد.

تحرکات داعش در لیبی که از امارت سرت شروع شد، اخیرا به تسلط بر بن جواد و هجوم به هلال نفتی و بنادر السدره و راس لانوف منتهی شده است.این گواه وضعیت لیبی و حرکت سریع آن به سمت و سویی است که عراق و سوریه دیگری و چه بسا بدتر از آن را به وجود آورد.

این رسانه می نویسد: ناتو آماده بازگشت به لیبی برای غلبه بر این خطر جدید که منافع نفتی و امنیتی را تهدید می کند، است.مایکل فالون وزیر دفاع انگلیس چند روز قبل اعلام کرد که نیروهای اروپایی و آمریکایی که تعداد آنها بالغ بر ده هزار نفر می شود از جمله هزار سرباز انگلیسی آماده دخالت نظامی در لیبی برای مقابله با داعش و ممانعت از تسلط آن بر چاه های نفتی هستند.

رای الیوم بیان کرد: مسئولان آمریکایی تاکید کرده اند که کماندوهای آمریکایی و انگلیسی به لیبی رسیده اند تا اوضاع را ارزیابی کنند و تاکتیک های نظامی لازم را اتخاذ کنند.دخالت ناتو در ۵ سال قبل به بی ثباتی و هرج و مرج در لیبیی منجر شد و فکر نمی کنیم که دخالت جدید نتیجه ای بهتر از دخالت قبلی داشته باشد.این دخالت به داعش کمک می کند.

این رسانه در پایان می نویسد: مردم لیبی هم اکنون در آستانه دخالت جدید ناتو قرار گرفته اند، دخالتی که جان تعداد دیگری از مردم لیبی را خواهد گرفت و بحران این کشور را طولانی تر می کند بحرانی که چه بسا دهه ها ادامه یابد.دردناک این است که برخی برای این دخالت کف می زنند و عجله می کنند بدون اینکه به تبعات و فجایع دخالت اول ناتو توجه داشته باشند.

http://media.mehrnews.com/d/2016/01/07/4/1962307.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×