» عمومی » فرهنگی ادبی » «اچ‌بی‌او» مستندی درباره روزنامه‌نگار قربانی داعش را خرید
فرهنگی ادبی

«اچ‌بی‌او» مستندی درباره روزنامه‌نگار قربانی داعش را خرید

دی 16, 1394 0010

داستان روزنامه‌نگاری که بعد از دو سال اسارت سر بریده شد و دنیا را با توحش داعش آشنا کرد، فيلم شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی، شبکه اچ‌بی‌او مستند «جیم: داستان جیمز فولی» را خریداری کرد که داستان زندگی، مرگ و میراث جیمز فولی روزنامه‌نگار خط مقدم آمریکایی را تعریف می‌کند که توسط داعش ربوده و گردن زده شد و در سال ۲۰۱۴ جهان را شوکه کرد.

این مستند ساخته برایان اوکس کارگردان و کمپانی کوندهارت فیلمز در بخش رقابتی مستند فستیوال فیلم ساندنس پیش‌نمایش می‌شود و بعد روز ششم ماه فوریه از شبکه اچ‌بی‌او روی آنتن می‌رود. شیلا نوینز رییس فیلم‌های مستند اچ‌بی‌او می‌گوید: «جیمز فولی پسر آمریکاست. اگر این داستان شما را تکان ندهد، هیچ چیز دیگر هم نمی‌تواند…»

این فیلم مستند داستانی فراگیر دارد و همه‌چیز از ربوده‌شدن فولی تا قتل او را تعریف می‌کند. او در روز عید شکرگزاری سال ۲۰۱۲ در سوریه مفقود شد و دو سال خبری از او نبود تا اینکه در سال ۲۰۱۴ ویدیوی سر بریده شدن او منتشر شد. در فیلم جدید، دیگر کسانی که با فولی گروگان گرفته شده بودند، داستان اسارت او را تعریف می‌کنند. از طریق مصاحبه‌هایی با خانواده، دوستان و دیگر روزنامه‌نگاران، جزییات زندگی فولی به نمایش گذاشته می‌شوند و داستانی از شجاعت، عطوفت و درد را در صدر جنگ آمریکا با داعش به تصویر می‌کشند.

برای اوکس که دوست دوران کودکی فولی بود، این فیلم مستند اولین فیلمی است که او به تنهایی آن را کارگردانی کرده است. او می‌گوید: «من این فیلم را ساختم تا داستان‌هایی را ادامه دهم که جیم می‌خواست ما آن‌ها را بدانیم. مهم است که ما نقش حائز اهمیت روزنامه‌نگاران مناطق خطرناک را بدانیم و اینکه چرا آن‌ها جان‌شان را به خطر می‌اندازند تا به دنیا بگویند وضعیت می‌تواند تا چه حد بد باشد.»

در کنار اوکس که این فیلم را کارگردانی کرده، اوا لیپمن و جورج و تدی کنهارت مسئولیت تهیه آن را بر عهده داشتند. پیتر کنهارت که تهیه‌کننده اجرایی فیلم است می‌گوید: «این فیلم کار تیمی با استعداد از فیلمسازان جوان است. من خیلی به آن افتخار می‌کنم و خوشحالم که اچ‌بی‌او یک بار دیگر همکار ما شده است.»

بعد از دیگر فیلم‌های مستند تهیه‌شده توسط کنهارت از جمله «نیکسون به گفته نیکسون: با کلمات خودش»، «تدی: با کلمات خودش» و «گلوریا: با کلمات خودش»، مستند «جیم: داستان جیمز فولی» دهمین پروژه مشترک این مستندساز و شبكه اچ‌بی‌او است. استینگ و جی. رالف هم آهنگی به نام «صندلی خالی» را برای این فیلم نوشته‌اند.

http://media.mehrnews.com/d/2016/01/06/3/1961387.jpg

به این نوشته امتیاز بدهید!

م. موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • ×