» اخبار ایران و جهان » ایران حق همسایگی را به بهترین شکل ادا کرده است
اخبار ایران و جهان

ایران حق همسایگی را به بهترین شکل ادا کرده است

دی 17, 1394 008

چابهار-رئیس اجرائی دولت وحدت ملی افغانستان گفت ایران در پیشبرد اهداف اقتصادی و اجتماعی این کشور نقش موثری داشته و همواره یاور کابل بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالله عبدالله چهارشنبه شب در نشست فعالان اقتصادی افغانستان در چابهار اظهار داشت: بندر چابهار نه تنها برای افغانستان و ایران، بلکه به سایر کشورهای منطقه نیز مهم و با ارزش است. عبدالله تاکید کرد: در این سفر افقی تازه در نگاهم برای توسعه افغانستان با استفاده از این ظرفیت ایجاد شد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران برای توسعه زیرساخت ها در چابهار تلاش های زیادی را انجام داده که اکنون وقت آن رسیده افغانستان با برنامه ریزی کاربردی از این ظرفیت برای بهره گیری در ترانزیت کالا و تامین نیازهای خود بهره بگیرد

رئیس اجرائی دولت افغانستان بیان کرد: بندر چابهار از تمام بنادر دیگر برای وصل کردن افغانستان به دریا نزدیک تر و کم هزینه تر می باشد و راه را برای مرادوات اقتصادی با طرف هندی را نیز تسهیل تر می کند.

وی افزود: دیدگاه افغانستان برای ایجاد پل میان جنوب آسیا و خلیج فارس علاوه بر توسعه اقتصادی، پیام آور دوستی های سیاسی در حسن همجواری کشورهای منطقه است و بدانید روز به روز برای تقویت این نگاه تلاش خواهیم کرد.

عبدالله تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران طی سه دهه اخیر همواره سیاست های حمایتی را نسبت به کشور و مردم افغانستان داشته و حق همسایگی را به بهترین شکل ادا کرده است.

وی افزود: فضای ایجاد شده در دو سال گذشته در بندر چابهار باعث افزایش علاقه‌مندی تاجران افغانی از فرصت‌های روبه رشد منطقه و به ویژه فرامنطقه‌ای است که هزینه های تجارت را برای آنان کاهش داده است، پس باید از موقعیت راهبردی این بندر به بهترین شکل بهره برد.

۱۱۰ شرکت توسط تجار و سرمایه گذاران افغان در چابهار ثبت شده است

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار نیز در این نشست اظهار داشت: تاکنون ۱۱۰ شرکت توسط تجار و سرمایه گذاران افغانستان در منطقه آزاد چابهار به ثبت رسیده است و ۴۳۲ نفر از فعالان اقتصادی این کشور و خانواده آنان در این منطقه سکونت دارند.

حامد علی مبارکی افزود: افغانستان با توسعه همکاری های تجاری، اقتصادی و فرهنگی می تواند به رشد و توسعه برسد و چابهار نقش مهمی را برای توسعه این کشور محصور در خشکی ایفا خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه بندر چابهار فرصت مناسبی برای کشور افغانستان به جهت دسترسی ایمن و سریع به آبهای آزاد است، افزود: این دسترسی می تواند از طریق راه زمینی چابهار- میلک – زرنج اتفاق بیفتد و توسعه را برای افغانستان در پی داشته باشد.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار تاکید کرد: برای سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار هر مشوقی که به یک سرمایه‌گذار ایرانی ارائه می‌شود، به سرمایه‌گذار خارجی هم داده خواهد شد.

وی با بیان اینکه ما در گذشته دو پروتکل را با وزارت صنایع افغانستان داشته‌ایم که بر اساس آن ۵۰ هکتار زمین در اختیار آنها قرار داده‌ایم، اضافه کرد: آمادگی پذیرش سرمایه‌گذاران خارجی را داریم، در این استان حتی حاضریم به سرمایه‌گذاران خارجی زمین نیز واگذار کنیم.

مبارکی منطقه آزاد چابهار را بازوی توسعه جنوب شرق کشور دانست و گفت: تا کنون نظام جمهوری اسلامی، توجه ویژه‌ای به چابهار داشته است، طی چند سال اخیر تا کنون طرح‌ها و پروژه‌های زیادی برای چابهار تعریف شده که اگر همه آنها در پنج سال آینده به بهره‌برداری برسند، ۵۶ هزار شغل در چابهار ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر چه ما ۵۶ هزار بیکار در چابهار نداریم ولی رویکردمان به خود چابهار محدود نمی‌شود بلکه نگاه ما در ارتباط با چابهار ایفاء نقش ملی و بین‌المللی است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، ایجاد کارخانه فولاد سازی، قطب سوم پتروشیمی و قطب سوم خودروسازی کشور، گازرسانی به چابهار، راه‌آهن چابهار – مشهد، توسعه بندر چابهار و احداث محور ترانزیت کالا تا شمال سیستان و بلوچستان را از جمله سرمایه‌گذاری‌های مهم بخش‌های خصوصی و دولتی در دست اجرا در چابهار دانست.

مبارکی گفت: نگاه بلند و تاکیدات فراوان رهبر معظم انقلاب، ریاست جمهوری و مسئولان برای توسعه سواحل مکران و چابهار نوید دهند آینده ای درخشان برای این منطقه است و باید افغانستان از فرصت تاریخی پسا تحریم به دست آمده نهایت استفاده را ببرد.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالله عبدالله در سومین روز سفرش به ایران، ظهر روز چهارشنبه وارد چابهار شد و از زیرساخت های بنادر چابهار این بندر راهبردی جمهوری اسلامی ایران به منظور تقویت روابط اقتصادی بازدید کرد و چند ساعت پیش چابهار را به مقصد کابل ترک کرد.

http://media.mehrnews.com/d/2015/12/14/3/1938372.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×